SÅR! *varning, äckliga bilder*

Ava22

Trådstartare
När jag kom till stallet igår morse o skulle släppa ut hästen såg jag att han hade två sår mitt på ryggen, nästan ovanför virveln men inte så lång bak, ungefär där vojlocken slutar. Ett gäng små sår runt om utspritt och ett mindre o ett större. Blev lite förskräck först, och sen ledsen. Det märkes att det gjorde ont på honom. Inspekterade nooooga och trodde att han rullat på en sten eller liknande. Träffade sedan stallägaren som sa att det varit ganska mycket turbulens i hagen dagen innan. Antagligen har hagkamraten bitit honom...

Så idag cyklade jag till apoteket o frågade om råd. Hon tyckte att jag skulle tvätta varje dag med Klorhexedin . Hon tipsade även om att Åhlens skulle ha ett flytande sårspray som funkade till djur med. Köpte det också. Funkar sånt? Till slut ett snabbt besök på eko, köpte där Hansbos AloeVera gel (är troligen INTE lika bra som det som är dyrt..) Den gelen skulle tydligen vara bra att smörja på sår. (Nu har jag rengjort med varmt vatten och sedan smörjt på killingarydsalva bara)
Nu kommer bilderna här nedanför. Vad tycker ni? Det känns som om veterinären inte kan göra med än att konstatera att där är ett sår..? Nu har jag inte tagit feber, men han är pigg o normal som vanligt, även om han är varm o ömmar vid såret, inte konstigt.

I morse innan jag rengjort.
Dsc01246.jpg

Båda stora såren..
Dsc01245.jpg

Efter rengöringen
Dsc01248.jpg

Sv: SÅR! *varning, äckliga bilder*

Stackars lilla pållen!!!! Ser läskigt ut!!! Det viktigaste är att hålla flugor och dyl borta från såret och givetvis att hålla det rent.
Hoppas han blir bättre snart!!

Ser ut på bilderna som om det bara är ytligt? stämmer det?
Isf är det nog ingen fara så länge du kan hålla det rent och hålla flugorna borta såd et får läka.

Vad tycker du jag ska ha på såret för att hålla flugor o sånt borta då? Det ser förstårr värre ut än vad det är, men jag tycker också jättesynd om honom..!

Det var ena rejäla sår! Men de såg väldigt fina ut. Inte ett dugg inflammerade. Om flugorna håller sig borta är det nog inga alls problem. Men de kan vara jätte svåra att hålla iväg från såren! :(

Ja, bara ytligt, bara precis som om pälsen har skavts av och lite hud. På vissa ställen sitter hårstrån kvar.. Men ska jag tvätta varje dag?

Jo det kan jag tänka mej! Nu har det blåst behagligt idag, men det är jue idag, Från o med idag med så går de ute dygnet runt på bete.

Har testat det, men det kanske räcker med sprayplåstret?

Tvätta varje dag är nog inte fel. Men glöm inte sätta på något mot flugorna också. Hoppas det läker fint!

aloe veran är VÄLDIGT bra.....så där är du inte blåst...men om du ska ha nåt för flugorna borde du han nån slags spray som skyddar men "andas"......socatylsalva är ju bra men ett h-e att få bort när det torkat.......å andra sidan ser det ju ganska fit ut såret så det läker säkert bra,....

Nej det tror jag definitivt inte att det gör, räcker med sprayplåstret. Tycker egentligen inte att du ska ha sprayplåster över huvudtaget eftersom det behöver komma luft in till såret.

Kan du inte be Vet. att ringa in ett recept på socatyl?
Det är jättebra + att det är sulfat i det som håller bakterier borta + att det stelnar så flugor & andra djur har ett helsike att ta sig in till såret..
Det använder jag till alla sår & det läker jättebra :D

Hon sa att sprayplåstret gör att det läker innegtån och ut o inte tvärtom som det gör när man inte har ngt på alls.

Jag har också en skadad häst i hagen för tillfället, och veterinären och ägaren tipsade om sånt där "bandage" som man sätter på operationssår! Finns att köpa på apoteket och heter fixomull.
Det är ju som ventilationshål i det så det förblir luftigt för såret, men det skyddar ändå mot flugor och skit. Hästens päls lyfter dessutom bandaget lite så att det inte ligger emot såret så mycket.

När det sedan är torrt, efter kanske en dag eller så, kan man ju smörja lite extra med exempelvis skillingarydssalvan så att flugorna håller sig borta och såret förblir förskorpat.

Ja det var den jag menade. Undrar om det inte var det jag fick när mitt föls navelsträng hela tiden blev uppäten av flugorna. Det var bra!

Kanske jag ska vänta lite o se hur det ter sig på sået innan jag gör det? Annars vore det super att ha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka