Sand i betfor

G

Gargamella

Det är sand i botten på betforhinken när man fodrar. Det kan inte vara bra. =(
Vanligt problem? Vad göra?

Sv: Sand i betfor

Har heller inte märkt att det är ng form av sand i betforn när jag fodrar. Skulle jag hitta sand skulle jag köpa en ny säck för att vara helt på den säkra sidan.

Blötlägg inte betforen i samma hink som du fodrar ur, utan använd en skopa och ös ut blötläggningshinken. Då följer inte sanden med ner i krubban.

Det är sand (eller något annat som knastrar i tänderna?) i betfor, men jag upplever det inte som något stort problem när man använder strimlad betfor, för då ligger det mesta i botten av säcken. det är värre med den pelleterade, för där är sandkornen inkapslade och följer alltid med. :crazy:

/Hon som provsmakar allt hästfoder och vet hur det knastrar i tänderna... :o ;)

Det är alltid sand i betfor. Dukan skölja blötlagd betfor i ett durkslag. Då sköljer du bort en delav melassen också, vilket vissa tycker är positivt. (Kanske inte din häst...)

vi har alltid blötlagt i en separat hink och jag har aldrig märkt att det skulle vara nån sand på botten.

Inte jag heller :confused:
Gav dem Betfor senast idag och jag hittade ingen sand..

Men har du stoppat "bottensatsen" i munnen och känt efter? ;)

Det är inte många eller stora sandkorn det handlar om, men de finns där...

Trodde inte heller på det när min kompis sa det till mig först, men blöt i mycket vatten och känn efter på botten, så ska ni se. Det är mer än man tror.

Vi hade också sand i våran betfor för några år sedan ( det var mycket. ca 5 liter i en säck) den ena hästen hade även lätt kolik (av sanden?) men vi fick svaret från betfor att det var för att våra hästar gick i sandpaddockar. Yes sure. Finns ingen sand i någon av hagarna.

Fodrar INTE längre med betfor. Hästarna mår bra!!!

Det är alltid sand i betfor, blötlägg i en hink och ös ur den med en skopa så slipper du sanden.

Varför är det sant där tro? Är det sen dom plockat upp betorna så de har följt med ända därifrån eller? :confused: Ny blev ja ju nyfiken

Det gör vi inte. Blötlägger i samma hink som vi fodrar ut alltså. Därmot gjorde vi ofta så förut att det sista i den stora hinken hällde vi ut till nån häst. Ganska ofta till min som är störst... Kan tillägga att hon haft problem med flera lätta kolikanfall under två vintrar i rad... Man funderar ju... :confused: Men det ovan beskrivna har vi strängt förbjudet slutat med nu... :smirk: Och så äter min häst loppfrön...

pinky skrev:
Blötlägg inte betforen i samma hink som du fodrar ur, utan använd en skopa och ös ut blötläggningshinken. Då följer inte sanden med ner i krubban.

Det är sand (eller något annat som knastrar i tänderna?) i betfor, men jag upplever det inte som något stort problem när man använder strimlad betfor, för då ligger det mesta i botten av säcken. det är värre med den pelleterade, för där är sandkornen inkapslade och följer alltid med. :crazy:

/Hon som provsmakar allt hästfoder och vet hur det knastrar i tänderna... :o ;)

Varför tycker vissa det är positivt...? Bara nyfiken... Min häst skulle nog inte uppskatta, hon älskar att sörpla.. :d

Zenith skrev:
Det är alltid sand i betfor. Dukan skölja blötlagd betfor i ett durkslag. Då sköljer du bort en delav melassen också, vilket vissa tycker är positivt. (Kanske inte din häst...)

Ja jag blev faktiskt lite förvånad när jag spanade och petade runt i botten... Det är en hel del!!!

Zenith skrev:
Trodde inte heller på det när min kompis sa det till mig först, men blöt i mycket vatten och känn efter på botten, så ska ni se. Det är mer än man tror.

fuji skrev:
Varför är det sant där tro? Är det sen dom plockat upp betorna så de har följt med ända därifrån eller? :confused: Ny blev ja ju nyfiken

Det kommer från betorna, som ju odlas i jord. Det är nästan omöjligt att få dem helt rena från sand. Tillverkaren har besvarat problemet med sand i betfor på insändarsidorna i ridsport, och rekommenderar att om man oroas över/tycker sanden är ett problem sköja betforn i en sil/durkslag innan man fodrar, men påtalar också att det är mycket små mängder sand det handlar om.

Jag bekymrar mig inte över den, mina får så små givor betfor att det knappast gör varken från eller till.

DOCK - en liten reflektion..JAG upplever att det är mindre 'grus i botten' om man ger PELLETERAD betfor än strimlad. Den pelletterade tar dock längre tid att svälla.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar