såret nästan helt läkt, men fortfarnade en ganska rejäl svullnad??

Z

Zettan1

Min klnatiga ettåring skadade sig strax ovanför framknär för ca 2 veckor sedan. Såret var väl som en femkrona i storlek men vet kunde sticka in en nål kanske 6 cm in uppåt liksom, alltså som om en pinne hade tryckts in under skinnet (svårt att förklara. ). Hon sköljde rent och fick ut en del var och även några små muskelbitar. Hon var då oxå rejält uppsvullen i hela överbenet, och lite nedanför knät. Fick pencillin i 8 dagar, svullnade upp i resten av benet när hon stod inne. efter ca 4-5 dagar så släppte svullnaden som vet sa att den skulle göra.. men en svullnad kring själva såret hängde kvar. Och nu 2 veckor senare när såret är nästan helt läkt så är svullnaden dock ändå kvar!! Hon är inte halt, hur pigg som helst.. springer som en galning som vanligt.

Nån som vet vad detkan vara??.. tänkte jag skulle avvakta ett tag till och sen får man väl åka in och röntga. Tips??

Sv: såret nästan helt läkt, men fortfarnade en ganska rejäl svullnad??

Gissningsvis är det så som såret läkt ihop, dvs du kan få en skönhetsdefekt. Har du otur fick hästen en smäll på benet när det hände, så du får ett litet överben. Ring veterinären som behandlade hästen och fråga.
Eftersom det är svårt att veta hur "svullnaden" ser ut så kan jag bara gissa.. Vet du hur svallkött ser ut? På hästben blir det lätt en "knöl" över sår som sedan aldrig läker utan bara växer och växer och som måste behandlas med något som tar bort "dödkött" och som veterinären skriver ut. Förr fanns Nelex, men idag används något annat som jag inte minns vad det heter...
Eftersom hästen är så ung tycker jag att du verkligen ska kontakta veterinär!

Liknande trådar

Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 875
J
Hästvård ..Inte så konstigt som rubriken lyder:) Historia: Hästen fick ett djupt sår/hål ända in till benet på skenan för ca tre veckor sen...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Harvester
·
J
Hästvård Skulle gärna få lite feedback, blir inte klok på min tjej just nu. Det började med juverinflammation för ca 4 veckor sedan. Juvret...
Svar
1
· Visningar
1 096
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka