Sår, tips och råd?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är det ca 5 cm långt. Något sorts sticksår är det, helt klart. På måndagen var det JÄTTESVULLET runt såret. Det såg nästan ut som om hästen hade en mindre fotboll under huden...

Vet var ute i måndags kväll och tvättade rent samt gav penicillin och Finadyne. Jag har fortsatt att spruta pencillin i fyra dagar, samt att ge Finadyne. Sista gången var ikväll.

Men vad ska jag förvänta mig, och göra, nu? Allmäntillståndet är bra. Pållan är pigg och glad. Äter och brunstar :D . Vi har skrittat ett par smårundor sedan dess, och hon är absolut inte halt alls. Hon var endast LITE halt på måndagkvällen när benet var supersvullet. Nu finns det kvar en liten svullnad, samt ett sår som fortfarande "läcker" lite gul/röd sårvätska ibland. Jag tvättar med tvål och vatten en gång/dag, annars har jag inte gjort något speciellt med såret. Jag skulle se till att hålla det öppet så att det kunde läka ordentligt inifrån först. Vad tror ni? Låter allt normalt? Vad gör jag nu?

Sv: Sår, tips och råd?

Fortsätter att tvätta 1gång/dag med tvål o vatten och håller ett öga på att det läker som det ska. Alltså inget mer än det du gör idag.
Börja rid igång lite försiktigt, hon måste ju röra på sig så att den nya huden fungerar även under rörelse. När hästen rör på sig så ökar dessutom blodgenomströmningen, så att det läker snabbare. Och var och sånt kommer ut när hästen rör sig.

Så har jag gjort med sår på mina hästar och det har funkat finfint.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 837
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 221
Senast: Luleå
·
M
Katthälsa Min katt började halta för ca 3 veckor sen, efter lite kläm här och var tyckte jag det kändes som det kom från skulderbladen. Eftersom...
Svar
10
· Visningar
3 632
Senast: Bison
·
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31