Pontevecchio

Trådstartare
Min häst fick skavsår av sin easyboots på ballen. Sen lyckades hon självklart även trampa sig ordentligt med tåbrodden på skavsåret så det nu är ett rejält sår.

Det är öppet, inga flikar el liknande. Rent och fint men det vätskar sig.

Som grädden på moset är det LERIGT i hagen vilket innebär att:
a, alla bandage åker av pga leran och blötan
b, inga salvor fastnar pga sårvätskan.

Någon som har nåt tips på salva som inte löses upp av sårvätskan eller nåt mirakelbandage som sitter trots lera?

Sv: Sårtips

Förut fanns det en spray, sårspray, som liksom skulle lägga en hinna över såret o skydda t ex mot flugor. Jag vet inte om det finns kvar, men fråga gärna på apoteket. De är mycket hjälpsamma, i alla fall här.

Pontevecchio skrev:
Min häst fick skavsår av sin easyboots på ballen. Sen lyckades hon självklart även trampa sig ordentligt med tåbrodden på skavsåret så det nu är ett rejält sår.

Det är öppet, inga flikar el liknande. Rent och fint men det vätskar sig.

Som grädden på moset är det LERIGT i hagen vilket innebär att:
a, alla bandage åker av pga leran och blötan
b, inga salvor fastnar pga sårvätskan.

Någon som har nåt tips på salva som inte löses upp av sårvätskan eller nåt mirakelbandage som sitter trots lera?

Easy bootsen skall inte täcka ballen. Det är meningen att man skall klippa ner skorna så att de bara täcker horndelen.

Hälsning Maja

då satt de inte kvar :smirk:

gjort är gjort, nu är jag bara intresserad av att få lite tips ang nuvarande situationen.

Det såkallade galoppbandaget är super bra att lägga på balltrap och det sitter kvar i lerig hage oxå... om man lägger det rätt :)

Wetwrap eller vad det heter och silvertejp? ;) Vet inte hur bra silvertejpen är på att låta såret andas, men kanske går det att fästa på något vis utan att med silvertejpen täcka över såret? :confused:

Tarplaster-spray gillar jag, den lägger sig som en hinna över såret. Finns nog på Granngården och liknande butiker tror jag?

det bästa är nog att inte göra nåt alls faktiskt......när du tar in hästen kan du spola av och tvätta med en mild tvål eller såpa och bara låta det vara så.....möjligtvis en mjukgörande salva om såret vill spricka......

När min pålla får sår på svpårlindade ställen brukar jag sätta på en kompress och linda över med Fixomull. Det är en självhäftande bred väv (tejp) som andas(finns på apoteket), och det brukar faktiskt sitta kvar. Linda över såret och ner över hoven så borde det sitta kvar.

Den jädra leran löser upp allt klister på tejpen och co-flexen glider iväg när den blir blöt :(

Martha, har gjort som du sagt men nu är såret 1,5 vecka gammalt och vätskar fortfarande. :crazy: Hur långt tid ska det ta egentligen?

Det tar ju längre tid när det är så förb..... lerigt ute och det aldrig får "fred" , men fortsätter vädret såhär så torkar det väl upp snart, så länge hästen inte är halt så tror jag inte du behöver oroa dig...det finns inte så mycket annat du kan göra...om du inte bara låter hästen stå inne..men det är ju heller inget bra val...

halt är hon, ordentligt.

men snarare för att hon är såååå smärtkänslig än att skadan är allvarlig.
och hon är bara halt när hon minns det.. :smirk:

har ställt henne i en sommarhage nu som är hyfsat torr, får hoppas att det funkar.

Jo då, jag känner igen typen :rofl: :rofl:

Men har du möjlighet till en torr hage så är ju det kanon....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka