Såpa som såpa?

tanten

Trådstartare
Mina sociala medier bombas med reklam för Västerbottensåpa.
Visst, gillar konceptet, men undrar om det verkligen är så stor skillnad på såpa och såpa? Ska jag köpa den nästa gång jag köper såpa (dyr!)
Erfarenheter?

Jag använder Hälsingesåpa. Inte på något vis jämförbar med en flaska Grumme från mataffären.
Tror inte det är nödvändigt att köpa den mest hypade sorten, men det är verkligen skillnad på riktig såpa och blaskigt såpvatten.

Grumme är gjord på tallolja (biprodukt från tillverkningen av pappersmassa) och Västerbottensåpa på raps- och majsolja, gammal frityrolja som renats läste jag.

Jag använder Hälsingesåpa. Inte på något vis jämförbar med en flaska Grumme från mataffären.
Tror inte det är nödvändigt att köpa den mest hypade sorten, men det är verkligen skillnad på riktig såpa och blaskigt såpvatten.
Slog upp innehåll och Grumme är 15-30% förtvålad tallolja men Hälsingesåpa är >30 % förtv. tallolja

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har köpt julsåpan en gång. Den luktade gott. Men jag blir galen på deras marknadsföring. Bara för att jag är en kvinna och 40+ vill jag inte förutsättas längta efter att ”unboxa” såpa, eller räkna ner till släpp av en ny doft. Det måste finnas annat i livet att längta till.

Jag stör mig också i allmänhet på tonen i reklamen. Den känns inte västerbottnisk. Men jag är helt och hållet med på att jag är ogin och orimlig här. Sälj grej med län!

Jag är från Västerbotten, jag älskar konceptet med återvunnen frityrolja. Jag hade så önskat att kunna säga vb-såpa är det bästa jag har provat.De är helt ok produkter men inget mirakel. Stör mig lite på att jag tycker att produkten lämnar lite städränder på mitt mörka kakel, mörka skåpsluckor och bänkskivor, och avkalkningen för vandrade inte mina duschdörrar helt fläckfria. Det bra är att kranarna blir skinande rena, kaffebryggaren har inte de senaste tio åren varit så glänsande och fin och mina händer gillar produkterna.

Grumme är gjord på tallolja (biprodukt från tillverkningen av pappersmassa) och Västerbottensåpa på raps- och majsolja, gammal frityrolja som renats läste jag.

Hälsingesåpa är också gjord på tall. Det är inte vilken olja man utgår ifrån som är avgörande, utan annat som har med kvalitet och koncentration i produkten att göra.

Färg och doft påverkas mycket av vilken olja du utgår ifrån. (T.ex. var hampa vanligt för såpatillverkning i sydsverige, vilket är orsaken till att Grumme säljer sin naturligt gula tallsåpa med grön karamellfärg i för att ge folk det som de är van vid.) Men de grundläggande egenskaperna för praktiskt bruk är det inte lika stor skillnad på.

Det är stor skillnad på olika såpor, men jag gillar linoljesåpa till trägolv och trämöbler överlag. Men för vardagsstädning fungerar nästan vad som helst kan jag tycka. :)
Jag håller med! Köpte linoljesåpa från en lokal byggnadsvårdsbutik. Det är skillnad på den och såpa man köper i butik, men till vanliga snabba fredagsstädningen av golven kör jag vanlig butiksköpt citronsåpa.

Skillnaden är hur fet den är så ska du tex använda den för trädäcket eller rengöra penslar ska du absolut välja en dyrare fetare såpa, det finns många att välja på. Jag brukar köpa fet såpa, brukar bli Allbäcks då jag bor i Skåne, och sen kan man spä den om det skulle behövas.

Ska såpa användas till fordonsunderhåll av interiören är det skit samma vilket fabrikat det är, ett åkeri fick tips att skura gummimattorna med såpa och det blev bättre än dom svindyra specialprodukter dom tidigare använt och bilarna höll sig fräscha länge. Dom har testat olika märken men det spelade ingen roll vilket märke det var så nu köper dom billigaste i 25-litersdunk och har till både åkeriets bilar och sina egna. Jag skrubbade vinylpanelerna på Pv-n med ren såpa från Biltema och gröna Scotchbritesvampen, dom blev som nya från att ha sett ut som avdelningen "släng skiten och köp nya". Såpa är underskattat.:up:

Jag tyckte såpan var bra omän väldigt tjock i konsistensen. Och kartongburken blev snabbt rätt mosig när den blev lite blöt. Men det var längesedan så det kanske är annorlunda nu.

Jag tyckte såpan var bra omän väldigt tjock i konsistensen. Och kartongburken blev snabbt rätt mosig när den blev lite blöt. Men det var längesedan så det kanske är annorlunda nu.
De har både fast och flytande såpa nu. Jag har kört den fasta till ugnen med bra resultat. Pappburken läste jag nu för ett tag sedan bara är tänkt som transportemballage, typ, och att man lägger över såpan i någon mer hållbar burk hemma. Min håller dock ihop fortfarande 😆

Liknande trådar

Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
313
Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
830
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 056
Senast: Iamia
·
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat