Sår på kotan bak...

domino

Trådstartare
Hur gör ni om hästen har ett sår på insidan av en bakkota?

Pålle har det och det ser fint ut, rätt litet men djupt, inte inflamerat men det lixom spricker upp. Jag tvättar, sköljer rent med klorohexidin, samt smörjer med Fyra Ess runt för att hindra flugor och skit att sätta sig där.

Det är ju svårt att linda på ett sånt ställe och bör väl hållas fritt och luftigt för att läka snabbare?

Han har haft det en vecka nu iaf..

Sv: Sår på kotan bak...

Ser såret bara fint ut så brukar man komma långt med frisk luft och tid. Jag skulle regöra (använder själv koksaltlösning till sår) och spraya på något som flugorna inte gillade tex blåspray, sen skulle jag låta det vara.

Ok, men då fortsätter jag som jag gjort hittills. Har tyckt de verkat bäst att göra så, ville bara ha lite tankar från er andra med om hur ni gör vid liknade sår..

Ingen mer som vill dela med sig om hur ni gör med sånna här sår? :confused:

Sår: Tvättar med Kolloidalt Silver samt ger lite silver i maten ett par dagar.

Håller det öppet i den mån det går och kladdar helst inte ner det med för mkt salvor eller annat gegg.

Beroende på i vilken meridian såret sitter ger jag mineraler till hästen för just den meridianen så läker det snabbare.

Om det sitter i tex:Njurmeridianen så ger jag Natrium Phosporicum för att stärka upp och påskynda läkningen. Det ger jag som Schüsler Salze

Jag kan också se vilka muskler som påverkas och vilka andra kroppsdelar som påverkas av såret och gå in och behandla där.

Schüzler Salze är ett Homeopatiskt medel.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 906
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 897
Senast: Fibusen
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min kille lyckades halka ut ur transporten igår och rev upp ett sår precis under kotan och fick ett skrapsår under bakknät, det under...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: anjescka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25