Sandaler på begravning

Sv: Sandaler på begravning

Håller med där! Mycket av gamla seder och bruk i kyrkan börjar ju äntligen försvinna. Tycker att fler och fler har valfri klädsel på både bröllop och begravning. Jag tycker inte att respekten för den döde sitter i kläderna! Då min farfar gick bort var det valfri klädsel, de flesta klädde sig ljust då farfar aldrig gillat mörk kostym och "uppstyltade" tillställningar.
 
Sv: Sandaler på begravning

kl

En av mina bästa vänners begravning var mitt i högsommaren. "Sommarklädsel" var klädkoden så alla hade fina sommarkläder inkl sandaler. Det var en fruktansvärt sorglig tillställning och samtidigt så ljus och vacker. Om min vän kunde sett på hade hen varit nöjd och glad. Hen hade inte brytt sig om sandalerna, det är ett som är säkert.

Jag hade blå klänning och sandaletter. Jag tycker inte sorgen sitter i kläderna. Kanske hade jag inte valt rött till begravning, men en vit överdel förstår jag inte att det skulle väcka anstöt.
 
Sv: Sandaler på begravning

Alla har rätt till sina känslor och upplevelser, speciellt när det gäller något så personligt och många gånger traumatiskt som en begravning. Jag för egen del kan dock knappt minnas vad jag själv hade på mig varken när mamma (54 år) eller pappa (66 år) begravdes, än mindre reflekterade jag över vad någon annan hade på sig. Att de var där var allt som betydde något.
 
Sv: Sandaler på begravning

Den avdöde bryr sig nog inte om vad man har på sig, däremot kan äldre släktingar ta väldigt illa upp om man är opassande klädd eftersom de uppfattar det som respektlöst.

Står det inte att det är valfri klädsel tycker jag man skall försöka klä sig någorlunda traditionsenligt.
 
Sv: Sandaler på begravning

Med valfritt menar jag inte knäkort urringad röd klänning direkt, utan neutralt där man använt lite sunt förnuft. Enklast är ju när man får information innan om vilken klädsel som önskas. Det är ju lika respektlöst att komma i svarta kläder när det önskats ljus klädsel som tvärt om tycker jag. Sandaler skulle inte jag se som ett problem, crocs eller tofflor skulle kanske vara mindre lämpligt.
 
Sv: Sandaler på begravning

Ja, det är ju en knepig situation om man känner att det blir fel. Jag hade nog haft svårt att låta bli att förklara mitt skoval till övriga.

Kläder och begravning är för mig inte något större problem. Om jag går på en begravning betyder det att en människa har försvunnit i mitt liv och det är jag ledsen för. Den känslan gör att jag automatiskt VILL klä mig dämpat och i mörka färger. Jag reagerade på en begravning när en av gästerna (nära anhörig men ej släkt) kom i jeanskjol, jeansjacka och blommig t-shirt. Personen i fråga är äldre (60+) och klär sig som en tonåring på en gammal människas begravning - nä, det såg helt fel ut.
 
Sv: Sandaler på begravning

kl

På min mans begravning var klädseln ljus, jag hade nog inte stått ut med allt svart faktiskt. Jag hade själv rosa skjorta och jag tror nog inte det var någon som var helt svartklädd faktiskt. Han var 26 år gammal och skulle inte behövt lämna så tidigt, men begravningen var till för vår skull, inte för hans och sorgen sitter inte i kläderna. Jag sörjer och saknar honom inte mindre för att jag hade rosa skjorta på mig och mer ifall jag haft svarta kläder.

Nu har jag med åren börjat känna lite grann att en begravning är för att hylla livet lite grann, man har kaffe efter och sitter och pratar om den avlidne på ett fint sätt, pratar minnen och egenskaper och skrattar och minns personen man saknar. I alla fall skrattade vi åt roliga saker han gjort i sitt liv, minnen. Sorg är så mycket mer än att vara svartklädd och sitta hemma i sin kammare och gråta ögonen blodiga. På samma gång som sorg är en fruktansvärd känsla så finns det ju glädje där också, över att man har älskat personen och är glad för den tid man fick. Jag försöker tänka så i dag, att vara glad för den tid vi fick med min man trots att det slutade så hemskt för oss alla. Han gav mig många fina stunder, många roliga tillfällen, 2 underbara barn och så mycket känslor så att försöka tänka så tror jag gör sorgen något lite lättare att bära.

Nog tusan satt jag hemma och bara ville dö, kunde inte äta, inte sova, inte finnas. Jag bara grät, jag var död på insidan. Men mitt i sorgen fanns den här glädjen över att ha haft honom som min liksom.

Jag kan inte förklara det, detta låter så löjligt och säkert finns någon som tar illa upp av mina ord nu. Inte menat så.
 
Sv: Sandaler på begravning

Står det inget om klädsel så skall det vara mörk/svart traditionsenlig. Står det något annat, tex ljus, somrig eller vad det nu är så följer man den önskade klädkoden såklart.
 
Sv: Sandaler på begravning

Det låter verkligen inte löjligt, det var väldigt fint skrivet! Det är precis så jag försöker se det när jag har mist någon. Det är svårt ibland, men jag ska minnas vad du skrev så jag kan ta fram det nästa gång jag behöver. Det handlar ju inte om att allt tråkigt och jobbigt ska skrattas bort (i en tid då man kan bota cancer bara man är tillräckligt positiv...*spysmiley*), det handlar om att där det finns liv finns det död. Och där det finns död finns det liv.

"En begravning är för att hylla livet"
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag ställde mig i duschen för att mota bort lite ryggont. När jag satt på toaletten (som jag använder som stol...) tyckte jag att mina...
Svar
18
· Visningar
3 750
Senast: MittNyaJag
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
9 130
Senast: Rubinola
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
C
Träning okej, ja vet de kanske låter lite dramatiskt, men så är de faktiskt, o ja insåg inte att jag faktiskt räddade livet på henne förens de...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 184
Senast: Haaannnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp