Sängkläder och hundhår

MiniLi

Trådstartare
Jag märker av en skillnad med mina sängkläder gällande hur mkt hundhår som fastnar och hur lätt dessa sedan försvinner i tvätt- och torkmaskin. När jag kollar så är alla "100% bomullssatin" men det är ändå en tydlig skillnad i texturen, de är olika blanka eller "ruggiga". Vad beror det på? Är det skillnad i kvalitet?

Vad ska man kolla efter när det gäller material för att så lite hundhår som möjligt ska fastna och så att det lätt släpper i tvätten?
Och vad tusan kan man göra för att bli av med pälsen från sängkläderna när det inte vill släppa ordentligt i torktumlaren? Kan man använda ngt särskilt medel eller liknande för att underlätta?

Jag kan inte minnas att jag haft det här problemet innan. Vet inte om det är att jag nu har köpt andra typer av sängkläder eller om det beror på att jag har flyttat = nya maskiner.

Trött på att sova i säng full med tussar, men är inte villig att bannlysa mina fyrbenta sovkamrater.

Åh, jag funderade på nästan exakt samma sak innan idag! Fast katthår istället för hund.
De blanka satinlakanen är ju helt klart bäst, tycker jag.

Satin är en bindningsmetod och det finns massor med olika sorters bomull, så det är egentligen inte konstigt att det är stor skillnad på lakan och lakan. Tror det är egyptisk bomullssatin som är den där mjuka blanka sorten..?

Åh, jag funderade på nästan exakt samma sak innan idag! Fast katthår istället för hund.
De blanka satinlakanen är ju helt klart bäst, tycker jag.

Satin är en bindningsmetod och det finns massor med olika sorters bomull, så det är egentligen inte konstigt att det är stor skillnad på lakan och lakan. Tror det är egyptisk bomullssatin som är den där mjuka blanka sorten..?
Jag har tidigare haft mkt billiga sängkläder, typ från IKEA eller ullared. Tycker det är konstigt att de inte dragit åt sig så mkt om det beror på kvalitet?
Nuvarande är från jysk. Inte jättedyrt heller..

De som är lite blanka är iaf klart bättre mot hundhåren!

Men hur sjutton ska man veta när man köper sängkläder vilken typ av bomull det är? :confused:

Men hur sjutton ska man veta när man köper sängkläder vilken typ av bomull det är?

Nä det är problemet.. :crazy: Ofta står det ju bara "bomull"..
Vi har köpt två olika sorter på IKEA, den ena drar åt sig massor med päls som inte försvinner i tvätten (det bara tovar ihop sig och sitter fast på lakanet). Den andra är mycket blankare, allt lossnar så lätt så lätt! Det står exakt samma sak i dem..

Fast nu slog en sak mig! Det lakanet som är "bäst" är det som jag har varmmanglat. Kanske blir det bättre om man stryker eller manglar lakanen?
Jag stryker nästan aldrig, borde kanske börja med det.

Jag har inte hundarna i sängen själv, men jag hade när jag bodde hemma och då fastnade det inget hår. Men mammas lakan är såna som blir stenhårda vid mangling, den gamla typen, bomull med ganska mycket struktur.

Jag tänker att bomullssatin är väldigt tunna trådar som vävs samman? Och därför många små hål för hundhår att fastna i. Men jag kan absolut ha totalt fel.

@lady_vip Nää satin är tätt vävd av vilken grovlek som helst väl? Äsch jag kan för lite om vävteknik för att säga säkert.. Däremot ska satin inte torktumlas, det är inte bra. stryka eller mangla är bra.

Nä det är problemet.. :crazy: Ofta står det ju bara "bomull"..
Vi har köpt två olika sorter på IKEA, den ena drar åt sig massor med päls som inte försvinner i tvätten (det bara tovar ihop sig och sitter fast på lakanet). Den andra är mycket blankare, allt lossnar så lätt så lätt! Det står exakt samma sak i dem..

Fast nu slog en sak mig! Det lakanet som är "bäst" är det som jag har varmmanglat. Kanske blir det bättre om man stryker eller manglar lakanen?
Jag stryker nästan aldrig, borde kanske börja med det.
Jag har också påslakan som är hopplösa på att dra åt sig och hålla kvar päls. Men andra som är väldigt lätta att få rent. Alla från IKEA

Jag har också påslakan som är hopplösa på att dra åt sig och hålla kvar päls. Men andra som är väldigt lätta att få rent. Alla från IKEA
Har köpt förr från IKEA som varit jättebra, men nu har jag gått och köpt mig ett king size täcke och IKEA har inte sådana påslakan :down:

Jag märker av en skillnad med mina sängkläder gällande hur mkt hundhår som fastnar och hur lätt dessa sedan försvinner i tvätt- och torkmaskin. När jag kollar så är alla "100% bomullssatin" men det är ändå en tydlig skillnad i texturen, de är olika blanka eller "ruggiga". Vad beror det på? Är det skillnad i kvalitet?

Vad ska man kolla efter när det gäller material för att så lite hundhår som möjligt ska fastna och så att det lätt släpper i tvätten?
Och vad tusan kan man göra för att bli av med pälsen från sängkläderna när det inte vill släppa ordentligt i torktumlaren? Kan man använda ngt särskilt medel eller liknande för att underlätta?

Jag kan inte minnas att jag haft det här problemet innan. Vet inte om det är att jag nu har köpt andra typer av sängkläder eller om det beror på att jag har flyttat = nya maskiner.

Trött på att sova i säng full med tussar, men är inte villig att bannlysa mina fyrbenta sovkamrater.

Vi har en whippet så det blir inte så mycket hundhår. Men vi har två stora norska skogkatter också, som är desto mer håriga.

Jag ÄLSKAR HMs linnesängkläder!
Det är dom enda hittills som inte drar till sig hår/som det fastnar hår på. Vi har påslakan, örngott och lakan från deras linnekollektion :up:

Vi har också ett stort dubbeltäcke så det finns i den storleken med :)

@fetange: Är linnesängkläderna krispiga? Jag älskar percale just för krispigheten men är nyfiken på hur linne är.

Nej dom är mjuka :)

linne_lakan.jpg

Det känns som om linne borde dra åt sig mkt, är det inte lite sådär "ruggat" i materialet?

Jämfört med våra vanliga bomullssängkläder så är det ju lite grövre. Men jag upplever att dom i bomull har som ett tunnt lager "ludd" över sig och det är där håren fastnar.
Linnet är inte så och ska enligt tvättrådet alltid torktumlas så det blir aldrig samma luddiga yta på.

Jag har som sagt ingen långhårig hund men två väldigt håriga katter. Det kan ju såklart skilja, men jag har svårt att se att hundhår skulle fastna i mina linnesängkläder.

Dom andra sängkläderna får man avhåra innan man slänger in i tvättmaskinen. Det behöver jag aldrig göra med dom i linne.

Jämfört med våra vanliga bomullssängkläder så är det ju lite grövre. Men jag upplever att dom i bomull har som ett tunnt lager "ludd" över sig och det är där håren fastnar.
Linnet är inte så och ska enligt tvättrådet alltid torktumlas så det blir aldrig samma luddiga yta på.

Jag har som sagt ingen långhårig hund men två väldigt håriga katter. Det kan ju såklart skilja, men jag har svårt att se att hundhår skulle fastna i mina linnesängkläder.

Dom andra sängkläderna får man avhåra innan man slänger in i tvättmaskinen. Det behöver jag aldrig göra med dom i linne.
Låter ju toppen!

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka