Sår! av bootsen!?

E

Estrella

Min älskling har fått sår i karlederna, och jag misstänker starkt att det är av bootsen, då hon fick såren när jag började använda dem, och såren är bara på frambenen där jag har haft bootsen.
Har ni haft detta problem? :(

Sv: Sår! av bootsen!?

Min älskling har fått sår i karlederna, och jag misstänker starkt att det är av bootsen, då hon fick såren när jag började använda dem, och såren är bara på frambenen där jag har haft bootsen.

Har du provat att pudra karlederna? Vissa hästar kan aldrig ha boots tyvärr.
Men man kan prova med sådan boots som har ludd på insidan, eller så kan man försöka få tag på ett par som sitter åt runt ballarna å inte i själva karleden!
Funkar inte det å man måste ha något så är gallopringarna jätte bra!
Lycka till.....

jajamen! C-ponnyn var lite känslig för bootsen (hade gummi). hon fick också småsår, eller snarare skav! Men jag bytte till ett par i neoprene (som hade en liten "buckla" in i karleden) som inte kunde glida runt. Då gick det över :) Dom blir visserligen lite tyngre när man hoppar vatten, men inte så farligt. prova - det skadar nog inte :) Lycka till!

Min ponny fick ruskiga skavsår så ja klippte en liten ludd som jag sydde fast, ett satans jobb men helt klart värt det. :)

Köp handledsskydd ,som man har i tennis, i en sportaffär. Passar bra i karleder

japp, min ponny fick skavsår av bootsen. Jag har ett par i neoprene, för gummiboots fick han JÄTTEMKT skav av. Sen kletade jag hästsalva ( såndärn i en svart burk) på karlederna innan ridning. (men först fick såren läka ut) . Då fick han inte skav mer=)
om du rider med boots ofta måste du nog köpa sånadär med lurv i,mne jag rider bara med boots när han är broddad.

Min första ponny jag red flt med fick skav (men inte sår) av gummiboots (med kardborreknäppe). Dock hjälpte det att pudra med babypulver i karlederna innan ridning med boots. Det var innan neoprenboots o ludd upptäcktes så jag vet inte om det funkat bättre med de. Annars fick jag tips om att köpa hela gummiboots men det löste sig med pudret.

Tack för alla svar. Ska nog köpa neoprenboots, för jag tror dom kan vara bra, o nu har jag ju fått det bekräftat:)
Har gummiboots med kardborreknäppning... red med boots varje dag ett tag, då fick hon skav.

Om man har såna med ludd i är det kanske risk att det skaver när luddet blir blött...:cool:

Ja hade samma problem då han va tvungen att ha boots i hagen pga att han trampa av sig skorna. Ja fick skav av alla o prövad esedan m att köpa "horze" boots i helt neopren,(deras egna) o de har fungerat suuper!! o då har min pålle jätte känsliga karleder m inget sår sedan ja bytte, så dessa rekomenderar ja verkligen. :)

Min häst fick oxå massa skav och sår av gummiboots, men nu när jag har bytt till proffesionals choiche bootsen har han ingenting trots att jag alltid rider med boots fram.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 257
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar