Sår på halsen

Ajda

Trådstartare
perla har fått ett sår på halsen troligtvis orskat av en stor broms. Såret är ungefär lika stort som en enkrona. Och det sitter ca 50 flugor i det varje gång jag kommer upp tills tallet för att göra rent det. Så såret läker aldrig.
Jag spolar rent det med kokt vatten sedan blå sårspray och sinkpasta. och även jodopax. Igår när jag kom upp så hade såret börjat vätska sig...

Så nu vill jag ha tips på hur jags ka få det att läka!

Om du efter att ha rengjort såret stryker på skillingaryds 4ess tror jag det läker ihop fint samt håller flugorna borta.Har funkat bra för mig.

Min pålle har nästan likadant..
Jag har tvättat med vatten och sprayat på "första hjälpen spray" som innehåller tea tree oil för att hålla flugorna borta.
Tog ungefär två dagar sen började såret torka upp och läker nu fint!

Jag har köpt min flaska på EKO men jag tror det finns i de flesta hästsportbutiker.
Det är en blå och svart liten flaska. Finns flygspray i samma märke fast i stor flaska vet jag..
Annars finns ren sådan olja (den är antibakteriell och uttorkande)att köpa i hälsokosten fast så får man spä ut den själv.
Jag tror det är bättre med lite uttorkande än att smeta på salvor och likande på sådana sår. :idea:
Det har alltid fungerat på min pålle i allafall..

Alsolsprit är bra att tvätta vätskande sår med i och med dess uttorkande egenskaper.

Skillingarydsalvan (4 ess) håller flugorna borta och påskyndar läkningen, den är suverän!

Inget jodopax det håller bara såret öppet. Tarplaster-sprej är bra också, inget kladd i såret heller. Bättre med uttorkande.

Testa med "plåster spray" !
Då får du en YTA som kanske håller bättre!
/cj

Finns bla. på apoteket el. på djurkliniker. Kostar väl runt 50 kr. burken.

*lånar svarsknapp*

Socatyl är en salva som är bakteriedödande o lägger sig som en skyddande skorpa över såret,köpes av veterinär.

eller hästsalva,svart/vit burk.

Liknande trådar

Hästvård Min kuse fick ett sår på sidan av kinden för några veckor sedan, trodde först det var skav av grimman eller flughuvan men insåg att de...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Hästarna i stallet hade bråkat lite (de har inte gått ihop så länge) och de hade fått småsår på bogen båda två. Den ena hästen fick inte...
Svar
16
· Visningar
2 332
Senast: Han_naH
·
Övr. Katt Jag har fått tagit över en av stallets råttjägare för att han hade ett sår på höften som blödde o hade sig. När han kom hem till mig kom...
Svar
3
· Visningar
8 874
Senast: pimy
·
E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: valtýr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka