Sår som hela tiden går upp..

H

hon_med_skäcken

Har släppt min ettåring på ett jätte sommarbetete med skog och vallar..:) Men hon har fått ett ganska stort sår på benet av en pinne eller något liknande. Jag tvättar det med vatten varje dag och håller det rent.
Men det går upp, det läker aldrig! Har ni några tips för att undvika flugor och få såret att läka.

Ja har ej velat linda in det i bandage eftersom det är bättre det luftar..

Sv: Sår som hela tiden går upp..

Tvätta inte, utan lägg på ett lager salva, helst Socatyl.

Okej.. går det att lägga på skillingaryd salva eller hästsalva tror ja det heter..

Det gjorde jag på min pålla som precis haft ett otäckt sticksår som fick behandlas av vet. Efter att såret hade blivit "grunt", dvs det hade läkt inifrån och jag såg var botten var, lade jag på ett tjockt lager tjärsalva (det var hett och smälte snabbt i solen) 1-2 ggr/dag. Både i och runt om såret lade jag salvan. Det höll flugorna borta såpass bra att såret läkte fint, och nu syns bara en liten torr sårskorpa.

Har släppt min ettåring på ett jätte sommarbetete med skog och vallar..:) Men hon har fått ett ganska stort sår på benet av en pinne eller något liknande. Jag tvättar det med vatten varje dag och håller det rent.
Men det går upp, det läker aldrig! Har ni några tips för att undvika flugor och få såret att läka.

Ja har ej velat linda in det i bandage eftersom det är bättre det luftar..

Tar-plaster spray.

Vätskar såret? Varar det? Var på benet finns såret? Är det vid en led så att det är därför det öppnar sig? Är såret djupt? Avlångt?

Jag hade inte lagt på hästsalvan om det vätskar/varar, däremot "under/runtom" såret, för att skydda huden, eftersom sårvätskan kan vara irriterande i sig. Om såret inte vätskar tror jag iofs mer på sårspray.

Tvätta inte om det inte är direkt smutsigt. Bra att du inte har bandage.

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 770
Senast: caballus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 961
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka