Sårskada på olämpligt ställe

Sonic76

Trådstartare
Ca 8 cm ovanför knäet 15 cm sårficka, djupt men ej möjligt att sy.
Har läkt ok , men är svullet ovanför ej varmt, såret är gult i vävnaden.
Är detta normalt?
Är förskonad från sårskador, senaste var för ca 8 år sen.
går ej att linda, hästen kan inte stå inne och flugorna är på det.
Hur skulle ni göra?
Finns det nåt att spraya på eller smörja på?
såret rinner inte så mkt längre och det går nog åt rätt håll, ska försöka knäppa kort på det ikväll..

Sv: Sårskada på olämpligt ställe

Låter precis som ett sår på en av våra sommarbets hästar.
Vet kom ut i går och rengjorde det ordentligt hon står nu på pencelin i en vecka. kan kolla om jag har något kort på såret.

ja denna har haft en kortare penicillinkur detta hände för en vecka sen, men jag har då glömt bort allt vad sårläkning heter så jag vet inte vad som är normalt.
hon är ju inte halt eller har feber.

Här är en bild

12343389.jpg

ser nästan så ut men min hästs är avlångt o sitter på insidan av benet.
varför kan de inte få sårskador där man kna komma åt o linda.
jag kan iofs linda men det går åt så inihelsike med material för o få det o sitta o så går de ut o det börjar glida så stasar det istället.
suck

När såren sitter på ett sådant ställe, kan man med enkla medel få det att bli flugfritt genom följande;

1. Klipp av armen på en college tröja med långa armar.
2. Klipp upp armen vid sömmen, nedertill på det smala stället.
3. Vid det bredare delen klipp två små hål 5 cm in på armen, hålen skall vara mitt över varandra.
4. Ta sedan gummiband på 0.5 cm bredd, trä igenom ena hålet, och knyt ihop det.
5 Sedan vänder du armen så att det luddiga materialet ligger utan på och det säta inuti.
6. Sedan lyfter du hästbenet, trä igenom benet i armen.
7. Dra upp det över såret, ta gummibandet övermanken och knyt fast det i andra hålet och det håller.

Bra tips!
FÅr jag komma med ett tips på en bra salva. Mirakelsalvan enligt mig!
Skillingarydsalvan (4 ESS) heter den. En svart plastburk med ett vitt lock. Såret läker snabbt o flugorna rör det inte!
Det regnar ju heller inte bort då såret sitter på insidan av benet.
5111.jpg

det är bättre så här års att det inte sys, lättare att hålla rent framför allt.
Det fanns ett bra medel på apoteket förr som var bra mot svallkött,
Nelex(tror jag) hette det men finns inte kvar synd nog

Senast ändrad av en moderator:

wolken fee, vilken bra uppfinning, det var den bästa hittills;)
Har du fler på lager?
Sen till såret, in på apoteket och köp väteperoxid det är det bästa vid sårskötsel, kokar ur alla baskilusker:)
Sen som tinafinis rek så håller jag med om att det är en kanon salva:)

Det därsåret ser ut som såret som en av ridskolehästarna där jag står uppstallad fick efter en spark. Det jag skulle gjort är väl att köra med koksaltslösning, pencilin om det varar, och sedan vacelin under/runt om såret, eftersom sårvätskan kan fräta lite på huden. Och kontakta vet om det inte blev bättre.

Man ska inte hålla på och kladda med salvor i sår. Det gör såret bara till en bakteriehärd.

Man ska inte hålla på och kladda med salvor i sår. Det gör såret bara till en bakteriehärd.
Ja, men tvättar man ur med väteperoxid o sen kletar på denna salvan. Den håller undan bakterier oxå!
Jag har bara upplevt positiv effekt med salvan och det har inte blivit mer svullet eller varit som om de skullat blivit mer bakterier.
Men alla har vi olika åsikter om de mesta!

Men gör först som Isa sa: Köp en plastspruta som finns på apoteket, fyll den med väteperoix spruta i såret (kan svida lite på hästen) och sen kan du sätta salva på det ytliga o inte in i sårfickan.

Natiumklorid - tvätta, tvätta, tvätta! Sår läker av sig självt, då det blir större skador tar det längre tid. Bandagering är inte bra för att bakterier klarar sig inte i luft. Sårfickor får man skölja några ggr/dag.

4 ess är ingen hit tycker jag på öppna sår, om såret inte vätskar/blöder tycker jag att "tar plaster" är outstandsing. Ett sterilt sprayplåster med lite tjära i. Ett tunt lager och flugorna är puts väck samtidigt som det är vattenavvisande. Köpte min flaska på www.bole.nu för typ 60 kr

De e nog tjäran som håller flugorna borta för de är de nog i den salvan ja tipsade om oxå luktar de som.

Lite så jag känner, såret är svullet men jag kommer inte åt sårfickan nu utan såret är svullet men delvis ihopläkt.
jag vill inte peta upp sårfickan heller.
Ska ringa vet o höra vad de säger.
bra tips med tröjan, vet att jag gjorde nåt för x antal år sen dte var nog nåt liknande. hade planer på att sätta fast ett flugpannband men detta är nog bättre eller ev en nylonstrumpa kanske?

Det viktigaste med sår skötsel är att sår kanterna är rena och inte fulla av häst hår.
Det är inte bra att hålla på med en avtvättning med tex jodopax, vätesuperoxid osv därefter använda sig utav salva. Vissa av dessa, motarbetar varandra. Tvätta med tvållösning, skjölj såret med uppkokt kallt vatten, torka rent med sterila paddar. Därefter andvända sig av salva. Se till att såret är skyddat ifrån flugor.
Salva har för och nackdelar, såret har svårigheter att kunna torka upp om man smörjer för mycket.
Om man använder sig av pencillinsalva tex, är det många gånger svårt att få det att stanna kvar då det smälter. Man kan då använda sig av tex en tsk helosan och blanda den den med pencillinsalvan för att den skall stanna kvar längre i såret.

Lite så jag känner, såret är svullet men jag kommer inte åt sårfickan nu utan såret är svullet men delvis ihopläkt.
jag vill inte peta upp sårfickan heller.
Ska ringa vet o höra vad de säger.
bra tips med tröjan, vet att jag gjorde nåt för x antal år sen dte var nog nåt liknande. hade planer på att sätta fast ett flugpannband men detta är nog bättre eller ev en nylonstrumpa kanske?

Nylonstrumpa skyddar inte utan flugorna äter igenom det.

Min unghäst fick ett liknande sår med samma placering i maj. Veterinären var ute och gav antibiotika och smärtstillande. Fick order om att bara tvätta med vatten vid behov och försöka få tag i sårplast. Sårpalsten finns inte längre, men en snäll kvinna på apoteket rotade fram en spray för stomisår som började på opti* någonting tror jag. Den har varit helt suverän. Redan efter tre veckor var såret betydligt mindre och i dag är det stort som en tioöring. Sprayen höll det rent samtidigt som den är mild mot hud osv. n

får testa alla tips.
vad man ligger av sig när man slipper sår.
för ett tiotal år sen hade jag vetat precis.
hästen bryr sig inte så mkt tack o lov

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver skriva av mig lite. För två veckor sedan på måndag så skadade sig min Grand Danois hane. Han rev upp en stor sårskada på...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: kitty79
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 699
Senast: jarnroos
·
Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 069
Senast: Messy
·
Hästvård Hejsan, i måndags fastnade mitt sto i eltråden runt hagen ocg drog upp ett sår ca 5 cm långt och 7 mm brett. Såret sitter i hasvecket så...
Svar
18
· Visningar
4 043
Senast: Sóley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka