Sand vs stenmjöl

Centaur

Trådstartare
Börjar bli dags att toppa upp underlaget på min ridbana. Har paddex där men av många orsaker kommer jag ej fylla på mer paddex, så det blir antigen sand eller stenmjöl.

Vill gärna höra era åsikter för och emot! Tex dränering, ridkänsla, hållbarhet, underhåll, pris, hur det uppför sig vintertid osv. Jag vill inte ha ett för tungt eller halt underlag, heller lite fastare.

Det är tal om ett lager på max 5 cm och jag kommer inte blanda ned det i paddexen mer än vad som händer naturligt vid sladdning/harvning.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

KL Är också nyfiken då jag planerar att göra precis samma sak. Har dock havssand som botten nu och efter 5 års ridning så har den packat och satt sig galet mycket. Har i princip bara 1cm "löst" kvar uppepå nu..
Känns som att rida på en vanlig grusväg ungefär.
Jag har också bara tänkt att lägga på mer ovanpå och sen sladda harva.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

Vi har tidigare endast haft sand lagd direkt på marken. Jag vet inte hur det är med dräneringen, den blev väldigt tung och blöt (oridbar) vid mycket regn, men det kan likväl bero på marken vi har här samt bristen på dränage. Men jag vet dock att det dammar mycket sommartid om man endast har sand! Man får bevattna eller nåt annat motsvarande om det inte ska damma som i en sandöken när man rider där under torka.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

Jag har enbart stenmjöl på min ridbana, så jag vet inte riktigt hur det blir när man toppar med det, men är nöjd med det. Är det torrt ute får man harva lite oftare, för då blir det hårt, men hellre på det hållet! Vid regn och fuktigt väder är den kanon. Men fryser förstås omedelbums vintertid.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

Jag har en blandning av sand och stenmjöl, tycker det fungerar toppen! Har ca 60% stenmjöl och 40% sand. Bra fäste, blir inte djupt och slipprigt även fastän det blir blött. Nu blir det sällan väldigt blött för det rinner undan bra på min bana. Samtidigt blir det ändå inte för hårt och stumt, utan alldeles lagom tycker jag. Rider ibland på en bana med bara stenmjöl, men den tycker jag blir för hård.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

Vi hade en dålig ridbana och nu när den är iordninggjord så är den toppen :) Jag tycker om när det är lite fastare och hästarna inte sjunker ner i underlaget så det känns tungt.

Jag har stenmjöl som översta lager. Våran var i rätt dåligt skick med 60 cm sand och sedan lite stenmjöl på så den var rena bergochdalbanan innan vi fick ordning på den med nån sorts natursten som band ihop allt och så stenmjöl uppe på det :)
 
Sv: Sand vs stenmjöl

Skulle spontant inte vilja ha sand - känns som om det nog inte blir tillräckligt stabilt.

Jag har travbanegrus på min ridbana, tycker att det fungerar väldigt bra. Minimalt behov av harvning vilket inte heller är en nackdel.
 
Sv: Sand vs stenmjöl

kl

Tack för era svar! Jag lutar mest åt stenmjöl, är lite rädd för att sand blir halt/tungt.
 

Liknande trådar

Anläggning hej! Hoppas någon har lite bättre koll än jag och skulle kunna hjälpa mig. Idag har jag en ridbana 40*20 med paddex. Nu funderar jag på...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: FvP
·
Anläggning Vi ska bygga en paddock. Just nu är det sandig jord med gräs på marken. eftersom det är sandig jord så är det bra dränerat så vi...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp