SÅR! *varning, äckliga bilder*

Sv: SÅR! *varning, äckliga bilder*

Hejsan!
Inte för att jag e nån expert men...

Jag skulle ha tvättat med gulsåpa alt. tvål och vatten. Sedan skulle jag ha smort på socatyl. Om jag inte missminner mig så ska socatylen ha en utdragande effekt samtidigt som den lägger "locket på" ?!
Har lärt mig av nån gammal hästkarl (för läänge sedan) att man skulle va försiktig med att ha salvor i sår... (förutom antibiotika då)
Sårrugor kan man smörja för att mjuka upp, inte direkt i såren, blir geggigt... (Tider å prepparat förändras å det kan va svårt att lära en gammal "sugga" att sitta :D )
Rätta mig någon om jag har fel!
Mvh/P

Till sådana ytliga sår tycker jag oxå att blåspray är överlägset! Fungerar kanonbra! Mindre roligt bara att få på händer etc när man tex sommarjobbar i klädesbutik :D
Men jag har alltid en flaska vid betet...

Jag har köpt blåspray på Eko.
Jag har inte hunnit använda den ännu så en fråga: blir det ett skyddande lager som flugor inte kommer igenom eller hur funkar det?
/ Elisabeth

Hade en häst som fick en spark över ögat för ett par år sedan, mitt i rötmånaden, så flugorna flockades :mad:

Fick tips om en salva för människor, som torkar som ett lager lera (vit) och den fungerade utmärkt! finns på apotektet, en liten tub och den är inte speciellt dyr, 40 kr, den heter LPH 1%, receptfri...

länk till apoteket:

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=5123&a=8734

här var de mycket reklam i detta inlägg :crazy:

men blää såren ser läskiga ut=(
vill du ha tips så skicka ett PM så slipper de bli reklam=) :idea:

mysko är inte detta reklam??*fundersam*
rätta mig om jag har fel men här får amn ju se märke man och hela ruttet... man vill ju veta vad man får å inte får.. fick nämnligen tillsägning av BOJ av att jag skrev mkt reklam..
Men här inne har ju folk skrivit mkt reklam. namngivit olika produkter och skrivit bra ord för dom...
Precis som jag har gjort... typ skrivit jag har vatt på h**ks idag å köpt de å de... De fick jag inte göra enligt Boj! :confused:
*mer fundersam**

/Tänkande morot :D

Det är väl ändå inte reklam på det sättet att vi marknadsför en produkt? Jag hänvisar till apotekets läkemedel, precis som man skriver helosan salva eller skillingaryd osv...

Reklam för sin verksamhet och sina produkter/hemsidor är väl det de brukar vända sig mot....

nåja om den ynmgre generationen ska visa den äldre generationen hur man lyckas att hålla sig kvar till vad tråden handlar om så gör ajg ett försök nu....

Till trådskaparen.. de ser riktigt läbbigt ut och hoppas de läker fort.. berätta hur salvorna hjälper :)

Morotsbiten skrev:
nåja om den ynmgre generationen ska visa den äldre generationen hur man lyckas att hålla sig kvar till vad tråden handlar om så gör ajg ett försök nu....

Till trådskaparen.. de ser riktigt läbbigt ut och hoppas de läker fort.. berätta hur salvorna hjälper :)

Finns du på riktigt? Du verkar ju helt..... :confused: Tråden handlar väl om att trådskaparen vill ha råd om behandling, inte om att man hur läbbigt såret är?

Tycker inte det är minsta reklam. Folk tipsar och visar vad trådskaparen bör använda för produkter för att hjälpa sin häst!

Såren har säkert läkt nu men jag skulle iaf ha tvättat med alsolsprit, låtit hästen stå inne för att skydda den mot flugorna tills det torkat ordentligt och sedan släppt ut den UTAN att smörja något på. Hade det varit djupare sår som faktiskt blödde (det är ju det som flugorna tycker är smarrigt) så hade jag haft på zinkpasta som hjälper till att torka ur såret så att det inte vätskar sig. Nackdelen med zinkpasta jämfört med socatyl är att det inte stelnar men lägger man på en klutt så brukar det fungera bra som skydd ändå. Jag har fått höra att man ska vara försiktig med socatyl eftersom det innehåller något antiinfektionsmedel (kommer inte ihåg vad) och det är inte så bra att använda hipp som happ.

Salvor kokar i solen så det ska man undvika när det är soligt ute men tex på kvällen när solen gått ned går det alldeles utmärkt att använda.

Såren har blivit bättre nu, såg dock idag att det har blödit lite så jag köpte LPH, eller var det LHP? salvan. Tänkte jag ska testa den med, flugorna mumsade lite på det när jag kom idag..

När det var rengjort så såg det inte så farligt ut längre, ser inte ut att vara så djupt...? Om det enbart är huden som är borta så brukar det räcka att tvätta det ordentligt med tvål (rekomenderar starkt Lactacyds tvål, den oparfymerade). Om det är ett större sår kan det dock vara bra att ha lite bakterie- och insektsdödande medel då flugorna gärna lägger sina ägg i såren :crazy: ..

Lycka Till!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka