sårfråga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 004
T

trojalotta

Är det normalt med liten svullnad och värme i kotan om hästen har ett sår mitt på skenbenets bak/insida? (ca 1 dm över kotan)

Sv: sårfråga

Jag tror att såret är ett skrapsär, ca 4 cm långt och 2-3 cm brett. Ingen blödning men huden bortskavd. Snygga sårkanter och troligtvist nygjort när jag tog in, tvättade, steril kompress och bandage på. Lite varm och svullen dygnet efter, markerar i trav i hagen.

Ingen blödning? Och du väljer att dra på med kompress och bandage? Är det något vi inte vet om såret?

??? Jag ville inte få in skit i det och när jag bytte och tvättade efter 1 dygn så hade det vätskat sig, ljusrött men inget var...

Jo men huden var avskavd som jag skrev innan, såg ut som en oshyvel hade varit framme, ingen hud, inget skydd? Meck nödvändigt?!

Säker på att inget kommit in i såret? Nån sticka/flisa? Så att det blivit nån sårficka eller nått?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 619
Senast: jemeni
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 193
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
998
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka