Sår bredvid mungipan

alazzi

Trådstartare
Inte min häst!

En unghäst på 4 år är ny i stallet och det är en "tränare" som ska rida in den. Den rids redan på skänkelbett och sporrar trots att den är så outbildad.

Alldeles bredvid mungipan, Inte i själva mungipan alltså, så har den fått ett runt sår stor som en gammal 25 öring. Litet med andra ord. Hästen verkar ha ont av detta.

Har faktiskt aldrig sett en häst som har fått liknade sår trots att jag har hållt på med hästar i många år. Nu smörjer ägaren in såret.

Mitt råd till henne var att se till att "tränaren" byter till bettlöst och tar bort sporrarna. Blir riktigt ledsen. Synd om hästen som verkar trevlig.

Den sk "tränaren" rider hästen upp tll 2 timmar dagligen. Hemskt tufft för en så ung och otränad häst.

Den stackars hästen ska gå en månad till hos denna "tränare". Rider bara i ridhuset trots att tjejen som äger hästen vill kunna rida ut i alla gångarter när "tränaren" är färdig.

Och detta ska hon betala dyra pengar för. Så synd om hästen.

Sv: Sår bredvid mungipan

Trist som f*n när hästarna forceras fram på det där sättet :( Och man kan ju fråga sig till vilken nytta..

Förmodligen vill väl "tränaren" ge ägaren valuta för pengarna genom att tvinga fram nåt :crazy:

Låter inte som du känner ägaren personligen, då hade det ju varit enkelt att säga nåt men det känns ju märkligt att ringa upp en okänd människa och försöka förklara vad som händer dennes häst..

Nej, hon är nyinflyttad i stallet och vi har inte pratat tidigare. men idag såg vi att hon var ledsen så min man gick fram och pratade med henne medans jag tog hand om dottern.

Hon har försökt att prata med tränaren om såret åtminstone men det avfärdades av "tränaren" som helt normalt att hästar får sår av bettet när de rids in.

Normalt med sår?
Hoppas inte ägaren köper den kommentaren..

Det är svårt att stå upp mot folk som "kan mer", tränare och liknande men jag hoppas tjejen törs :crazy:

Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra, klart du kan prata med tränaren själv men det lär bara resultera i osämja och samma situation för hästen. Fast tror du att det blir bättre om du pratar med h*n så är det ju helt klart värt ett försök!

Peppa tjejen att ta sin häst ur tränarens "vård"!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är knepigt. Hon har precis flyttat till vårt stall och "tränaren" är också ny i detta stall. Knepigt att vara ny och vara rädd för att stöta sig med de som redan finns i stallet.

Vi vill gärna hjälpa till, vi är inte rädda för att säja ifrån.

alazzi skrev:
Knepigt att vara ny och vara rädd för att stöta sig med de som redan finns i stallet.

Absolut! Därför det är så bra att ni som är "gamla i gamet" reagerar!

Låter ju som om tjejen redan börjat att kraftigt ifrågasätta tränaren, Kan hon då inte helt enkelt ta hästen ur träning?

Kan ju kännas drastiskt men för hästens skull och sin egen sinnesros skull verkar det vara det bästa..

Jisses, vilket synsätt :eek: Vedebörand bör omgående ta del av de nya rappporterna från SLU som publicerats i RS och HF! Det är inte normalt med sår i mungipor. Hur ser denna häst ut inuti munnen??? Det är vår skyldighet som hästägare att se till att hästarna inte far illa i eller utanför munnen!
:cool:

Det verkade som om hon inte vågar eftersom både hästen och tränaren ska vara kvar i samma stall.

Men vi ska prata lite med henne igen och se om vi kan peppa henne till att få en förändring. Vi såg igår när tränaren ed och han var tuff och hård mot hästen.

Jo, vi reagerar! Ingen av dem som tjejen har pratat med tyckte att det var ok med detta sår!

Visa henne dessa artiklar och var hennes stöd. Kanske har hon inte modet att stå på sig inför tränaren. Kan vara bra om någon mer finns vid hennes sida då. Hon behöver nog er som vänner ;)

Det är inte helt ovanligt att oridna hästar är tunna i huden kring mungipan... det blir lätt skav alltså om man har på utrustningen för länge... råkade själv ut för liknande på en häst som vi red med bettringar... skav av dessa... inte roligt när man har stall och fullt av folk som undrar varför hästen har vit smörja på sig vid munnen... Nu läkte dessa på några dagar då vi såg det med ens och smörjde samt hittade ett bättre bett istället.

Men det du beskriver är inte vettig nått.. och så dessa dj*v*a sporrar...

Stå på er!

Ja, det måste finnas en viss reson i det som sker. Då halvblodet har haft svåra problem i munnen har jag lärt mig, av TL-tandläkare på en kurs jag gått för honom och AE tillsammans med Distriktsvet.i området, att byta bett dagligen. Detta för att inget bett ligger an på samma sätt. Det förhindrar ev. skav och tryckskador. För min del har det funkat med att variera mellan ett rakt bett med fasta ringar, stång av greg darnall typ, vanligt enkeldelat bett och sidepull. :cool:

Då har hon ju massivt stöd i stallet i alla fall, lättare att kritisera tränaren om hon vet att inte alla kommer börja titta snett på henne..

Tänk att det ska vara så himla känsligt sånt där, många "huliganer" som får hållas för att ingen törs säga något.

Jag vet att jag skulle tycka det var skitjobbigt att konfrontera tränaren och ta hästen därifrån, en tränare anses ju alltid veta mer liksom :smirk: men samtidigt så är det ju hennes häst som är där på hennes ansvar och då är det ju bara att bita i det sura äpplet...

Jag förstår henne mycket väl. Det är hennes första häst och hon är rätt ung. Inte lätt att kritisera tränaren då som har hästen på inridning.

Nu vet inte jag hur långt hästen har kommit i sin utildning. Men en westernhäst i USA rids på stång redan som treåring och tävlas på. Med sporrar. Jag rider ofta unghästar med sporrar med. Både engelskt och western. Vet man hur man ska använda sina sporrar och har en vettig sits så man man själv avgöra när sporren ska användas och när den bara sitter på stöveln.
Är hästen stadig i formen och kan grunderna är ett stångett/skänkelbett helt okej, men det kanske behöver sänkas ner ett hål för att passa bättre?
Min valack får ibland en hårlös fläck (inget sår) vid sidan av mungipan om jag rider flera dagar i rad med rakt tränsbett med fasta ringar. Aldrig med det tredelade. Ingen aning omvarför, han har inte heller ont av det så man ska kanske inte alltid fördömma allt. Däremot kan jag hålla med om att två timmarns träning är för mycket för en unghäst, vet inte någon mer än distanshästarna som behöver så lång träning.

Hon måste reagera nu... Psyket på den hästen kommer att bli förstört annars den kommer inte gilla ridning utan kommer troligtvis bara se det som ngt som gör ont och är plågsamt...

Peppa henne järnet nu o så hjälp henne att hitta ngt nu lämplig tränare ni som känner trakterna...

Lycka till

Den här hästen är ju grön, den är på INRIDNING hos denna tränare som jag har förstått det. Har inte tittat så noga när hästen har ridits eftersom jag vid en snabb blick mådde illa av det som jag såg.

Jag tror inte ens att hästen är en quarter, den ser inte alls ut som en quarter. Dessutom är hästen outvecklad.

Ägaren sa att hon bara vill ha en häst som fungerar i alla gångarter ute i skogen så denna forcering känns mycket svår att förstå.

Ja det var ju synd att det var så. Låter lite hårt med 2 timmar per gång och var det varje dag?. Och om ägaren vill kunna rida ut också. Ägaren betalar för något som hon inte får. Jag skulle faktis ha bytt tränare vid det läget.

Som hästägare har man ett ansvar för sin häst. Om hästen nu blir så plågad, varför ber hon inte om hjälp av någon förälder om hon nu inte vågar själv.

Sår i mungipan är förmodligen det mindre problemet om man tänker på det höga kravet på formen, så kommer rygg och nackproblem i kombination men träningsvärk och växtvärk.

Om nu tränaren anser sig som så himla duktig så svarar h*n nog på era frågor angående hans teorier, för att ramhäva alt. försvara sig själv.

alazzi, även om det känns fel med tanke på att du inte känner tjejen så försök prata med henne. Både för hennes och hästens skull.
Som det låter på dig är ägaren inte otrevlig/tror hon vet bäst osv utan hon vill väl men har brist på kunskap och tror då hon gör det bästa för hästen genom att ta hjälp av en tränare.
Försök snacka med ägaren om att tränaren rider hästen för hårt. Kanske rekommendera någon annan tränare och låt ägaren se skillnaden? Även om man inte har sån stor erfarenhet ser man skillnad på mjuk ridning och hårdträning med bankande sporrar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 358
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30