Sår efter sadelgjord

Stallwest

Trådstartare
Efter ridturen såg jag att hästen fått sår efter sadelgjorden. Är det fler som varit med om att hästen fått sår efter sadelgjorden, trots att hästen haft denna i flera år tidigare?
Någon gissning på hur lång tid det tar innan såret är läkt och det är fritt fram att rida igen?

Sv: Sår efter sadelgjord

Ja, sånt kan hända om du exempelvis har missat att borsta bort lite smuts där gjorden ska ligga eller om gjorden är lite smutsig när du ska rida.

Låt hästen vara utan gjord tills såret har läkt (rid barbacka eller vila eller motionera på annat vis utan sadel). Jag brukar tycka att aloe vera är bra på skavsår, gör huden smidig och mindre känslig.

Sv: Sår efter sadelgjord

Bra tips med Aloe vera, ska åka iväg och köpa det imorgon.
Kanske dum fråga men vilken kräm med aloe vera är bäst?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka