MissFideli
Trådstartare
Det är inte logik, det är besvikelse och rädsla över att det kanske inte betyder det jag trodde det skulle betyda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eh ja? Klart man inte ska röka! Men om lungorna är skadade pga rökning så kommer ju inte skadan bara försvinna sådär? Min mormor slutade röka för att försöka få några extra år att leva.
KOL är en långsam progredierande sjukdom som leder till döden, på ett inte så trevligt sätt.Om man slutar röka går processen långsammare, den avstannas inte.Nej, men jag trodde att den fortsatta negativa utvecklingen av skadan skulle stanna upp/trappa av om man slutade. Vilket är precis det jag skrivit, jag har aldrig skrivit att jag trodde att ev skada skulle försvinna?
Hon ska nog boka tid hos läkare för kontroll av lungorna (hon har ändå rökt i över 50 år) men vad kan det vara?
Den försämrade konditionen och rökstoppet behöver inte ha något alls med varandra att göra. Vid försämrad kondition är det alltid klokt att söka sig till hälsocentralen för att prata med en läkare och bli undersökt.
Som jag minns det så stod det i infomaterialet som vi fick i samband med mammas kol-diagnos att när man slutar röka så stannar sjukdomsprocessen upp, däremot fortsätter ju lungornas åldrande och sjukdomen ”läker” inte.Nej, men jag trodde att den fortsatta negativa utvecklingen av skadan skulle stanna upp/trappa av om man slutade. Vilket är precis det jag skrivit, jag har aldrig skrivit att jag trodde att ev skada skulle försvinna?
Men ni måste ju försöka tänka på att prognosen skulle bli sämre om hon fortsatt röka, snarare än att att förbättringen inte är vad ni förväntade er.Nej, men jag trodde att den fortsatta negativa utvecklingen av skadan skulle stanna upp/trappa av om man slutade. Vilket är precis det jag skrivit, jag har aldrig skrivit att jag trodde att ev skada skulle försvinna?
Men ni måste ju försöka tänka på att prognosen skulle bli sämre om hon fortsatt röka, snarare än att att förbättringen inte är vad ni förväntade er.
Fast förresten, din mamma kanske inte alls har kol, hon behöver få göra en spirometri på vårdcentralen för att få veta.
Och konditionsförsämringen kanske inte hade med rökstoppet att göra.
Men det förstår jag såklart att du gör Men då är det kanske framförallt du själv som måste tänka så, att allt hade blivit sämre om din mamma fortsatt röka.Det är jag som tänker och oroar mig, jag har bara sagt till mamma att jag tycker hon ska gå till läkaren. Hon lär knappast börja röka igen för att jag är besviken.
Det förstår jag, det är lätt att göra det. Men jag har en känsla av att vården är på tårna när det gäller kol så hon lär inte behöva slåss om hon ringer vc och säger att hon misstänker det.Så är det ju. Jag känner att jag trillade ner i ett svårt hål nu bara.
Hon gick ut på balkongen sista åren, så nä, det tror jag inte. De få stegen borde inte göra sån skillnad.
Åldern står ju i startinlägget.Nu vet jag ju inte hur gammal din mamma är eller i vilket skick hon är i men jo några få steg kan göra skillnad.
Det förstår jag, det är lätt att göra det. Men jag har en känsla av att vården är på tårna när det gäller kol så hon lär inte behöva slåss om hon ringer vc och säger att hon misstänker det.
Och det är ruskigt duktigt att sluta röka efter så många år!
Åldern står ju i startinlägget.
Nej, ibland vill man ju inte kontakta vården för att man är rädd för svaret. Det är svårt, det där.Svart hål skulle det ju stå.
Ja, jag är jätteglad att hon gjorde det. Och har hållt upp så länge, hon slutade i december tror jag. Jag vet bara inte om hon är benägen att kontakta vården, men jag hoppas det.
Nej, ibland vill man ju inte kontakta vården för att man är rädd för svaret. Det är svårt, det där.