Sämre kondis av att sluta röka?

Eh ja? Klart man inte ska röka! Men om lungorna är skadade pga rökning så kommer ju inte skadan bara försvinna sådär? Min mormor slutade röka för att försöka få några extra år att leva.

Nej, men jag trodde att den fortsatta negativa utvecklingen av skadan skulle stanna upp/trappa av om man slutade. Vilket är precis det jag skrivit, jag har aldrig skrivit att jag trodde att ev skada skulle försvinna? :confused:

Nej, men jag trodde att den fortsatta negativa utvecklingen av skadan skulle stanna upp/trappa av om man slutade. Vilket är precis det jag skrivit, jag har aldrig skrivit att jag trodde att ev skada skulle försvinna? :confused:
KOL är en långsam progredierande sjukdom som leder till döden, på ett inte så trevligt sätt.Om man slutar röka går processen långsammare, den avstannas inte.
Kram om du vill ha o ta med dig mamsen till VC för undersökning o ev uppdatering av sina mediciner.

Den försämrade konditionen och rökstoppet behöver inte ha något alls med varandra att göra. Vid försämrad kondition är det alltid klokt att söka sig till hälsocentralen för att prata med en läkare och bli undersökt.

Det kom precis efter att hon slutat, så det blev att vi slog ihop det så att säga. Men kan ju ha varit en slump ändå.

Som jag minns det så stod det i infomaterialet som vi fick i samband med mammas kol-diagnos att när man slutar röka så stannar sjukdomsprocessen upp, däremot fortsätter ju lungornas åldrande och sjukdomen ”läker” inte.

Hon dog inte heller av kol, den verkade aldrig bli sämre, hon klarade sig med inhalatorn. Hennes kol var av det lindriga slaget när hon slutade röka.

Men ni måste ju försöka tänka på att prognosen skulle bli sämre om hon fortsatt röka, snarare än att att förbättringen inte är vad ni förväntade er.

Men ni måste ju försöka tänka på att prognosen skulle bli sämre om hon fortsatt röka, snarare än att att förbättringen inte är vad ni förväntade er.

Det är jag som tänker och oroar mig, jag har bara sagt till mamma att jag tycker hon ska gå till läkaren. Hon lär knappast börja röka igen för att jag är besviken.

Fast förresten, din mamma kanske inte alls har kol, hon behöver få göra en spirometri på vårdcentralen för att få veta.

Och konditionsförsämringen kanske inte hade med rökstoppet att göra.

Så är det ju. Jag känner att jag trillade ner i ett svårt hål nu bara.

Det är jag som tänker och oroar mig, jag har bara sagt till mamma att jag tycker hon ska gå till läkaren. Hon lär knappast börja röka igen för att jag är besviken.
Men det förstår jag såklart att du gör :) Men då är det kanske framförallt du själv som måste tänka så, att allt hade blivit sämre om din mamma fortsatt röka.

Så är det ju. Jag känner att jag trillade ner i ett svårt hål nu bara.
Det förstår jag, det är lätt att göra det. Men jag har en känsla av att vården är på tårna när det gäller kol så hon lär inte behöva slåss om hon ringer vc och säger att hon misstänker det.

Och det är ruskigt duktigt att sluta röka efter så många år!

Som sagt hon kanske inte ens är sjuk. Alls. Men är hon det är det ju bra om hon får hjälp. Min mormor hade som sagt KOL, hon var aldrig så dålig så hon behövde syrgas i hemmet men strax innan hon avled behövde hon det men då var hon på sjukhus.

Det förstår jag, det är lätt att göra det. Men jag har en känsla av att vården är på tårna när det gäller kol så hon lär inte behöva slåss om hon ringer vc och säger att hon misstänker det.

Och det är ruskigt duktigt att sluta röka efter så många år!

Svart hål skulle det ju stå.
Ja, jag är jätteglad att hon gjorde det. Och har hållt upp så länge, hon slutade i december tror jag. Jag vet bara inte om hon är benägen att kontakta vården, men jag hoppas det.

Svart hål skulle det ju stå.
Ja, jag är jätteglad att hon gjorde det. Och har hållt upp så länge, hon slutade i december tror jag. Jag vet bara inte om hon är benägen att kontakta vården, men jag hoppas det.
Nej, ibland vill man ju inte kontakta vården för att man är rädd för svaret. Det är svårt, det där. :meh:

Jag slutade röka för sex år sedan, efter ett paket om dagen i 25 år. Jag upplevde samma sak som din mamma och sökte läkare. Till mig sa läkaren att kroppen fortsätter att producera lika mycket slem som vanligt en tid efter att man slutat röka och att det var orsaken till den upplevt sämre kondisen. Det här var 2-3 månader efter att jag slutat. Senare fick jag faktiskt bättre kondis.
Nu är ju jag ingen läkare och har ingen koll på om det finns någon vetenskaplig grund till läkarens påstående, ville bara delge min erfarenhet och att det kanske kan vara likadant för din mamma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har rökt i 15 år! :nailbiting: Vissa perioder mer och vissa mindre. Jag har på dessa år rökt upp ca 200.000kr. Det är 1/3 av vad...
2
Svar
35
· Visningar
2 631
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar