Sv: Sårig karled
Hejsan!!
Har ett litet tips om hur du får bort muggen..
Var på Djursjukhuset med min pålla för hennes mugg förra våren. Hel benet hade svullnat upp! *läskigt* Visste inte innan att mugg kunde bli kronisk men det sa veterinären att det kunde. Råden vi fick då var att klippa, (raka) karleden och så fick vi Celeston utskrivet. Detta i kombination med att hon inte fick bli blöt om karleden på en vecka gjorde det mkt bättre. Så hon fick inte gå ut när det regnade och så gick hon i en torr hage med bandage ner över karleden de dagarna det var torrt ute. Det gjorde susen.
Men nu när hon fick mugg nästa gång så köpte jag en sån billig klippmaskin till männsikor och klippte karleden med. Sen fick jag ett tips av en ägare till en häst i stallet som har jobbat hela sitt liv på travet. Hon sa att jag skulle ta en hink ljummet vatten och hälla i en halv dl vanligt fotsalt och sen låta hästen stå i det med foten en stund. Sen torka det noga med handduk och efter det smörja in med Idomin salva. Jag gjorde detta en gång om dan.. Det funkade kanon! Hennes mugg har aldrig varit så lätt att bli av med, behövde inte ens använda Celeston:en!
En negativ grej med detta är att pållan inte vill stå med foten i en hink men jag tog och hällde det över foten i stället och det funkade lika bra.. Har lyckats hålla borsta muggen nästan hela vintern med detta, gjorde det så fort jag kände minsta skorpa och de går bort på typ två dagar!
Mvh/ Flisan