Pettsson

Trådstartare
Hästen har fått ett sår ovanför knäet, på insidan, höger fram. Inte ahlt men känner smärta på sårområdet.

Förmodlgen har det uppkommit vid en fajt hästarna emellan (går med ett sto). Det är som en reva, ca 2 cm lång. Har sett OK ut i de fem dagar han haft det, har sköljt rent med vanligt vatten och hållt koll på det.
Idag när jag skulle tvätta det såg det värre ut och har varat lite, en klar vätska har kommit från såret alla dagar men nu va det alltså var.

Ska jag fortsätta som vanligt?Är det lönt att försöka linda något?
Eftersom han verkligen inte uppskattar att jag är där och "pillar" står han allt annat än stilla så det är svårt att se så det blir ordentligt rent, även om jag gör så gott jag kan.

Sv: Sår...!

det kan ju vara en sårficka/sticksår i ?

pröva att spola ur med svag jodopaxlösning (1-2% med spruta utan kanyl så det blir tryck) spruta in lite streptocillin och lägg ett jodomslag. det är ju inget som förnärrar men är det en sårficka/sticksår i så är det den "behandlingen" vi gjort med våra på veterinärens ord. med lyckat resultat.

det kan ju vara en sårficka/sticksår i ?

pröva att spola ur med svag jodopaxlösning (1-2% med spruta utan kanyl så det blir tryck) spruta in lite streptocillin och lägg ett jodomslag. det är ju inget som förnärrar men är det en sårficka/sticksår i så är det den "behandlingen" vi gjort med våra på veterinärens ord. med lyckat resultat.

Total verkningslöst att kombinera Streptocillin och jodopax!

Jodopaxen motverkar nämligen Streptocillinets verksamma ämne. Ska man använda Streptocillin så ska man spola med koksaltlösning eller tvätta med tvål och vatten.

/Lizzie

så väldigt konstigt att veterinärerna på kliniken rekommenderar just jodopax och streptocillin (lokalverkande pencillin salva) då just för att dom 2 preparaten förstärker efftekten av varandra :angel:

fast du kanske är veterinär med annan åsikt än mina veterinärer ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag är inte veterinär ;) men alla veterinärer jag varit i kontakt med när det gällt sårvård, även när det gällt hund och katt - alltså inte bara häst. Totalt 5 olika veterinärer har sagt åt mig att använda koksaltlösning i kombination med streptocillinsalva. Just pga av att jodopaxlösningen förstör streptocillinsalvans läkande egenskaper.

/Lizzie

ja du då beror det tydligen på vem man frågar ;)

jag har fått rådet/ordinationen av minst lika många klinikveterinärer(på ett par olika kliniker) att streptocillin och jodopaxlösning STÄRKER varandras egenskaper.

vi använder den "kombinationen" på äldre sår som inte är "rena" samt sticksår. våra veterinärer rekomenderar bara koksalt/tvållösning på nya sår (ingen streptocillin alls då det inte behövs pencillin där det inte är inflamerat/irriterat)

i vilket fall som helst så har både sticksår, fula större sår och stora uppspruckna operationsärr läkt fint när vi gjort som våra vet. rek. :angel: så verkningslöst kan det knappast vara.

ja du då beror det tydligen på vem man frågar ;)

jag har fått rådet/ordinationen av minst lika många klinikveterinärer(på ett par olika kliniker) att streptocillin och jodopaxlösning STÄRKER varandras egenskaper.

vi använder den "kombinationen" på äldre sår som inte är "rena" samt sticksår. våra veterinärer rekomenderar bara koksalt/tvållösning på nya sår (ingen streptocillin alls då det inte behövs pencillin där det inte är inflamerat/irriterat)

i vilket fall som helst så har både sticksår, fula större sår och stora uppspruckna operationsärr läkt fint när vi gjort som våra vet. rek. :angel: så verkningslöst kan det knappast vara.

Om veterinären ändå kunde bestämma sig för att tycka SAMMA sak :D

Vid gamla sår, t ex småsår på ben, typ skrapsår och det finns lite svullnad och värme. Då tycker jag det funkar bra med vanligt hederligt jodopaxomslag typ över natten.

/Lizzie

ha ha :D ja det är väl med det som med allt annat - en smaksak :laugh: det är ju bra många "åkommer" där rekomendationerna kan vara som dag och natt beroende på vet. :D

men faktum är att den kombinationen har varit väldigt effektiv på äldre sår som inte vill läka samt större sticksår ;) så verkningslöst är det inte ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 828
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 807
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 098
Senast: Luleå
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka