SÅR! *varning, äckliga bilder*

Sv: SÅR! *varning, äckliga bilder*

Funkar det att sätta på ryggen då? Blir det inte jobbigt med att bandagera fast det...?

Du gör som du vill men du ska tänka på att täcka såret ordentligt från insekter för risken för infektion är stor och då blir det inte roligt..

Med socatyl så behövs det inte tvättas varje dag utan den ska ligga som en läkande pasta + att den innehåller sulfat så det inte blir infekterat..

Lycka till och hoppas det läker...

Ett litet tips, vet inte om det funkar just på detta sår. Jag brukar ta en bit lakan, lagom stor för att täcka såret. Tar sedan lite vanligt lim, lägg en liten sträng längs med övre kanten. Fäster lakansbiten en bit ovanför såret så att den hänger ner över såret, den hindra därmed flugor och andra insekter från att sätta sig i såret men ändå luftar det hela tiden. Man kan ju byta lakansbit om det behövs efter ett tag, det är bara att dra bort försiktigt (eller klippa). Detta funkar utmärkt vid sår på benen. Ett av mina ston hade ett sår bak vid svansroten förra sommarn och det här funkade alldeles utmärkt på henne. ;)

Jag tror det läker bra om du är noggrann med att hålla koll själv.
Jag tycker du ska tvätta rent och ev. spraya på något.Men lägg inte på någon kletig salva, låt det andas i stället!

Ser att en del rekommenderar Skillingarydsalvan..

Är det bara jag som inte använder den på ställen som är utsatta av solen?

Har någongång fått lära mig att den blir väldigt varm och kan orsaka brännsår om den används i direkt solljus.

Har jag helt fel eller?

SelmaH : Tack för tipset! Kan testa det om flugorna blir för jobbiga!
Fröken_Skåne : Jag har jue sprayplåstret som ajg tänkte testa idag..!=)
Grängesberg : Har jag aldrig hört, men det kanske stämmer?

blåspray :)

lakangrejjen lät ju smart (bara inte hästen reagerar mot limmet)...

Min pålle har också fått bett på rumpan tvättade rent på kvällen och satte på ett tunt lager skillingaryd.
Dagen efter var min dotter ute och red ville skydda såren från flugor så hon kletade på salvan igen men det var strålande sol och efter deras ridtur (en lång) så var såren betydligt äckligare och större. Det måste ha legat och kokat på rumpan hans. :cry:
Så nu har jag skaffat sånt spraybandage som jag satte på efter ordentlig tvätt. Ska ut idag och se hur det ser ut.
Blåspray hur funkar den??

/ Elisabeth

När det har blivit lite sårskorpa är Helosna slavaa utmärkt tycker jag.
den håller skorpan mjuk och fin, så at den inte spricker upp igen. nanävnder den nästan dagligen på på jobbet, på kossorna, som brukar få småsår på juver och ben. ( har nästan 100 kor på jobbet, så det är nästan alltid någon som har ett litet sår...)
Håller borta flugorna bra tycker jag.

Häls Embla

Nu glömde jag läsa alla sidorna innan jag skrev...
Tänk på att socatyl är receptbelagt och jag tror att det är ett par dagars karens...
Använder det själv alltid om inte hästen ska tävla inom det närmaste.
Bästa salvan man kan få tag på!!!

EmelieR skrev:
Nu glömde jag läsa alla sidorna innan jag skrev...
Tänk på att socatyl är receptbelagt och jag tror att det är ett par dagars karens...
Använder det själv alltid om inte hästen ska tävla inom det närmaste.
Bästa salvan man kan få tag på!!!

Karens:
slakt 7 dagar
Mjölk 3 dagar

Ja det är den bästa salvan :banana: min pålla har skrapat upp ena bakbenet (bara ytligt & lite sår) och hon har socatyl på & har haft i 3 dagar så i kväll ska jag tvätta bort det eftersom det är läkt UTAN flugor..

Senast ändrad:

Aloe vera är det bästa sårsalvan jag någonsin har användt på både människa och djur! Det läker fort och blir fint efteråt, salvan är verkligen värd sina pengar!

Idag var såret jättefint! Så det enda jag gjorde var att smörja på AloeVera gelen och sen ett tunt lager med sprayplåstret, IFALL flugorna skulle komma o gnaga på det..!

Men den salvan, kan man ha den hemma utifall att? Vad kostar den och hur lång tid räcker den? Nu verkar det som om jag itne behöver den, man han har lite småsår ibland o då kan det vara bra med en ordentlig salva!

ninsan skrev:
Men den salvan, kan man ha den hemma utifall att? Vad kostar den och hur lång tid räcker den? Nu verkar det som om jag itne behöver den, man han har lite småsår ibland o då kan det vara bra med en ordentlig salva!

Vad den kostar har jag glömt men den är värd sitt pris :D
innehåller 200g pasta så den räcker länge
Här är tuben :D
socatyl006.jpg

Fixomull är super! Det är ett självhäftande förband som fäster jättebra.
Jag har det ofta på min häst när hon har sår. Sitter kvar utan problem på tex haser, knän, kotor och just nu har jag det på min hästs höft efter att hon blivit sydd där. Man klipper till så stor bit man behöver, men glöm inte sätta en kompress under bara!

Socatyl är receptbelagt.

Jag rekokmmendera Tar plastic, alltså tjärplåster. Det är en sprayburk, tvätta först rent med alsolösning sen spraya. Kanonbra, jag har använt det i flera år och har ALDRIG fått en infektion. Inga insekter vill gå på eftersom det inntehåller tjära och eftersom det är rent läker det suveränt snabbt.

/Jane

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka