Sår - göra något åt det?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst fick ett litet sår idag. Längst upp på frambenet, nästan på bringan (tjusig förklaring :D ). Det är ca 1,5 cm långt, men kanske 1 cm djupt :confused: . TROR att hon muckat med kompisen och fått sig en spark, men såret ser ju mer ut som ett sticksår???? Borde inte en spark ge en ytligare och längre rispa? Det hör till saken att den här hagen har ABSOLUT ingenting som man kan sticka sig på. Den är helt "ren" från pinnar och dylikt. Men vad gör jag nu med såret? Det hade blött lite, men slutat rättså snabbt. Dock är det "öppet" några timmar senare, dvs ingen skorpa på, även om det inte rinner något blod från såret. Jag tvättade bort blodet från benet och tvättade själva såret med lite alsolsprit. Ska jag göra något mer, eller bara avvakta? Hon verkar inte det minsta halt...

Sv: Sår - göra något åt det?

Jag hade gjort ungefär som du (jag hade tagit lacacydtvål istället för alcolsprit, men det är nog en smaksak). Är hästen stelkrampsvaccinerad?

Jag har ju alltid på lite Juvanestasalva på såret (tunt, tunt lager) för att undvika en massa snusk.

Uppdatering.

Idag hittade jag en pålla med en STOR svullnad på benet runt det pyttelilla såret :crazy: . Vi ringde ut vet som rengjorde och bl. a. mätte sårdjupet. På det värsta stället ("uppåt") var såret ca 5 cm djupt :eek: . Detta lilla sår som bara är en ca 1,5 cm lång reva i huden... Vet trodde dock inte på någon fara för hästens tillfrisknande. Såret är mitt emellan leder, och pållan haltar bara lite grann. Nu ska jag ge penicillin i spruta i 4 dagar - huh! Något jag aldrig gjort, och fasar en hel del för... :crazy: Pållan ska också äta Finadyne i lika många dagar. Jag skulle också gärna skritta henne för att hjälpa svullnaden att gå ner.

Den största gnagande frågan är dock: Vad sjutton har hon hittat på??? Jag tror inte längre på en spark. Tycker väl att såret är alldeles för djupt för det? Hon kan ha rejsat runt, gått omkull och trillat på något föremål. Men vadå? Den här hagen är så sten- och grenfri som man bara kan tänka sig. Någon som har någon teori?

Oj :eek:

Hoppas hon bättrar på sig fort och att det går bra med penicillinet! :)

Kan hon ha gjort illa sig i boxen tidigare under natten innan hon kom ut? Vattenkopp/hink, krubba, lös bräda?

De går på dygnet-runt bete just nu, och har gjort i flera veckor. Den här hagen som de går i nu är den absolut ofarligaste hagen vi har. Den är störst, och har i stort sett INGA saker att skada sig på. Hon har ju fått ny kompis i dagarna, och vaktar sin lilla "gamla" vän, därför tror jag att det kan ha gått lite vildare till än vanligt. Dock är nya kompisen snäll, och såret ser ju inte ut som en spark alls, så man blir ju MYCKET fundersam...

Liknande trådar

Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 484
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
4 083
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 808
Senast: höstmåne
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka