Såna där betesmunkorgar..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är INGEN vän av dem - alls. Dels för att om de ramlar av och hästen ohejdat vräker i sig gräs riskerar man magtarmstörning, det är en skavrisk, och det inkräktar på hästens sociala liv.

Men nu överväger jag det faktiskt ändå. K kommer anta en flodhästs proportioner när betet kommer, och jag vet inget annat sätt att 'lösa' det än just någon form av betesbegränsare.

Men vilka är bra? Vilka är dåliga? Erfarenheter?

De bilder jag sett på t ex greenguard så blir nosremmen på grimman väldigt hårt neddragen, finns det ingen annan modell som fästes bättre? GG känns väldigt stel och hård och stor risk för skav med? (Hästen är ganska skavkänslig, måste ha ludd på grimman om hon ska ha grimma dygnet runt och så)

Men, vad ska jag satsa på för någon?

Sv: Såna där betesmunkorgar..

Hola,

Varför använda en då?
Är det inte enklare att hästen är hemma på dagtid och går på bete under nätterna.
Eller får äta efter de andra ätit rent det mesta?

mvh Eva

Hola,

Varför använda en då?
Är det inte enklare att hästen är hemma på dagtid och går på bete under nätterna.
Eller får äta efter de andra ätit rent det mesta?

mvh Eva

Det räcker inte med att hon är borta från betet dagtid, hon blir som en spärrballong ändå. Och nu 'börjar hon på plus', dvs hon är för trind redan nu tyvärr.

Äta efter de andra fungerar ju, men det innebär ju att hon får gå helt själv, i liten hage. Känns ännu taskigare socialt sett, då kan hon ju inte ens stå och vila och leka och umgås och så med de andra (klia varandra är ju knepigt med munkorg med, men hon kan göra allt det där andra).

Hon är en väldigt social och lekfull dam, och kan utmärkt väl gå själv, men har det ju ganska tråkigt då. Och nu sen jag köpte fl, så hon och fbl (som är jämngamla) är verkligen bästisar och står och sover ihop, äter ihop, kliar varandra och leker. Rent allmänt tufflar runt tillsammans. Valacken är hon ju också väldigt bra kompis med, och de går sällan 'utspritt' i hagen utan brukar gå ihop och vara 'tillsammans'. Så att separera henne i en egen liten hage känns ännu elakare =/

Jadu, då känns det som att det är problem.

Jag hade en sån munkorg till shettisen. Jag tror den höll i hela två veckor sedan hade han kommit på trixet att ha sönder den. Han ställde sig sonika på skiten och drog upp huvudet. Läderremmarna gick åt som smör i solsken.

Behöver jag säga att jag gav upp. Fet shettis blev ännu fetare shettis. Han fick banta till hösten.

prins02.jpg

mvh Eva

Jadu, då känns det som att det är problem.

Jag hade en sån munkorg till shettisen. Jag tror den höll i hela två veckor sedan hade han kommit på trixet att ha sönder den. Han ställde sig sonika på skiten och drog upp huvudet. Läderremmarna gick åt som smör i solsken.

Behöver jag säga att jag gav upp. Fet shettis blev ännu fetare shettis. Han fick banta till hösten.

prins02.jpg

mvh Eva

söööt :love:
kanske var värt å banta sen ;)

Hej!

Jag har en green guard.
1:a gången fick hgan panik o hade sönder den där plastflärpen som skulle vara nån säkerhet. Den tryckte ändå bara på nosryggen så de gjorde inget.
Jag prova den igen sedan och då gick det bra.
Han lärde sig snart hur man skulle äta.
Han hade den på sig hela sommaren förra året och han fick inga skav.
Han blev fel ändå, men han fick ala fall kämpa för födan vilket kan vara bra för en liten ponny.
Därför han jag inget att klaga på på gg.
1 gången lyckades han kränga den av sig.
Den är inte alls tung tycker jag.
Men det är nog viktigt att man har rätt grimma till så den sitter ordentligt!
Jag hade min rätt löst så men ändå så pass hårt så han inte kunde kränga av sig så lätt. Men grimman satt ändå så den inte var för hårt.
Snart åker den på igen... tyävrr...
(han går med en stor häst som behöver bete.)

Jag har ingen som helst aning om vad min heter.. Kan ta kort på den idag.
Tänk på att hästar kan ju få i sig MYCKET hö/gräs med den ändå. Så det bästa för din häst vore ju ett magert bete utan munkorg...
När min häst fick fri tillgång till hö åt han ca 25 kg (ja, du läste rätt) hösilage om dagen. MED munkorg. Tog typ 3 dagar, sen hade han kommit på hur han skulle göra ;) Som tur är är ju inte Nasse lättfödd, så han gick inte upp något nämnvärt i vikt, även fast han åt så mycket hö under minst 1 månads tid...

