Sår som inte läker

Explosion

Trådstartare
Min häst har haft ett sår i ca. 2 månader och det vill inte läka. Det va bättre ett tag men nu har det gått upp igen. Det är varigt inuti och det blir som en skorpa av var. Vi har haft jodopaxomslag varje natt i ca 3 veckor utan att det läkte.. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?

hoppas ni har några förslag!!

Sv: Sår som inte läker

Hej. Jag kan tyvärr inte svara på varför det inte läker eller vad det är för fel, men en sak som min lärare i häskunskap sa till klassen förra veckan är "ett sår läker, gör det inte det är det något annat". Hon berättade tex om sin häst som hade ett sår, ganska högt upp på underrarmen i sommras, troligen en sparkskada. Det rann massa äckliga saker ur det såret och de höll på länge med att undersäka vad det kunde vara. Tillslut kom de fram till att sparken, eller vad det nu var, hade tagit högre än vad som syntes på utsidan och att armbågsleden var trasig. Alltså var det bla ledvätska som rann. När de kom på det kunde ed behandla rätt och nu håller de på och läker.
Jag vet inte vart såret på din häst sitter men du kanske borde kolla så det inte är en skada på en led eller att det inte sitter kvar någonting i såret, tec en pinne, benflisa eller något annat.
Hoppas det läker.

Jodopax kan hämma sårläkningen. Prova med något annat slags bandage eller tex zinkpasta beroende på var och hur såret sitter. Om det inte blir bra bör nog en veterinär titta på det. Bara rena sår kan läka.

Senast ändrad:

spola ur såret med koksaltlösning, är det varigt ska ni INTE stänga in det, gör rent varje dag så läker det inifrån, sårskorpor med blod = OK, men när det är mjukt var innanför ska det bort..

spola rent och LUFTA.. tvätta med ljummet vatten varje dag när det runnit ut var..
och för att skydda huden under såret (dvs nedanför såret, på utsidan av hästen) så smörj på klövervaselin, det förhindrar att sårvätska och var gosar in sig och ger hudirritation..

börjar såret inte torka ur om 2-3 dagar så kontakta veterinär för grundligare undersökning av såret..

var sitter det och vad är det för typ av sår ? ett sår som inte läkt på 2 mån. bör du nog åtminstonde prata med en vet. om.

jag fick en väldigt ful skärskada under käken på min gamla ponny (4 cm långt och ca. 3 cm. djupt där käkbenet låg blottat) det hände 30 sep. nu är det nästan läkt, men det har krävt 10 dagars pencillin sprutning, 20 dagars metacam beh. rengörning med koksalt ett par ggr./dan och streptocillin salva i såret för att få det att läka (tvättas fortfarande dagligen med koksalt så det går igen innifrån). dessutom tyckte veterinären att hon skulle ha en extra stelkramsspruta.

Tack för svaren! Det sitter på skenbenets insida på höger fram. Min häst går runt väldigt mycket i boxen så det var därför vi hade ett litet bandage med jodopax, för att han inte ska slå upp det mer. Men jag testa om det funkar med koksaltlösning annars får jag ringa vet. och se om han har något tips..

Generellt sett är sår på hästens nedre extremiteter svårläkta pga dålig cirkulation och lite vävnad att läka. Det finns alltid en risk för svallköttsbildningar, och frågan är om det inte är ett sådant problem ni fått. I de fallen är stark jodopax eller Lotagen ett bra alternativ för att etsa sårytan och förhindra fortsatt svallköttsbildning. Det kan också vara så att det sitter något inuti såret som irriterar. Detta "något" kan vara en lite tagg eller till och med en liten avsprängd benflisa om såret uppkom i samband med exempelvis en spark. Även en seglivad infektion i såret kan förstås orsaka att det inte läker och hästen kan behöva en antibiotikakur, antingen lokal eller allmän.

En veterinär bör undersöka såret för att se vad som orsakar att det inte vill läka.

Var och ledvätska ser däremot inte alls likadant ut och en häst med en en perforerad ledkapsel blir snabbt mycket halt och får hög feber. Hästläraren borde läsa på, tror jag.

Tror att din häst kan behöva en liten kur med antibiotika. Skulle kontakta vet. och rådfråga. Min pålle fick ett svårtläkt litet sår i våras och behandlades i 2 månader med antibiotika varav en månad på klinik. Så jag skulle inte vänta en dag till. Har fått noja på små sår efter det som hände oss. Lycka till !

Min häst har haft ett sår i ca. 2 månader och det vill inte läka. Det va bättre ett tag men nu har det gått upp igen. Det är varigt inuti och det blir som en skorpa av var. Vi har haft jodopaxomslag varje natt i ca 3 veckor utan att det läkte.. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?

hoppas ni har några förslag!!
Hej!
Vår ponny fick en sparkskada för några år sedan, vä bak (se bilden).

http://www.blogs.se/srv/media/media_item.php?item_ID=924771

Det blev röntgen för att utesluta att leden var träffad. Trots penicillinsprutor i 10 dagar ville såret efter broddsparken ändå inte läka, det tog nästan hela sommaren!! Efter att ha spolat rent med silverlösning + MSM upplöst i vatten några veckor, så läkte det tillsist! Vet man inte att han haft ett fult sår så ser man det inte! Lycka till med din pålle!

Glömde att skriva att jag naturligtvis hade kontakt med kliniken fram och tillbaka pga såret som inte ville läka, men då det inte var några fel på hästen (ej halt, feber eller så) var det bara att fortsätta med spolningen av såret och vänta ut läkningen! Han har inga men av skadan idag!

Såklart att inte såret läker när ni har jodopax på.

Jodopax är "utdragande" och används bara som omslag om man behöver dra ur skiten ur ett sår om hästen är svullen eller såret varar. Såret hålls öppet av jodopax, och att det inte läker med det på är inget konstigt, utan det är liksom det som är syftet med jodopaxomslag.

På med exempelvis Socatyl eller Blue Spray istället ska du se att det blir bra.

vårat föl hade ett varit sår på bakbenet och det ville inte läka för varet. vi spolade det med koksaltlösning och satte på en kompress som heter sorbact(tror det stavas så) kompressen är grön och den suger ut allt var och ska göra att såret läker fotare. sen när det var en sårskorpa smörjde vi på Zinkpasta. Sorbact finns att köpa på Apoteket och är recept fritt.

Hoppas det läker snart!

Här är en länk till apotekets hemsida där det står om det.
http://www.apoteket.se/rd?d=3172&a=...d=name&search_query_keyword=sorbact&x=20&y=10

Sorbact är ganska dyrt men det är värt att testa!

Senast ändrad:

Min häst skavde sig i transporten och fick två riktigt fula sår som blödde och varade. Jodopax hjälpte inte, men jag fick ett jättebra schampo på ATG-kliniken som hette Pyoderm, och en spray som hette Vetriderm. Funkade utmärkt. Efter en veckas behandling har pälsen växt tillbaka.

Tack för alla tips.. Jag ska prata med vet. idag för vi ska dit med våran hunad och då kan jag passa på att fråga om detta sår. Han mår bra förövrigt och har inte haft någon feber.

För det första ska du omedelbart sluta med jodopax då detta försvårar läkning. Jodopax är jättebra vid inflammationer men det dödar "läkcellerna" fick jag lära mig på djursjukhuset i Helsingborg. Jag skulle i stället vilja rekommandera aloe vera. Har läkt sår som varit helt otroliga på nolltid med detta. Är såret inflammerat skulle jag i stället använda mig av alsol eller klorhexidin.

skulle det inte läka kan du ju prova med att spruta in streptocilin(penecillin) i såret det brukar för det mesta hjälpa

Ett jättebra tips som även jag provat med stor framgång.

jag har haft en ponny som blev sparkad av en annan häst på insidan av bakbenet rätt på blodådern så det ungefär en månad innan det läkte. så länge som bandage satt på läkte det inte men när det fick vara öppet gick det snabbare, när jag bara strök på ett lager med salva, hydrocortison som används på människor också + litet rörelseområde så hon inte slapp att springa.

Ett varigt sår är ett infekterat sår och på dessa fungerar jodopax alldeles utmärkt eftersom det har en bakteriedödande och desinficerande effekt. En inflammation är kroppens eget svar på en skada och uppstår i ALLA sår. Skilj på inflammation och infektion och sluta gasta om att jodopax är farligt utan att ha mer kött på benen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka