Min moster är en sådan som älskar att shoppa och älskar att ge bort presenter. Hon lever ensam och det leder till att hon bombarderat mig och mina föräldrar med presenter. Vi pratar flera IKEA-kassar per person och tillfälle.
Hon köpte ofta en massa horribelt krimskrams på resor utomlands som jag fick. Prydnadssaker som verkligen inte var till prydnad för ngt hem.
Hon tycker att jag som rödhårig skulle passa i rosa, aprikost och rött. Jag AVSKYR de färgerna utöver att jag verkligen inte kan bära dem! Så jag satt där och log och spelade tacksam i år efter år. Och försökte få min mamma att tala om att jag aldrig använder de färgerna. Och inte kommer göra det heller. Ever!
När jag som då hade anorexi hade strl xs och min mamma hade small/medium så sa mostern något om att "ja, det var ju synd att den toppen hon köpt till mamma inte fanns i vår storlek utan bara i "mammas lilla strl". Moster hade large.
Pappa gjorde en kul grej också. Han hade av tonårs-mig fått strikta instruktioner. En viss tröja, av visst märke i blå stl S. Han kom hem med en grå i strl L.
Efter det fick jag köpa själv iom att han iaf avskyr shopping och har mkt att göra. Första åren vi firade med hans nya sambo och hennes familj fick jag handla till mig själv, slå in och sedan öppna under firande och spela överraskad och glad.
Till slut pallade jag inte charaden och köpte saker som några av de övriga förstod att han inte hade koll på. Så slapp vi teatern.
Jag och sambo fick salladsbestick i trä som såg ut som ngt man skulle kunna karva till om man vore strandsatt på en öde ö. Och en jätte! De är enorma, klumpiga och galet fula.
Av samma släktingar fick vi en annan gång några enorma plattor av ngn form av saltsten som man ska laga mat på. De lades i ngt skåp och glömdes bort. Tills givarna undrade om tips på recept då de skulle köpa sådana själva nu.