Tips: Läs på Monicas hemsida (länk i tidigare trådar om betesbegränsare) om hennes erfarenheter av detta.

Hennes modell verkar bra, har tänkt testa själv till sommaren. Är ju positivt om hästen associerar betesbegränsaren med stoor hage och många kompisar!

Jag har ingen som helst aning om vad min heter.. Kan ta kort på den idag.
Tänk på att hästar kan ju få i sig MYCKET hö/gräs med den ändå. Så det bästa för din häst vore ju ett magert bete utan munkorg...
När min häst fick fri tillgång till hö åt han ca 25 kg (ja, du läste rätt) hösilage om dagen. MED munkorg. Tog typ 3 dagar, sen hade han kommit på hur han skulle göra ;) Som tur är är ju inte Nasse lättfödd, så han gick inte upp något nämnvärt i vikt, även fast han åt så mycket hö under minst 1 månads tid...

Visst finns det en risk att det blir så. Hon är en rackare på att klä av sig grimmor och flughuvor osv så hon kan helt sonika ta av sig rubbet. Samtidigt, så OM det fungerar med en betesbegränsare gör det en enormt stor skillnad för hennes 'sommarliv'. Så jag provar hellre först, och försöker lösa det på annat sätt när jag sett om det inte fungerar.

Tips: Läs på Monicas hemsida (länk i tidigare trådar om betesbegränsare) om hennes erfarenheter av detta.

Hennes modell verkar bra, har tänkt testa själv till sommaren. Är ju positivt om hästen associerar betesbegränsaren med stoor hage och många kompisar!

Läst den, men jag vet hur det blir med det där - ska jag knåpa själv är det julafton innan det är någon betesbegränsare här :o

Jag fick ju förslaget att använda "munkorg" när de trodde att lillkillen åt sand. Vad de berättade för mig var att vissa modeller som tex
G-G gjorde att hästen slet ner sina tänder eftersom de gnagde mot plasten. Pga detta hade veterinärer i samarbete tagit fram en ny modell som skulle vara bättre och fungera utan att skava. Har inte namnet i huvudet på veterinärerna eller modellnamnet men jag kan kolla upp det om du vill.

kickikompis - kolla gärna upp!

Jag tror ju eg minst på GG, den känns så hård och stel och.. näe helt enkelt? Såg nån form av mer 'munkorg' (ala hink typ) med nylonremmar (ganska mjuka) från Globus eller nåt förra året. Väldigt billig med, så överskeptiska jag undrade ju genast 'vad är det för fel på DEN då' *s* Någon som provat den?

prins02.jpg

mvh Eva

Söt. Jag anser det ju inte vara ett alternativ att trind Kele blir ännu trindare Kele helt enkelt. Det är ju ganska ordentligt med hälsorisker kopplade till för stor övervikt. Där hon är nu är det acceptabelt men inte idealiskt, men låt henne explodera viktmässigt på gröngräs och hon kommer bli ohälsosamt tjock. Så 'låta det vara' och sen banta är inte ett alternativ tyvärr.

Du kanske skulle låna min överdominanta valack :idea: :p Han ser till att flocken rör på sig hela tiden, till våran shettis förfäran :devil: Har dom på fri tillgång på vintern och på bete hela sommaren utan överviktsproblem :love:

Hade shettisen på lån till grannen som sällskap till hennes åldring när den andre kusen dog av hög ålder :cry: Och hon gick upp så in i norden under bara så kort tid som två månader. :eek:
Men efter en månad hemma i stora hagen i rörelse och lite extra motion från våran sida så är hon åter i form :bow:

Mumin

Got to love him sattyget :cool: :eek: :love:

Tja, han kanske skulle fungera, fast jag är inte säker. Tjockisen är ju - ihop med kompisarna - högaktiv i hagen. Det busas och brallas och galopperas över stock och sten flera ggr/dag. Fast det är klart, lite mer lågintensivt gå, gå, gå kanske skulle fungera.

Men jag tror jag satsar på munkorgsvarianten istället. Men några fler måste det väl vara som har använt de olika sorterna och har erfarenheter???

Typiskt....bara för det kan jag inte hitta namnet/tel nr på veterinärerna som konstruerat den "nya" munkorgen:crazy:
Kan ha slängt det av ilska då de ville att lillkillen skulle ha munkorg livet ut....när han ändå inte hade sand i magen....
Jag lovar kolla igen. Nu vet jag ju inte om den är så bra som de säger...men kanske:)

Har provat Grenn Guard som hästen snabbt lärde sig äta mycket gräs med och som hon fick skav på nosen av. Provade sen Globus som är mycet mjukare och som fungerade bra, men hästen hatar den. Gjorde äthålet lite större.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka