Samsovning, amning - psd; Hur gjorde/tänker ni?

ako

Trådstartare
Amanda är snart tre veckor nu, och allt funkar bra och storebror är mycket förtjust i lillasyster :). Dock vill lilltjejen helst sova nära mig med bröstet i munnen... När L var liten fick jag inte till det med att ligga ner och amma alls, så då var inte det något "problem", problemet med honom var ju i stället att han inte sov (vilket han kanske skulle ha gjort om jag kunnat liggamma...). Dock vet vi ju alla att spädbarn ska sova på rygg och under eget tunnt täcke om man ska samsova ö h t. Att amma med barnet liggande på rygg är ju omöjligt, och om jag försöker flyttta henne och lägga på rygg när hon har somnat vaknar hon direkt. Helst vill hon som sagt ha bröstet i munnen och vara nära, och de senaste nätterna har jag resignerat och låtit henne sova så. Jag har bytt ut mitt täcke mot ett badlakan så det inte ska bli för varmt, och hon har respisense andningslarm i blöjan, men faktum kvarstår ju att det inte är det som rekommenderas, och det sista i världen jag vill är ju att hon - eller Ludvig- skulle dö...

Så ni andra, hur harni gjort med samsovning o nattamning? Tack för svar :).-

Sv: Samsovning, amning - psd; Hur gjorde/tänker ni?

Min son samsov med mig från dag ett, och ammades, så han sov på sidan hela nätterna. Han låg även ofta och sov på magen ovanpå min mage. På förlossningen la barnmorskan honom på sidan i sin säng, det gjorde de även på BB och där sa de att det var bra att liggamma så han fick ligga nära. Han är nu strax över 2 år och han är fullt levande :) Han sov dessutom under mitt duntäcke..

Jag tror vi har pratat om detta innan, och forskning har visat att risken for psd okar vid samsovning OM foraldern ar alkoholpaverkad, roker, anvander droger eller ar omanskligt trott.

Samsovning med ett barn utan dessa faktorer okar inte risken. Om du dessutom har ett larm i blojan kommer det ju att larma om nagot skulle handa. Dessutom rekommenderas val napp till spadbarn, just for att suget minskar risken. Brostet borde ha samma effekt.

- - -

Dessutom tror jag sjalv att risken ar mindre om det ligger bredvid mammans levande kropp. Man stor varann lite da och da och barnet vaknar till och suger pa brostet lite eller kanner bara att du ar dar och andas. Nu vet ju ingen varfor barn dor i psd, men det kanns som att ett barn som ligger ensamt och stilla pa rygg lattare glommer bort att andas. Nu ar detta som sagt bara mina egna tankegangar. Jag har samsovit med bada mina sen de foddes, aldsta flyttade ut nar han var 2.5 och yngsta sover fortfarande i min armhala. Jag har tyckt att det kants absolut tryggast och jag har sovit som bast med mina barn nara. Jag hade ocksa ett respisense nar de var pyttesma.

Ha, ha, nej jag är ju knappast varken full eller drogpåverkad o OM vi samsover slipper jag ju bli omänskligt trött oxå... Jag tänkte mest på detta med att hon ju onekligen ligger på sidan.

Tack, Bob o Vindvissla för svar! Fler tas gärna oxå emot :)!

Min flicka har alltid sovit bäst på sidan och gör fortfarande. Vi samsov (oc gör fortfarande, hon är över 2 år nu) och somnade oftast båda två under amningen = kloss mot varandra, under mitt täcke. Men eftersom hon också hade respisense var jag inte så himla orolig, lite såklat, det är väl alla, men samtidigt så är ju sömnen viktig.
Det funkade aldrig att flytta bort henne, hon kravlade sig tillbaka mot mig redan från start, och än idag vill hon ligga nära nära, med armen som min kudde och pannan mot min haka.

Däremot när jag inte var närvarande när hon sov var jag jätteorolig för psd trots att hon alltid hade andningslarmet, konstigt hur det kan funka i huvudet..

Mina ville inte sova alls på rygg eller långt ifrån mig eller pappan i början. Jag fasade steg för steg ut dem en bit och rullade över dem på rygg, det fungerade att sova vidare så vid ca en månads ålder (men fortfarande nära) . Vi prioriterade att få sova, och alldeles i början sov de till och med på mage på våra bröstkorgar. Som jag förstått det är den största risken med att sova på sidan att det är lättare att de rullar över till magläge, alltså inte att sidoläget i sig skulle ge ökad PSD-risk. Och sover man nära så märker man ju om barnet rullar över på mage (i alla fall gjorde jag det) .

Vi samsov första månaden och min pojke vaknade när jag försökte flytta honom från bröstet (vi liggammade). Jag lät honom istället sova kvar på sidan under ett eget lite svalare täcke och så pallade jag upp lite framför magen på honom så att han inte skulle rulla över på magen. Själv låg kvar jag blickstilla eftersom han vaknade annars. Lite stel var man på morgonen...:p

Redan första natten på bb talade sonen om att han minsann inte vill sova på rygg utan han sov på sida i ett halvår tills han började sova på mage. Och lever gör han allt! Inte nog med det - vi samsov(er) och nattammade.

Täcke minns jag inte ens hur vi gjorde med. :o Tror han hade hel pyjamas och sov utan täcke helt faktiskt.

Jag är en superhönsigjättenojig mamma men insåg ganska snart att vissa saker kanske barnet sköter bäst själv, inte broschyrer från bvc. Hoppas ni hittar en lösning som barnet trivs med och som du slipper vara orolig för.

Jag la en liten nalle mellan bebis och mig så att hon inte skulle rulla över på mage eller in med ansiktet under mig. Mellan pappa och bebis hade vi ett ihoprullat täcke.

Vi samsover och liggammar på nätterna. Nu är sonen 10 månader och så har vi gjort sedan början. Vi somnar oftast båda två under amningen och "ramlar" sen ner på rygg. Han sover helst på mage eller sidan och det har han fått göra sen dag ett. :)

Och vi har inte ens ett andningslarm. :eek: ;)

Jo: Han ligger under mitt täcke också. ;)

Min kille på 11 veckor sover mellan oss med egen kudde och eget täcke. När han blir hungrig lägger vi oss till rätta och han får äta, men därefter lägger jag tillbaka honom på sin kudde. I de allra flesta fall somnar han om direkt. Han har napp, men det är inte alltid han behöver den.

Dom två första månaderna låg Elis precis jämte mig, hud mot hud, och sov på sidan. Han hade ingen kudde och vi hade samma täcke. Även han vaknade direkt om jag försökte flytta honom. Någonstans vid två månader kunde jag rulla bort från honom och vända mig. Han låg då kvar på sidan eller vände över till rygg.

Idag är han nästan 5 månader och sover en del i egen säng och en del mellan mig och sambon. Han har numera eget täcke men ingen kudde (eftersom han snurrar runt).

Och vi har inte ens något andningslarm :eek:.

Jag pratade med läkaren vid tvåmånaderskontrollen om det här med samsovning. Han sa ungefär vad socialstyrelsen säger, men också att han inte tyckte jag behövde vara orolig så länge vi inte röker, är fulla, drogpåverkade eller liknande. Han sa också att anledningen till att man inte vill att de ska ligga på rygg är att de lättare vänder över på mage då, men att det krävs viss rörlighet i armleden och vad det var, för att barnet ska kunna rulla över, och det har barnet inte från början.

Sen håller jag även med vinvissla i hennes resonemang om att man stör varandra "lite lagom".

Jag har samsovit och liggammat med alla tre barn från att de var nyfödda. De hade pyjamas på sig och lite av mitt täcke över benen om de kändes kalla.
Yngsta som snart fyller 1 år samsover fortfarande, och ammar ett par gånger på natten.

Samma här, har samsovit och liggammat de första sex månaderna Är alldeles för lat för något annat, och det funkade ju. Han slutade amma vid 6-7 månaders ålder och slutade nattäta ungefär då också vad jag minns? Han får fortfarande sova i vår säng ibland, mest för att jag tycker det är så mysigt, men får somna i sin egen säng allt oftare. Han har precis som Mustasukkas barn fått ha vårt täcke över benen (som han iofs sparkar av sig) och så pyjamas.
Även vad gäller att ligga på rygg/sida så har han alltid somnat bäst och sovit godast om han fått ligga på sidan. Bara man ser till att de inte kan rulla över på magen så tror jag inte det är nån fara! Lycka till!

Jag pratade med läkaren vid tvåmånaderskontrollen om det här med samsovning. Han sa ungefär vad socialstyrelsen säger, men också att han inte tyckte jag behövde vara orolig så länge vi inte röker, är fulla, drogpåverkade eller liknande. Han sa också att anledningen till att man inte vill att de ska ligga på rygg är att de lättare vänder över på mage då, men att det krävs viss rörlighet i armleden och vad det var, för att barnet ska kunna rulla över, och det har barnet inte från början. .

Jag menar ju så klart; anledningen att man inte vill att de ska ligga på SIDAN.

För övrigt sover fortfarande Elis uteslutande på sidan, har gjort så sedan han föddes.

Vi samsov från dag ett. Han har hela tiden legat bäst på sidan så han fick ligga så. På ätterna när vi ammade så somnade vi ifrån det båda två och när han var Lar släppte han och fortsatte sova. Han sov under mitt täcke i kortärmad pyjamas, men detta var ju mitt i sommaren och det var varmare inne. Även om jag la upp honom i mitten av sängen så lyckades han kravla nära mig ändå. Vi samsover fortfarande en del, dock får alla tre bäst sömn om vi sover i våra egna sängar. Vi samliv nog helt till han var fyra fem månader.
Vi hade aldrig andningslarm

Vi samsover och har gjort från dag 1
Första veckan fick han ligga på sida eftrrsom jag inte lyckades vända hoom utan att han vaknade och blev stört förbannad.. men efter bvc-besök, där jag blev om möjligt än mer orolig för psd fick jag på nåt sätt till liggamning där sonen faktiskt ligger på rygg:)

Vi har också samsovit ända från början då personalen på bb ville att han skulle sova på min mage då hans temp va lite låg eftersom jag sprungit fram och tillbaka till toan några ggr med en sköterska eftersom jag inte kunde tömma blåsan efter förlossningen. (Sen blev det kateter satt och jag behövde inte kliva ur sängen på hela natten :D)

Hemma sen har vi samsovit på sidan båda två mage mot mage (då har han ju heller inte haft möjlighet att rulla över på mage) och det har känts tryggt. Inget andningslarm och samma täcke men bara upp till midjan. På samma sätt som man har en inbyggd känsla för att inte rulla på honom tycker jag att man i sömnen kommer ihåg att inte heller dra upp täcket för långt.

Jag känner själv att det har varit guld värt att kunna sova så, båda har sovit bra nätterna igenom och kunnat sova oss igenom amningarna = pigga och glada på dagen :)
Fick en kommentar av en kompis om att jag såg så himla mycket piggare ut än den andra hon kände som fått barn. Denne hade barnet i egen säng och fick ju gå upp varje gång bebis skulle äta och vaknade då såklart till och då tog det ett tag innan hon somnade om.

På senare tid har J fått lite mer koll på kroppen och kan rulla över på rygg och sova vidare när han är mätt och det är såklart inte samma småsnuttande längre. (tror som någon ovan att det borde funka så som napp som skydd mot psd) Han kan nu också ibland ligga på rygg och bara vrida på huvudet för att äta lite.

Kan ju tillägga att om sambon varit ute och festat med sina kompisar sover han på soffan och ingen utav oss röker.

Vi samsov också, från dag 1 och till 3 (!!) års ålder! Hon ville aldrig ligga på rygg eller mage, bara på sida, när hon skulle somna. Och amma ;-)
Vi hade inte EN ENDA skriknatt, inte en ENDA sömnlös natt! Jag har aldrig sovit så bra som då :laugh: jag heller!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka