"Sandhosta"

P

prallan

Vår ponny går på bete intill en grusväg som dammar så in i norden. Nästan all vegetation har ett dammlager :( Han hostar 1-3 gånger när vi tar ut honom ur hagen, men inget under el efter arbete.
Jag har nu köpt loppfröskal, finns det något annat som kan vara bättre för strupen som jag inbillar mig är irriterad av sanden. Eller är jag helt ute och cyklar :crazy:

Sv: "Sandhosta"

sen, hur utfodrar man loppfröskal??? På burken står det i blött foder, på nätet har jag läst att det ska vara torrt foder, ev med lite olja. Här på buke läste jag bla utan olja :crazy:
Någon som är hundra??

sen, hur utfodrar man loppfröskal??? På burken står det i blött foder, på nätet har jag läst att det ska vara torrt foder, ev med lite olja. Här på buke läste jag bla utan olja :crazy:
Någon som är hundra??

Nu har jag sökt lite noggrannare ;) men gärna åsikter om att blanda med linförolja :)

Jo, absolut! Jag skrev kanske lite luddigt :p Jag är ute efter vad jag kan göra för att lindra halsen, loppfröna ger jag för tarmen :)
Det sitter inte i luftvägarna, det är matstrupen.

Han är irriterad i matstrupen :D Han har inga problem över huvud taget med luftvägarna.

Då förstår jag inte öht din tråd . Handlar det om damm och hosta pga damm är inte magen involverad .

:o Jag vet :o Jag kom på det, men det går ju inte att radera trådar :cautious:

Hästen hostar och är irriterad i strupen p g a att han bara får gå i en hage som inte lämpar sig för hästar (damm överallt).

Flytta hästen.

OK, men problem med hosta kvarstår? I så fall hade jag nog satsat på behandling, hosta kan snabbt bli kroniskt, tyvärr.

Hur vet du att matstrupen är irriterad? Jag kan inte tänka mig att loppfrö gör någon skillnad då, det är så kort tid de glider förbi och landar i magsäcken.

OK, men problem med hosta kvarstår? I så fall hade jag nog satsat på behandling, hosta kan snabbt bli kroniskt, tyvärr.

Hur vet du att matstrupen är irriterad? Jag kan inte tänka mig att loppfrö gör någon skillnad då, det är så kort tid de glider förbi och landar i magsäcken.

Nix, ingen hosta kvar, han har inte hostat sedan vi bytte hage. Det har varit väldigt sporadiskt, inte varje dag, endast i samband med när han ätit, när vi hämtar i hagen. Hostade 1-3 hostningar, kom upp lite gräs och ingen hosta mer sedan.

Jag förstår faktiskt inte vad ditt inlägg handlar om.

Rubriken handlar om hosta, sedan börjar du tala om loppfröskal och irritation i matstrupen. Vad är det egentligen du vill diskutera?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama