G
Gargamella
Det är sand i botten på betforhinken när man fodrar. Det kan inte vara bra. =(
Vanligt problem? Vad göra?
Vanligt problem? Vad göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pinky skrev:Blötlägg inte betforen i samma hink som du fodrar ur, utan använd en skopa och ös ut blötläggningshinken. Då följer inte sanden med ner i krubban.
Det är sand (eller något annat som knastrar i tänderna?) i betfor, men jag upplever det inte som något stort problem när man använder strimlad betfor, för då ligger det mesta i botten av säcken. det är värre med den pelleterade, för där är sandkornen inkapslade och följer alltid med.
/Hon som provsmakar allt hästfoder och vet hur det knastrar i tänderna...
Zenith skrev:Det är alltid sand i betfor. Dukan skölja blötlagd betfor i ett durkslag. Då sköljer du bort en delav melassen också, vilket vissa tycker är positivt. (Kanske inte din häst...)
Zenith skrev:Trodde inte heller på det när min kompis sa det till mig först, men blöt i mycket vatten och känn efter på botten, så ska ni se. Det är mer än man tror.
fuji skrev:Varför är det sant där tro? Är det sen dom plockat upp betorna så de har följt med ända därifrån eller? Ny blev ja ju nyfiken