sårskada-tävling??

SiZo

Trådstartare
Hejsan.. behöver tips angående en skada på min häst, han ser inte halt ut, men förutsatt att han inte är det så a.. iaf
min medryttare och hennes kompis var ute och red, helt plötsligt började båda hästarna galopera, (enligt deras version...) båda trilla av, hästarna bort i ca 16 h.. sen ringde nån och hade hittat dem... skadan på hästen som ska tävlas på nybygget är ett hack rakt i på vänster bakkota, det är inte jätte djupt, men det kommer nog inte vara helt läkt, kan man tävla med en sådan skada? han verkar inte ha ont på något sätt, hoppar och skuttar hur mkt som helst i hagen nu...
de var alltså ute över natten när det regna och allt oxå... de kom hem igår vid 11 på morgonen... så.. vad tycker ni? kan jag tävla eller ska jag ställa in?
för er som är nyfikna på hur det gick med den andra hästen, så fastnade han i taggtråd nånstans, ytliga rivmärken fram på bogen, mellan frambenen,längs med insidan av båda frambenen och längs med hela ena bakbenet... mkt blod på honom när vi hittade honom, men som tur var bara ytliga sår... dock så gick sömmen upp på tränset så där ringen där man fäster sidostyckena på distanstränsen hade lossnat... dock så hade de människorna som hittade hästarna hittat även den... tror ni det går att laga eller måste jag köpa nytt?

hoppas jag kan tävla, funderar på att ställa av den hästen i 4-5 dagar nu så han får vila innan i så fall... måste ha tagit på krafterna, även om det inte ser ut så i hagen... jaja...
jag vet inte hur jag ska göra så jag tänker lita helt till er på forumet! förutsatt att han inte ser ut att besväras av såret.

Sv: sårskada-tävling??

Hej!

Har du haft veterinär som tittat på honom? Vad säger han/hon?
Väljer du att tävla så säg till om skadan innan grindveterinären hittar den, då skrivs det in i protokollet och läggs dig inte till last i nästa vetgrind. Blir han godkänd för start så är ju problemet löst.
Men be en vet kika först om du inte redan gjort det.

klart jag inte måste bestämma mig idag, men jag vill veta lite vad ni tycker... jag har inte så mkt pengar just nu, bor hemma går på gymnasiet, så jag har inte råd att ta ut vetrinären, min mamma står som ägare på hästarna, och ja... jag är 18 så hon står ju för allt, och hon bedömde att det inte behövde tas ut nån veterinär, och varför skulle det bli bättre av att en veterinär tittade på det? även om jag ville att hon skulle ta ut en när jag såg det först... men det är ju 2 veckor kvar... ett hack på kanske 3 mm(djupet) borde väl kunna läka lite halvbra tills dess, eller? hoppas på fler svar!

Du behöver inte ta ut veterinär för en liten sårskada! Jag tror dessutom att det läker ut tills om två veckor. Det är ju inga flugor nu. Fast undvik leriga hagar.

Om några dagar märker du om såret ömmar eller läker dåligt. Om det läker fint kan du säkert tävla även om det inte har läkt helt. Men be veterinären kolla på det i förbesiktningen, så att hän kan notera att det fanns före start.

Gamla sår med torr sårskorpa brukar jag försöka hålla mjuka under ritten. Jag tror det gör mer ont om skorpan spricker av sig själv för att benet är i rörelse. Jag brukar ha ett tjockt lager vasselin på.

Lycka till!

Hej igen!

Var det inte djupare än så? Havreflingas råd är alldeles utmärkt. Håll det rent och mjukt så läker det i ett nafs.
Om du bestämmer dig för start så LYCKA TILL!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 416
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 385
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka