Sannolikhetsproblem Lotto

Cattis_E

Trådstartare
Här kommer en riktigt knepig fråga.
Börjar med att säga att jag inte har så stora förhoppningar att vinna någon ansenlig summa på Lotto utan funderar på själva matematiken.
Jag har en kollega som påstår att sannolikheten att vinna på Lotto är större om man byter rad ofta än om man har samma rad gång på gång.

Han säger att det finns beräkning på det som han gjort baserat på att även några matematiker kommit fram till det.
Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara sant rent statistiskt.
Har googlat lite utan framgång.

Hur i hela världen har de kommit fram till det?
Min kunskap i sannolikhetslära som i och för sig är rätt basic skriker liksom nej.
 
Senast ändrad:
Här kommer en riktigt knepig fråga.
Börjar med att säga att jag inte har så stora förhoppningar att vinna någon ansenlig summa på Lotto utan funderar på själva matematiken.
Jag har en kollega som påstår att sannolikheten att vinna på Lotto är större om man byter rad ofta än om man har samma rad gång på gång.

Han säger att det finns beräkning på det som han gjort baserat på att även några matematiker kommit fram till det.
Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara sant rent statistiskt.
Har googlat lite utan framgång.

Hur i hela världen har de kommit fram till det?
Min kunskap i sannolikhetslära som i och för sig är rätt basic skriker liksom nej.
Jag tänker likadant. Varför skulle sannolikheten ändras, den är väl samma varje gång, för alla nummer?
 
Här kommer en riktigt knepig fråga.
Börjar med att säga att jag inte har så stora förhoppningar att vinna någon ansenlig summa på Lotto utan funderar på själva matematiken.
Jag har en kollega som påstår att sannolikheten att vinna på Lotto är större om man byter rad ofta än om man har samma rad gång på gång.

Han säger att det finns beräkning på det som han gjort baserat på att även några matematiker kommit fram till det.
Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara sant rent statistiskt.
Har googlat lite utan framgång.

Hur i hela världen har de kommit fram till det?
Min kunskap i sannolikhetslära som i och för sig är rätt basic skriker liksom nej.
Jag håller med dig. Alla enskilda rader har samma minimala sannolikhet att falla ut vid varje ny dragning.
 
Här kommer en riktigt knepig fråga.
Börjar med att säga att jag inte har så stora förhoppningar att vinna någon ansenlig summa på Lotto utan funderar på själva matematiken.
Jag har en kollega som påstår att sannolikheten att vinna på Lotto är större om man byter rad ofta än om man har samma rad gång på gång.

Han säger att det finns beräkning på det som han gjort baserat på att även några matematiker kommit fram till det.
Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara sant rent statistiskt.
Har googlat lite utan framgång.

Hur i hela världen har de kommit fram till det?
Min kunskap i sannolikhetslära som i och för sig är rätt basic skriker liksom nej.
Teoretiskt går det att öka chansen att vinna även i Lotto genom att satsa på vissa nummer och det beror på att det inte går att konstruera en Lotto-maskin som drar helt slumpmässigt. Men i praktiken är den fördel man skulle kunna få så försvinnande liten att den inte har någon betydelse.
 
Teoretiskt går det att öka chansen att vinna även i Lotto genom att satsa på vissa nummer och det beror på att det inte går att konstruera en Lotto-maskin som drar helt slumpmässigt. Men i praktiken är den fördel man skulle kunna få så försvinnande liten att den inte har någon betydelse.
Precis. Det verkar som viss nummer dras oftare än andra, men det var inte vad som avsågs.
Och att ändra raden hela tiden ökar antagligen inte sannolikheten att man prickat in det utan då måste man aktivt välja kombinationer av de nummer som eventuellt dras oftare..
 
Precis. Det verkar som viss nummer dras oftare än andra, men det var inte vad som avsågs.
Och att ändra raden hela tiden ökar antagligen inte sannolikheten att man prickat in det utan då måste man aktivt välja kombinationer av de nummer som eventuellt dras oftare..
Precis så, med tillägget att det inte bara är antagligen utan helt säkert att sannolikheten att vinna inte ökar för att man godtyckligt helat tiden ändrar raden.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169
  • Låst
Tjatter BANANKONTAKT - Det är en fågel - Nej det är ett plan - NEJ DET ÄR EN SUPERBANAN! Plötsligt ser alla ett stort gult ljussken över...
35 36 37
Svar
722
· Visningar
21 155
Senast: Intejag
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 541
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp