faanniih

Trådstartare
Min kompis häst är har ett sår på VF. Tempen på hästen är 39,1 grader. Han är lite halt, lite svullen. Min kompis säger att veterinren måste komma ut, men jag känner mig osäker på om det verkligen behövs. Vad tycker ni. Lite tips tack vad ni själva hade gjort.

Sv: sår

om ägaren till hästen vill kontakta veterinär är det väll inget att diskutera?

om min häst hade fått ett sår, blir svullen + halt och får feber hade jag inte tvekat en sekund att ta ut vet.

med tanke på febern är såret antagligen infekterat och hästen kan behöva antibiotika, men det är bara något en veterinär kan avgöra.

39,1 grader är mycket i samband med en sårskada, självklart ska veterinär tillkallas om hästägaren själv bedömer att den vill det.

Klart man ska ta ut veterinären, varför skulle man INTE kontakta veterinär undrar jag??????

Självklart ska veterinär tillkallas och jag hoppas att det redan är gjort. Du skriver inte var såret sitter men det finns ju en viss risk att senor eller leder är skadade beroende på var det sitter. Fraktur eller spricka är heller inte omöjligt. Har hästen så mycket feber är ju såret med största sannolikhet infekterat och behöver spolas rent samt att hästen troligen behöver antibiotika och stelkrampsspruta.
Hade det varit min häst hade jag nog inte ens ringt ut en veterinär utan lastat hästen och åkt till närmaste klinik där det finns möjlighet att röntga. Skador på hästben är inte att leka med, mycket som kan vara sönder och det har nästan alltid kommit smuts i såret.
Hoppas att allt går bra med hästen.

Med tanke på att du igår skrev två trådar om att din häst var halt men utan sår och feber, samt en annan tråd att din häst hade hade hög feber - och så nu den här tråden där "din kompis" häst har ett sår och halt, svullen och hög temp, men du är osäker på om veterinär behöver tas ut trots att "kompisen" tycker det så får du ursäkta, men jag misstänker att det inte är någon kompis inblandad.

Och veterinär behöver absolut titta på hästen!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: Willys
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II