Såriga ballar?

E

Elviramax

Upptäckte igår att pållan har mystiska sår på ballarna.

Har googlat och googlat och det som liknar mest är klövröta... som kossorna får om dom står inne. men min pålla har gått ute i 3 månader.

Det ser ut som att huden över ballarna är uppluckrad och att det som är under övergår/övergått till sår. Det är värst på bakföttena, varför trampning kan uteslutas. Börjar på ena framfoten.

Till saken kanske hör att hon haft problem m exem.

Vad gör man åt detta? Alla tips är givetvis välkomna! Jag kommer att ringa vet på måndag morgon.

Sv: Såriga ballar?

Är det inte mugg då? Är det vita ben - fotosensibilitet?
Svårt att gissa utan bilder...

Kontakta vet om hästen är besvärad av det.

Tack för svar! Tyvärr inga vita ben. Veterinären vet inte heller :(

Det kan vara skabb. Min hade skabb och det kliar ju något fruktanskvärt. På honom satt det mest i karleden. Sår, ca 5 mm, med svart skorpa runt. Det yttrade sig så att han stod och slog med framhovarna och så hade han gnagt av mycket päls. Googla lite och sök även här. Då hittar du den info du behöver.

Det är bara att hon inte har någon klåda. Hon står inte och stampar och skaver och biter sig åt fötterna. Ser inget konstigt i hovskägget. Funderade på svamp, men då ska det ju vara lite "kletigt" fast det är ju torra sår.

Vet. hade diskuterat med sina kollegor och en spekulation var att nån lagt ut nåt som fräter... men det tycker jag är långsökt - då borde fler hästar haft problem ??

Jo det gjorde jag i alla dess former. Mycket skräp i dom sökningarna! Förslaget från googles stavningskontroll var "håriga ballar" :rofl:

Förslaget från googles stavningskontroll var "håriga ballar" :rofl:
:rofl::rofl:
Oh my goodness! Tack för dagens skratt!:rofl:

Jag måste ju fråga... sökte du på det då? Och vad fick du för träffar? Nu blir jag nyfiken hur googles förslags"låda" ser ut, hur väljs dessa "mer lämpliga" förslag ut? *gapskrattar* Ja, roligt var det iaf.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ursprungsfrågan :(

:rofl::rofl:
Jag måste ju fråga... sökte du på det då? Och vad fick du för träffar? Nu blir jag nyfiken hur googles förslags"låda" ser ut, hur väljs dessa "mer lämpliga" förslag ut? *gapskrattar* Ja, roligt var det iaf.

Du får la testa själv :devil: :rofl:

vad finns det för växter i hagen?

det låter ju som någon form av mugg/svamp. hur har du behandlat det?

vad finns det för växter i hagen?

Eh... gräs? Korkat svar, jag vet, men jag vet tyvärr inte mycket bättre. Fast jag har också varit inne på nån slags "kontaktallergi" för bakballarna ligger ju lägre än framballarna.

det låter ju som någon form av mugg/svamp. hur har du behandlat det?

Nu står hon inne på box med hovbandage på hoven som ömmade. Penicillinsprutor mot infektion. Nu stöder hon på hoven och idag är hon äntligen feberfri. Tvättar rent de andra trasiga ballarna med vanligt vatten och kletar på socatil som jag låter stelna innan jag sätter in henne i boxen igen. Om jag förstår rätt så ska socatil vara bra mot mugg också?

Senast ändrad av en moderator:

En del säger att det hjälper att spraya på Virkon mot mugg. Det kanske kan fungera på din häst? Det är ju bakteriedödande ialla fall

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått några märkliga sår/utslag. När jag fick honom för snart 4 år sedan så hade han ett litet sår där magen slutar...
Svar
2
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka