Santa Cruz - bomvidder, färger etc

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 10 266
S

__Stilett__

Jag har letat runt lite men inte direkt hittat ngt bra svar.
Hur är bomvidderna på Santa Cruz?
Jag har förstått om dom är lite trångare än övriga märken när det gäller vidd?
Men hur vida är dom då? Vad motsvarar en "vid" en "xvid" och en "xxvid" ? (finns det vidare än så i märket?)

Vilken bomvidd i en santa cruz sadel motsvarar tex 105-110 grader?

Hur stora är sitsstorlekarna dvs Stora/små i sin storlek?
Har sett att det finns en mängd olika färgnyanser.
kan ni visa bilder på några av era nyanser (och vilket namn nyansen har)

Sv: Santa Cruz - bomvidder, färger etc

Haha ja har ingen aning om nått av de du funderar på med ja har iaf en santa cruz dressyr av nått slag till goliat!!

VA! äger DU en dressyrsadel...en DRESSYRsadel! :eek: :rofl:

herrejisses...det trodde jag det skulle vara det sista du skaffade dig :D
Men det är rätt!! go girl!

hade ju en pro legano förut i xxvid och jag tycker den var mer som en xvid.
Vet inte hur färgerna är på de som inte har kalvskinn men jag hade den bruna och den var väldigt fin, lite oxblod :)

hahaha ja har haft en i 4 år nu störtskön!!! en sån med utanpå liggande knästöd perfekt för mej!!!!

Det skiljer sig lite mellan modellerna också, allt för att göra sadelköpet svårare ;) Det är ju så lätt annars...

Jag har en Celine i xxw, samma häst har vidd 35 i Prestige (Arezzo) om det är till någon hjälp. Den är 17,5'' i sitsen och jag som är 175 får plats "lagom", men även en kort kompis (~160-165?) sitter bra i den. Inte så framskurna kåpor.
Fortfarande fin, använd mycket och har bara tappat lite färg längst ner på kåpan, men det gör väl alla?
Bild på min, dock tror jag att färgerna är inverterade på de nya?

Jag har haft en Sabine också, även den xxw, var lite, lite smalare än Celinen. Den hade jag 17'' i sitsen och rumpan fick plats men med korta läder låg knäna på kanten till kåpan. Upplevde lädret som mycket bättre på denna!! Smidigare och mjukare, men har hört flera som sagt att lädret är bättre på de svarta än på de bruna. Blev bara bättre med tiden också.

Jag har en prestige sydney 35a till mitt halvblod.
Han hade xxw med pad tyvärr breddade han sig inte med den sadeln trots att den passade. xw låg bra men hade inget utrymme att bredda sig i.

Jag tycker att Santa Cruz är smala i storlekarna och har en svart Celine i xxw och 17,5". XW blir en aning för smal, men XXW är lagom med en pad under. XXW är rätt vidd för honom även i Santa Cruz-modellerna Arthur de luxé och Hekla. Samma häst kan t.ex. ha följande storlekar i andra märken:
- W i Frank Baines, för närvarande en Evolution, men även Elegance och Reflex passar perfekt i W.
- 32" i Crown
- Ev. 33,5" i Stübben, men Prestige är för smalt även som 37".
- +3 i Amerigo

Jag har provat fler märken, men minns inte riktigt alla nu.:)

Jag är 173 cm lång, har storlek 42 i byxor och normallånga ben. För mig är 17,5" lagom i den modellen, liksom i t.ex. Crown Monarche, medan 17,5" är i minsta laget för mig i t.ex. Stübben Siegfried och Amerigo.

tack, då vet jag att xxvid blir för vid för honom iallafall.
Jag har 2,5 på amerigon hemma och den är lite för vid så då är valet mellan vid eller xvid i så fall.

Jag har en xvid i en Santa Cruz New England och hade tidigare en Stübben 32. Uppfattar dom som ganska lika, så särskilt jättevida är dom inte. Men jag måste säga att det är en prisvärd sadel som är skön och har fint läder:).

tack för era svar...

det finns ju en mängd olika färger att välja på när det gäller Santa Cruz och visst finns det en liten färgkarta på deras hemsida att se men det är ju omöjligt att se hur nyanserna ser ut på den!

hur ser färgen Chocolate ut i verkligheten? är den väldigt mörkbrun eller mer rödbrun?

Liknande trådar

Utrustning Har hört och läst att santa cruz "är" trängre i bomvidderna än andra märken, så att man får gå upp en vidd mot vad man i vanliga fall...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: caballus
·
Utrustning Tänkte kolla om någon här har koll på hur många grader Santa Cruz celine är i xvid el xxvid. Eller om någon har koll på villken vidd i...
Svar
10
· Visningar
7 138
Senast: Claudia2
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 424
Senast: oki
·
S
Islandshäst Postar denna tråd här eftersom det är en islands sadel och jag gissar på att fler ser tråden här ang sadeln. Vad tycker ni om den... 2 3
Svar
42
· Visningar
10 884
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring