Centaur

Trådstartare
Min häst har fått ett 12-15cm sår i längdriktningen på insidan av bakbenet (en bit över kotleden och uppåt). Han gjorde det natt till söndag, men jag var tyvärr bortrest så jag har inte fått kollat på det förr i dag. Det var då behandlad av veterinär på söndagen. Enligt min mamma som var hästvakt så hade vet. gett lugnande och rengjord såret mkt noggrant, lagt på antibiotika-salva och bandagerat. Han fick även injektioner med smärtställande och antibiotika. Vet. hade sagt att det inte var någon ide att sy, eftersom stygnen skulle gå upp?

Jag la på nytt bandage nu ikväll, och det är ett riktigt fult sår.. :crazy: Dessutom gapar det någon cm. Hästen är svullen runt såret, men ej resten av benet. Jag sprutade det med saltlösning som vi fått av vet. och la på mer salva, och bandagerade igen.

Jag har inte så mkt erfarenhet av så stora sår, och är osäker på om det är rätt behandling? Kommer det växa ihop som det ska, även om det gapar nu, eller borde det sys? :confused: Den veterinären som hade vakt är helt nyutbildad och har ingen tidigare hästerfarenhet, så känner inte att jag litar 100% på henne, även om min mamma tyckte han verkade duktig.

Han ska ha antibiotika i 7 dagar. Han äter lite dåligt, men annars verkar han pigg och glad. Tycker ni jag ska ge honom nåt för att hjälpa magen? Han får även arnica och ska få calendula i morgon (apoteket hade ej hemma).

Några tips för att det ska läka så snabbt och bra som möjligt??

Sv: Sårskada

jag brukar lägga om sår med animalintex, det drar ur allt skit som finns i såret och de läker jättebra sen.
en del sår sitter ju så illa till att de inte är nån idé å sy....
de flesta sår går iaf ihop ga snabbt, men man måste va noga me att allt var kommer ut ur såret

Om det finns sårfickor eller om såret är så djupt att t ex senstrukturer är blottade finns det anledning att sy. Om såret däremot bara omfattar huden och sitter på ett ställe med så tajt skinn som på skenan kan det vara bättre att låta det läka öppet. Ofta är det faktiskt den sortens sårläkning som ger bäst resultat, även om man i vissa fall kan förkorta sårläkningstiden med hjälp av nål och tråd. Precis som din veterinär sa så är risken stor att det sydda såret på benet spricker upp och detta kan snarare fördröja sårläkningen än påskynda den.

Annars verkar din beskrivning av hur veterinären skötte fallet stämma enligt regelboken. Förutsatt att hästen är stelkrampsvaccinerad... Tänk på att en nyutexaminerad veterinär sitter inne med de nyaste rönen och i många avseenden kan vara mer vidsynt än en "gammal".

Om du mixtrar med örter, tänk då bara på att inte ge något preparat som interfererar med de mediciner din häst redan får samt att de inte hämmar sårläkningen på något sätt.

Han får inte örter, bara homeopatmedel som ska hjälp sårläkningen. Vad jag kan se så är inte senorna berörda, men det är en liten ficka längsefter den ena sårkanten. Jag vågade inte försöka dra upp den så mkt, för han hade ont, höll bara ut den tillräckligt för att kunne spruta på salvan. Hur djupt ska det vara för att senorna ska kunne beröras?

Ett mycket ovetenskapligt svar följer:
Om såret har en rosa jämn botten så kan du räkna med att det är ganska ytligt.

Om det är riktigt djupt så kan man ibland se håligheter, svarta hål liksom, som försvinner in någonstans. Ur dessa brukar gulaktigt skum välla. Liknande "skum" kan komma från perforerade leder, detta är till en början segt men blir allt vattningare med tiden. Ibland kan man se ben eller ledkapsel också.

Om kanten du pratar om är någon till några mm och dessutom sitter i lodrät riktning är det av mindre betydelse, djupa (min cm) i sårets nederkant där sårvätska och baciller kan ansamlas kräver ofta dränering (inte nödvändigtvis suturering).

Om hästen är kraftigt halt eller har hög feber trots antibiotikabehandling finns det anledning att göra ytterligare en undersökning (snabbt), eftersom det då finns risk att såret perforerat led eller annan dylik struktur. Med kraftigt halt menar jag rejält halt, inte bara stel pga smärtan från såret.
Det är bra om hästen får röra på sig, inte full rulle men lite försiktigt. En sårskada måste inte innebära boxvila.

Till andra ägare till sårade hästar; låt alltid en veterinär bedöma såret på plats, dra inga slutsatser själv!!

Senast ändrad:

Hm, det var en eller två "hål" där.... :crazy: Men det kom inget ur dom. Han är inte halt alls vad jag kan se (har ju bara gått till och från hagen med honom men ändå). Ska kolla extra noggrannt i morgon när jag ska byta bandage igen, nu när jag vet vad jag ska se efter. Tack!

"Han får inte örter, bara homeopatmedel."

Och vad är det i dessa?

Det är som sagt arnica och calendula. Extrakt från växter men uttynnad oändligt många ggr, så det har garanterat ingen negativ effekt på antibiotikan....

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 493
Senast: dobbis
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård I söndags var tyvärr olyckan framme, det blev något tjaffs inne i ligghallen, och ut kommer min med ett sår på halsen. Vi tror att hon...
Svar
13
· Visningar
3 604
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka