Sära på kompisar

B

Båbbe

Jag tänker köpa ny häst. Det är en 4-åring som är född för tidigt och som mådde dåligt i början av sitt liv. När kompisen föddes 1 månad senare så mådde han mycket bättre. De heter "kämpe" och "medkämpe".

De har samma pappa (Meitill) och kompisen är fortfarande hingst. De har bott ihop i hela sitt liv. Eftersom jag ska köpa den här unghästen måste han flytta till nytt stall där de andra valackarna är "vuxna" och förmodligen har begränsad erfarenhet av unghästar (förutom min egen gammelman + någon till som funkat som unghästuppfostrare tidigare i livet). Unghästen är inte speciellt ranghög eller ranglåg utan lite mittemellan. Men han är ju förmodligen väldigt fäst vid sin kompis hingsten.

Min mage säger mig att vi borde släppa min gammelman (18 år, extremt ranghög, tävlingshäst som bytt ägare fler gånger än vad som är hälsosamt, förmodligen flockledare - jag vet inte för gammelman är utlånad på foder och jag har inte studerat flocken på länge...) och min nya lillprins i en hage någon dag för att bekanta sig. Jag kanske förmänskligar hästarna här, men jag känner liksom att min gammelman kanske kan ta hand om lillprinsen så han inte känner sig så ensam... Har någon erfarenhet av att sära på gamla killkompisar på detta vis? Har hästarna ifråga reagerat? Hur?

Lillprinsen är oskodd, gammelman har varit skadad mycket och ska tävla i april med fodervärden, men han är skodd och broddad...

Sv: Sära på kompisar

Grattis till köpet! Lycka till med honom!

Jag tycker att det låter som en mycket idé att ta in en lugn äldre valack. På så sätt får den lille en kompis och fostrare (trygghet) innan han behöver tampas med hela flocken. Det kommer säkert att gå jätte bra men var försiktig med skodda bakhovar och broddar är inte alls att rekommendera.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är ju den hästen du köpt en otroligt trygg häst som bara tycker det är roligt med andra hästar. Han har nog inga som helst problem att smälta rakt in i stallets valackflock. Tvärtom kommer han nog helst vilja vara med de andra och få en riktigt flock. Sannolikheten att han ska hitta en kompis (det är ju inte säkert att han kommer älska gammelman) bland de andra ökar ju betydligt.
Lycka till! Allt kommer gå bra.

Kul Emma! Grattis till den nya kusen :)

Jag gillar också idén med att först släppa ihop den nya med Alskaer, det försöker jag alltid göra när det är nytt ihopsläpp i hagen.

Men jag tror icke heller det är något större problem att släppa in honom direkt, det kommer bli spring ändå.

Jag PM:ar dig!

Oh shit! Har du köpt unghäst, där ser man! Blev det nån Örvik stam på den lille?

Grattis och Lycka till med nya pållen:banana:

Lillprinsen var så olycklig när han fick stå inne ensam några timmar på torsdagen så han fick gå ut med flocken direkt på fredagen. Hagarna är visst delade nu efter stall så han går inte alls med min gammelfarbror.

Enligt rapport så busade han en hel del med en kompis som är 5 år i samma flock, men vid lunch så åt han ur samma hög som fuxen i hagen. När jag hämtade in honom en stund idag så stod han också hos fuxen och när vi kom tillbaka till hagen så gnäggade fuxen efter honom! Det är en äldre, trygg valack som ändå är rätt så lekfull.

Han är lite taggad över att vara på nytt ställe än så länge, men fullständigt oskadd (lite päls borta på ett ställe bara) och uppför sig väl när man tar in honom från hagen och sådär!

Ingen Örviks-stam på honom alls faktiskt. Han är e:Meitill fra Kjarnholtum och ue: Ofeigur fra Flugumyri. På mammas sida finns också Gaski fra Hofsstödum.

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka