Sår/muskelskada stel, hjälp!

M

Morningstar

Igår när jag tog in mitt varmblod såg jag att han blödde strax över vänster knä, bak:(
Såg idag på¨täcket att spännet vid bakbenen gått sönder, alltså själva metallspännet, gått av på mitten, måste blivit när han rullat sig eller något...och den blev då givetvis vass..och gick rakt in i muskeln (tror jag). han har ett 2cm långt skärsår och ett litet "hål" in mot muskeln.
Såg inte så illa ut igår, blev lite svullen men såg bättre ut idag på dagen.
Jag tvättar noga och smörjer men idag tog jag ut honom i -8 grader....
när jag hämtade honom (han stod i en mindre hage som är helt plan) så var han SÅÅ stel i bakbenet...
ska kontakta vet i morgon för att se om han behöver infl-medecin åh så.

Men min fråga lyder...hur ska jag göra? ska han stå INNE eller kan han gå UT? han verkar ju bli stel av kylan..åh grymt svullen .
ska jag försöka linda för att hålla värmen över benet???
hjälp fort!!!

Sv: Sår/muskelskada stel, hjälp!

kan ju tillägga att det har ju gått ett dygn sen det hände och såret är fortfarande färskt..alltså har inte slutat blöda.....blöder inte mkt...men igår hade det runnit längs benet....idag rinner det inte, men det blöder ff....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 208
Senast: Icfafn
·
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
3 129
Senast: Snowball
·
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka