Sår som varar

H

Henchen

Min katt har fått ett sår nedanför örat, som hade en sårskorpa, men när jag tittade lite närmre så såg jag att det vara de och var var under.

När man klämmer lite på det så kommer det mer, ska jag fortsätta och få ut varet och tvätta med tvål och vatten, eller ska jag bara låta det vara?

Sv: Sår som varar

Bölder brukar läka bra på katt med bara enkel egenvård. Men om kissen får feber eller verkar allmänpåverkad, tycker jag du ska prata med veterinären.

Tycker du ska klippa bort lite päls så blir det lättare att hålla rent och öppet. Pilla bort sårskorpan och tvätta med alsolsprit.

Kissarna brukar tycka det känns bara skönt att klämma böld och få ut varet, om den är mogen. Katter jag har hjälpt har spunnit medan man klämt. Men beror lite på hur den reagerar, är bölden inte mogen är det heller inte lönt. Var försiktig för vävnaderna skadas av för mycket klämmande. Ha rena händer och engångshandskar eller kompresser/bomullstuss på fingrarna.

Bandage brukar jag inte ha, men kan bli nödvändigt om det rinner mycket.

Om såret är nära ögat ska du ha extra noga koll så inte infektionen sprider sig dit och vara försiktig när du tvättar.

Såhär gör jag i alla fall och brukar läka bra. Lycka till :)

Tack för hjälpen!
Det sitter precis nedanför örat och där har han ganska lite päls, så det mesta är borta. Det är lite rött runt om, är det någon fara eller blir det så på katter precis som människor?
Han är pigg och äter som vanligt, så jag hoppas det inte ska bli värre.

Tack än en gång!

Jo, det brukar bli lite rött och även lite varmt. Precis som på oss.

Håll koll på allmäntilståndet och att det ser ut att läka fint. Nu när bölden har spruckit borde du se snabb förbättring. Men, som jag sa, min erfarenhet är att det brukar gå bra. Med brasklappen att rena monsterbölder ska man självklart söka för i vart fall...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama