sår i hasen

dramatik

Trådstartare
Nu är det såhär att mitt sto får konstiga sår i "hålet" på utsidan av hasen om ni förstår vad jag menar?
Men detta bara endast om jag ställer henne på spån och nu undrar jag vad det kan vara?
Kan det möjligen vara så att hon är allergisk mot spån?
Har aldrig hört talas om en häst som har varit det, men finns det någon sannolikhet att det skulle kunna vara så?
Det är inte så att det inte finns tillräckligt mycket spån i boxen eller att det är fuktigt,för jag är alltid npga med att hålla rent, torrt och mjukt i boxen...
Och det konstiga är att hon får såren i "hålen" på utsidan av hasen...konstigt ställe att få sår på tycker jag!
Någon som tror sig veta vad dessa konstiga sår kan vara/bero på?
Tacksam för svar!

Sv: sår i hasen

Kanske leker vilt i hagen? Skadar sig när hon legat ner och reser sig klumpigt upp? Någon häst som muckar med henne i hagen?
Låter ju konstigt eftersom jag tycker spån borde bara mjukare än halm :confused:

Det är förmodligen liggsår. Spånet åker lätt isär även om man har ett tjockt lager.

Nej alltså det är inte liggsår...för spånet har inte åkt isär i hennes box och det ligger alltid ett tjockt lager i hela boxen när jag går ut på morgonen, och ingen är taskig mot henne i hagen...
Och även om det skulle vara liggsår, hur skulle hon då lyckas få dem inne i hasen?
Och det konstiga är att så fort jag ställer henne på halm igen så blir det bra....
Det verkar ju faktiskt rätt konstigt...:confused:

Det du ser bukta in i hasen när hästen står buktar utåt när hästen ligger (annan vinkel på betet).

Okey, men ändå...då borde hon ju få sår där också när hon står på halm för då har hon inte det lika tjockt som när hon står på spån...
Men konstigt nog får hon bara såren när hon står på just spån, det är det som verkar så knäppt...

Ideaal skrev:
Det du ser bukta in i hasen när hästen står buktar utåt när hästen ligger (annan vinkel på betet).
Håller helt med ideeal,låter som om hästen får skrapsår på haserna av för tunt lager strö.

Vad en del tycker är "mkt " spån är ofta för tunt lager,hästar är tunga djur!!lägg spån minst 15-20 cm tjockt så blir det inga liggsår även om hästen är tung eller far runt i boxen.

Det vanligaste jag ser bland hästägare är att de strör för snålt i boxen,ströet skall inte bara suga upp urin,det skall kunna skydda hästen från de kalla/hårda betonggolvet oxå,tänk själv att stå på hårt underlag många timmar,skrapsår är nog inte det värsta hästen råkar ur för,frestar på leder osv..

Själv har jag ett rejält Tjockt lager halm i boxarna hemma,dels har hästarna alltid nåt att äta på natten,de kan ligga bekvämt ,samt mkt bättre för hovarna oxå ,då spånet är väldigt uttorkande..

Snåla inte på ströet alltså!!

Är det ingen som läser va man skriver?
Jag skrev ju att det konstiga är att när hon står på halm blir allt mycket bättre, trots att jag då inte har lika tjockt strött...
Så isf borde hon få liggsår ännu mer på halm, men det får hon inte, utan såren läker när hon står på det underlaget...
Konstigt va?

Tro mig, det är liggsår.

Min förra, hosthäst, fick vi sätta på spån. Det kom liggsår som ett brev på posten en vecka efter bytet. Läkte direkt på betet, kom tillbaka när han kom in. Inga problem med halm. Men samma sak med torv.

det later lite skumt, men jag har varit med om samma sak.
En palle i forra stallet fick allit sar pa haserna nar han stod pa kutterspan trots tjockt lager men ingte nar han stod pa halm, sa de slutade helt enkelt att stro med span.

dramatik_87 skrev:
Är det ingen som läser va man skriver?
Jag skrev ju att det konstiga är att när hon står på halm blir allt mycket bättre, trots att jag då inte har lika tjockt strött...
Så isf borde hon få liggsår ännu mer på halm, men det får hon inte, utan såren läker när hon står på det underlaget...
Konstigt va?
antagligen är det så att när din häst reser sig upp så far spånet iväg och haserna skrapar i underlaget,halmen har långa strån och några strån lyckas väl med uppgiften att ligga kvar under hasen som skydd!hänger du med!

Men jag håller fortfarande fast vid att de fall där jag sett samma skrapsår som du beskriver där ÄR bädden för tunn!!
Man tycker olika om vad som anses som tjock bädd,allt är relativt.;)

Prova "bäddtricket"..kasta dig handlöst från nån meter upp i luften ner i hästens box..om det gör ont när du landar =för tunnn bädd!:D

Hehe, tror ju inte att jag tänker katsta mig handlöst från någon meters höjd rakt ner i boxen...hehe
Men, men antar att det är liggsår då...men jag undrade bara vad det kunde vara för något, men jag har henne ändå inte på spån längre...det är ju bara onödigt när jag ändå vet att hon får sår av det...

Helt klart liggsår.

Min ponny behöver flera kubikmeter strö för att det ska fungera utan liggsår. Alltså löjligt mkt spån eller halm...

Prinsessan på ärten typ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama