Sår på benet!

colowi

Trådstartare
Min ponny har fått ett 2-3 långt sår på ena bakbenet. Han har haft nu bandage med dränkt kompressor i klorhexidin ett tag för att det varar. Vet någon snäll själ hur länge han ska ha det eller om jag ska byta till torr kompressor. Det kommer var fortfarande. Han är svullen och öm men haltar inte! Vad ska jag göra ?!?! :crazy::confused:

Hur länge har han haft såret? Har du konsulterat veterinär? Är det så varigt känns det som antibiotika kan vara på sin plats.

Om jag förstår rätt har veterinär alltså inte tittat på såret än? Har din ponny feber? Det låter som att såret är infekterat och att det eventuellt kan finnas en ficka där det finns skit som du inte kommer åt med klorhexidinkompresser. Just att det går att trycka ut var visar ju att såret inte tömmer sig självt utan att skit samlas där inne. Sår på hästben är inte att leka med så jag tycker att du ringer ut en veterinär som får spola rent och kanske dränera såret. Kanske behöver hästen antibiotika också. Sedan kan jag rekommendera kompresser med Medihoney eller Manukahonung på såret. Det har läkt sår på hästben med rasande fart och utan svallkött här i alla fall.

Om jag förstår rätt har veterinär alltså inte tittat på såret än? Har din ponny feber? Det låter som att såret är infekterat och att det eventuellt kan finnas en ficka där det finns skit som du inte kommer åt med klorhexidinkompresser. Just att det går att trycka ut var visar ju att såret inte tömmer sig självt utan att skit samlas där inne. Sår på hästben är inte att leka med så jag tycker att du ringer ut en veterinär som får spola rent och kanske dränera såret. Kanske behöver hästen antibiotika också. Sedan kan jag rekommendera kompresser med Medihoney eller Manukahonung på såret. Det har läkt sår på hästben med rasande fart och utan svallkött här i alla fall.

Nej veterinären har inta tittat på det än. Han har inte feber. Har spolat det ordentligt nu med en sån spray man har till ögon och sådant och till sist kom det blodblandat vatten istället för var så nu la jag en torr kompressor istället för en blöt. Han är den sorts ponny som självläker på något fantastiskt sätt. Har alldrig behövt veterinär på våra 5 år tillsammans. Var hittar man Medihoney eller Manukahonung ??:confused::confused:

Nej veterinären har inta tittat på det än. Han har inte feber. Har spolat det ordentligt nu med en sån spray man har till ögon och sådant och till sist kom det blodblandat vatten istället för var så nu la jag en torr kompressor istället för en blöt. Han är den sorts ponny som självläker på något fantastiskt sätt. Har alldrig behövt veterinär på våra 5 år tillsammans. Var hittar man Medihoney eller Manukahonung ??:confused::confused:
Jag skulle rekommendera att du lägger på ett spritbandage över natten. Alltså dränker en padstor bomullsbit med alsolsprit som du lindar runt benet plus en rulle vetrap. Manukahonung köper du på hälsokost men kontakta veterinären i morgon istället. Även om han alltid läkt bra tidigare så är det ingen garanti för att han gör det denna gång om såret är djupt och det har kommit in något skräp.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen