Sårskorpa - pilla eller inte pilla?

amo123

Trådstartare
Hej på er!
Något jag funderat på, då en häst i stallet för ett tag sedan hade ett sår på benet, är detta med sårskorpor. Ska man pilla (blötlägga och försiktigt gnugga bort) bort dem, eller låta dem vara? Vad säger ni och varför? Frågar endast då jag är nyfiken, eftersom jag har hört olika saker från olika håll. Vissa menar på att man ska ta bort skorpan, då sår på häst ska läka inifrån och ut och sårkanterna kan då gå ihop bättre, medans andra säger att man ska låta det vara så länge det är rent, då man annars stör kroppens egna läkningsprocess :)

Jag låter de vara, kroppen läker bättre då. Såret är skyddat från bakterier om du låter den vara, tar du bort den är såret öppet får infektioner och annat.

Nä låt den vara.

Det beror på hur skorpan ser ut och vad det är för sår under.

Jag hade ett sår under magen på min ena i somras. Flugorna började äta på en svart pälsfläck och sedan ökade bara sårets omfång på några timmar.
När vi så tills slut efter två dagar med spritomlägg samt tvätta såret och bort med skorpan med tvål och vatten, inte riktigt fick bukt på det fick DV komma ut och kolla av.

Jag var säker på att jag dragit av all skorpa (såsigt sår under) och tvättat riktigt bra men DV visade och lärde mig hur jag skulle göra. All skorpa ska bort och det är jätteviktigt att man får bort precis all skorpa. Minsta lilla man glömmer eller inte märker så är det under det som blir kvar som det gonar till sig och "fräter" större sår.

En "svart", eller mörk skorpa, torr och inga gula, genomskinliga kanter ska väl inte vara några problem.

Det beror ju på såret. Ett skrapsår som är torrt och fint ska man inte pilla på, bara hålla koll. Ett sår som såsar, kletar och är infekterat måste man tvätta för att det ska kunna läka. Det är ju precis som hos en själv, pillar man bort sårskorpor på ett i övrigt fint sår så tar det bara längre tid att läka och man riskerar att få in skit i såret. Ärret blir också mer framträdande om man håller på så.
Ett djupare sår ska läka inifrån och där är det superviktigt att såret verkligen hålls öppet så att det inte läker utifrån först och en ev. infektion kapslas in och skapar en böld men i de fallen ska man ha veterinärkontakt så att man får instruktioner om hur man ska hjälpa läkningen bäst.

Ska man pilla (blötlägga och försiktigt gnugga bort) bort dem, eller låta dem vara? Vad säger ni och varför?
Jag pillar bara bort om det är smuts i sårskorpan som syns och tvättar rent, oftast tvättar jag rent först och ser till att det bildas den en skorpa, sen låter jag den vara tills den börjar trilla bort av sig själv.
Det är det bästa skyddet kroppen har själv vid ytliga sår.

Jag skulle aldrig pilla bort en sårskorpa så länge det inte är en infektion och en veterinär sagt till mig att göra på det viset. Jag behandlar inte min hästs sår på annorlunda vis än mina egna.

Jag låter dem sitta så länge såret inte verkar vara infekterat (Vilket de ju oftast inte är)
. Vid svullnad/feber/var skall den bort för att såret skall kunna rengöras ordentligt och sedan läggas förband på (= ny skorpa)

Pillar inte bort skorpor. Hänt ngn gång att jag har råkat borsta bort en skorpa som redan var på väg att släppa men annars inte. Likadant på mig själv.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka