Sårinfektion

willy

Trådstartare
Detta har hänt:
För drygt en vecka sedan rörde sig hästen stelt i hagen. Vi hittade ett litet infekterat sår högt upp på ena frambenet. Svullen, öm, ngt förhöjd temp (38,0-38,4 grader under två dagar). Nästa dag ordentligt halt. Telefon till vet.
Tvättat med Jodopax och smörjt med Fucidin 2 ggr dagligen.
Svullnaden har gått ner helt utom precis runt såret ingen förhöjd temp senaste veckan. Hästen rör sig fint i skritt.

Fråga:
Pållen haltar fortf i trav. Hur länge ska detta sitta i? Tycker det borde ge med sig. Har någon erfarenhet av hälta vid sårinf?

Sv: Sårinfektion

Ren spekulation.....

Hur fick den såret från början?Var det en spark från en annan häst så kanske den fått sig en så ordentlig smäll att den fortfarande har ont i benet?

vet ni vart såret kommer ifrån? även ett litet sår kan vara resultatet från en kraftg smäll. en hälta efter ett sår hade jag åkt in och tagit plåtar på om hältan inte ger sig de första dygnet. klart hästarna kan vara ömma först men de ska ge med sig, jag hade varit lite orolig om jag varit dig och åkt in med hästen.

lycka till

Vår ponny fick ett stickssår som gick in till gaffelbenet med en väldigt liten spricka som följd.

Såret är nu 9 dagar gammalt och har varit infekterat, lätt halt i traven är hon och vi var på klinik i går och de såg inga problem med att hon haltar lite än. Hon är bara svullen nu precis runt såret och vi har spolat med natrumklorid på vet. ordination 2 ggr/dagen och haft benet lindat.

Nu ska vi inte rengöra så ofta längre eftersom infektionen lagt sig. Varannat var tredje dag tyckte de nu att vi skulle börja med så såret har en chans att läka utan att vi hela tiden pillar i det. Men benet ska fortfarande varat lindat och vi kollar tempen varje dag.

Det var väldigt skönt att få benet röntgat och verkligen veta att ben och senor är ok. De 'gröta' runt i såret och hittade inget som inte hade synts på röntgen.

Svarar alla.
Det är ett rivsår. Verkar inte vara en spark eller smäll av annat slag, utan något hästen rivit sig på.
Såret sitter inte nära en led, men på ett ställe där det är jättesvårt att linda. Annars hade vi satt jodopaxomslag direkt när vi hittade såret.
Hältan blir bättre o bättre.....
MEN jag tycker inte om att hästen haltar så länge efter skadan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: Malska82
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: Varmblod90
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 593
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar