Santa cruze Arthur vs Leopold

KrullTroll

Trådstartare
Jag har i dagsläget en Arthur de lux till min kuse. Köpte den då jag från flera håll fick höra att den skulle vara byggd på samma bom som deras hopp/allround celine. Celine passar super på hästen så tänkte att det blir ju skitbra. Dock känns det inte som att det stämmer. Arthurn ligger absolut inte dåligt, men inte alls så bra som celine.
Provsatt en santa cruze Leopold för någon vecka sedan och älskade känslan i den.
Försökt googla mig till hur de är i jämförelse med varandra, men utan framgång :/
Så vänder mig till allsmäktige buke ;)
Hur e Leopold i bommen? Jämfört med celine och Arthur?

Ska oxå försöka jaga rätt på en Leopold att prova på hästen.

Har också hört att de har dressyr och hoppsadlar med samma bom men det finns ingen information om det på deras hemsida eller nått.. Väldigt förvirrande :o

Följer tråden då jag har en celine och är ute efter en santa cruz dressyrsadel...

Jag provade en leopold på min pålle häromveckan som låg kanonbra, han har haft en celine tidigare men bytte nu till en merina. Verkar alltså inte helt otroligt att det skulle vara samma/liknande bom på sadlarna.

(Sadelutprovaren är inte på något sett knuten till Santa Cruz.)

Jag har en Santa Cruz Celine och en Santa Cruz Malmö Dressage.
Malmö Dressage är som en Leopold men med dubbalkåpa och ej stoppade lillkåpor.

Arthur och Celine är byggda på samma bom, enligt uppgift från både generalagenten och flera ÅF. Däremot är det inte säkert att bossorna är identiska, och det påverkar passformen. Även hur bossorna är stoppade påverkar förstås passformen.

Jag har haft Arthur och Celine på min egen, och provat (och köpt och flera gånger skickat tillbaka, så det blev tyvärr ingen.. :() Leopold. Även Leopold passar på min häst.
Jag upplever att Leopold är "mer sadel", dvs att den är längre än Arthur. Större anläggningsyta på flera sätt. Kan bero på både bommen och bossorna. Har för mig att Leopold är något rakare också, men det ska jag inte svära på utan är bara nåt jag tycker mig minnas. (Om man plockar av bossan från Arthur/Celine är bommen nämligen inte rak-rak, utan lätt svängd.)

Liknande trådar

Utrustning Jag har efter många om och men, provat vet inte hur många sadlar, haft sadelutprovare och testat ännu fler sadlar kommit fram till att...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Liten
·
Utrustning Jag undrar helt enkelt vad som skiljer Santa Cruz Arthur samt Leopold åt? Gällande sits och stöd är det ju rätt uppenbart, men tänkte...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Nomina
·
Dressyr Hej! Ser mig omkring efter en ny sadel, har just nu en santa cruz arthur 17,5" men den känns lite i minsta laget. Så min undran är om...
Svar
3
· Visningar
2 043
Senast: Raceface
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka