sanning eller myt?

susanne

Trådstartare
Bör ett sto få sitt första föl innan en viss ålder? Eller går det lika bra att betäcka för första gången lite senare i livet?

Bakgrunden är att jag är fodervärd åt en häst som ägaren vill ta ett föl efter. Hästen är nu 8 år, och ägaren säger att hon vill ta ett föl nu (som hon ska sälja) så att hon senare kan ta ett föl att behålla. Som fodervärd är jag inte så intresserad av att ha en dräktig häst, så ge mej gärna tips på hur jag ska avstyra detta (jag är jättedålig på att bara säga nej :( ).

Man kan betäcka när man vill, men det är ju ägaren som bestämmer när det är lämpligt.

Ja visst bestämmer ägaren. Men den enda anledningen till att ta detta föl är att hon ska kunna ta ett föl senare. Om en betäckning nu inte har någon påverkan på en senare (flera år senare) betäckning försvinner ju hela anledningen till denna betäckning. Jag vill kunna upplysa henne om hur det är för att eventuellt kunna bespara både henne och mej en massa besvär.

En uppfödare jag känner. Hans ena sto fick sitt första föl som 22 eller 23 åring. Däremot vart hon aldrig mer dräcktig efter det. Tycker att detta var absolut i senaste laget för en första gångare.

Jaså, då är det väldigt onödigt att betäcka nu!
Enda problemet med att ta ett första föl senare än 15 års ålder är att de kan ha svårare att producera ordentligt med mjölk.

Mitt sto är 14 år och är just nu hos hingst för att förhoppningsvis komma hem dräktig.

När jag pratat med veterinärer och hingsthållare har de sagt att ston bör betäckas för första gången senast när dom är 15 år. Men det finns ju ston som fått sitt första föl senare än så. Boniana 7693 som blev mamma till Falstaff 474, Bordeaux 502 och Bonaparte 566 var 17 år när hon fick sitt första föl, och hon blev ju ett väldigt framgångsrikt avelssto :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur