Sår på ryggen

J

juppjupp

Min lilla marsvinstjej har fått som en sårskorpa på ryggen. Tror att hon hade såret när jag fick henne. I vilket fall så ser det ut och känns som en lite tjockare sårskorpa. Svårt att se för all päls, men det verkar inte som det skulle vara någon svulst som sitter innanför, utan det är platt.
Nu till frågan....
Vet ju att dom kan drabbas av parasiter, svamp och annat, men kan det visa sig så? Skulle det då inte finnas på fler ställen.
Hon kan iof säkert gjort sig illa för hon får racerben jämt och ständigt.
Hon verkar må toppen annars och är fin i pälsen.
Kan man avakta?

man blir ju lite orolig och fundersam :(

Sv: Sår på ryggen

Hur stor är skorpan? Kliar hon sig? Kan du inte ta en bild?

Kan vara nån slags svamp eller dylikt. Kolla runt på t.ex. marsvinsnätet och cassiopeoias sida, kanske hittar du svaret där.

Har varit hos uppfödaren nu och hon har kollat båda svinen. Skorpan var väl ca 1cm i omkrets, men uppfödaren pillade bort den och det är som lite såraktigt, men ej ett öppet sår. Ser fint ut och nu behandlar vi med Fucidinsalva, uppfödaren tror att hon blivit biten och att det blivit lite inflamerat.
Har fått dom sprayade mot ohyra oxå.
Tror att hon är helt okej för hon är fin i päls, hull och humör. :p

Så jag hoppas det blir bra nu.

Sitter sårskorpor mitt på ryggen brukar det vara bett.
Sår efter ohyra brukar uppstå när marsvin kliar sig och mitt på ryggen når dom inte öven om dom säkert önskade så ibland :D
Däremot är det viktig att hålla reda på om det är en böld eller ej.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 10 veckor gammal samojed valp som drabbats av nått skumt. Han har tappat päls uppe på nosen (nosryggen), runt ögonen och...
Svar
7
· Visningar
6 299
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar