Sammanfattning / Utvärdering av säsongen - 07 :)

W

weeh_

Japp, tyvärr börjar säsongen ta slut sånärsom på nån enstaka tävling. Visserligen bl.a. Breeders kvar att följa. Men mkt mer är det väl sen inte kvar. En hel vinter framför oss att träna träna träna! :d

Så, hur vill ni sammanfatta er säsong? Hur har uppsatta mål uppfyllts? Resultatmässigt? Övrigt lyckat / mindre lyckat på er tävlingsfront från året? osv. osv :)

Tyckte det började bli dax för en sån här tråd nu :bump:

Sv: Sammanfattning / Utvärdering av säsongen - 07 :)

Min tävlingssäsong tycker jag har varit över förväntan.

Målet på min ponny var att kvala till Msvb, vilket han gjorde på två tävlingar. Vi höll oss kvar på Lätt nivå året ut, detta för att hitta rutin.

Årets höjdpunkt var utan att tveka lagets placering i Lag-Sm. Gud vilken känsla med en medalj, helt oförglömligt.

Det som behövs nu är en ännu stabliare dressyr, vi behåller alltid våra straff från dressyren, så vad kul det hade varit att ha riktigt låga straff! Denna vinter skall det dressyrtränas :d

Nästa säsong skall jag dessutom träna mitt minne. Två gånger detta året har jag blivit utesluten pgr av felhoppat hinder. Har aldrig varit så tidigare säsönger, vet inte vad som har hänt...:confused:

Längtar redan efter våren ! x) :D

Denna säsongen har gått över förväntat med placering på samtliga tävlingar utom två (räknar då även dressyrtävlingar). Målet var att debutera lätt klass och det gjorde vi med bravur och slutade på en 7:e placering. Senaste starten i helgen resulterade i personligt rekord på 70,5% i dressyren :d känns som att vi äntligen fått ordning på den. Målet för nästa år är att bli stabila i lätt klass och ta fältävlansmärket för * och ev debutera ngn * om vi vågar o allt känns bra :).

Mina mål för detta året i samtliga grenar var fälttävlan: debutera lätt klass, dressyr: debutera LA, hoppning: bli stabila i 110 och ev debutera 120. Hoppningen är det vi ägnat minst uppmärksamhet så det får vi jobba vidare med nu i höst. Dressyren ser vi fram emot fler placeringar upp till LA:4 :D och så ska vi jobba upp styrkan till LA:6.

Jag är nog ganska nöjd. 485 starter i terrängen är inte så illa:)
50 uteslutna är jag faktiskt ganska nöjd med:devil:
Målet för året var ge er en trevlig ridtur i vårt lilla sandtag.:bow:
Visst 17 gjorde jag en del missar, men förhoppningsvis ska jag inte göra om dom:cry:
Målet för nästa år är vackrare och mer omväxlande hinder. Lite uträtade svängar vore nog inte fel

Eftersom stjärnan inte anlände förrän i Juni och jag tog student osv osv och var bortrest lite i sommar och för den delen inte heller hade ft märket så blev det en sen debut.

Första starten gick sådär, var relativt nöjd med dressyren, hoppningen stoppade vi på ett och sen red jag fel så jag fick lägga en volt... KLANTIGT. Hade även tre (olika hinder) stopp i terrängen. Men som sagt; relativt nöjd eftersom det var min första fälttävlan och även första tävlingen med nyförvärvet.

Andra tävlingen kändes dressyren också helt okej men resultatet blev inte efter förväntan. Dock nollade vi hoppning och terräng och gick i mål på optimaltiden så jag är JÄTTENÖJD. Slutade på en tolfteplats sammanlagt.

Är som sagt dressyren som ska finslipas, rätt rejält! Men jag vet var problemen ligger och som någon nämnde så har vi ju heela vintern på oss att träna, träna, träna...!
Ser fram emot nästa säsong!

Ännu är faktiskt inte min sässong slut utan rider sista starten nu på söndag. :) Men kan rapportera så här långt och jag är jätte nöjd. Både jag och hästen har hållt oss friska och vi har nått upp till de mål som vi hade satt ut för sässongen! Har blivit placerad på samtliga starter bortsett från en omkull ridning, och starten direkt efter i Mariestad. Lite skakis efter vurpan helgen innan, red jag inte som jag brukar på gravar och hästen ville därför kika lite först innan han skuttade över. Har dessutom bara haft ett enda nedslag i hoppningen under hela sässongen då under en vanlig banhoppning och ett hinder i omhoppningen på 110cm. Även dressyren har förbättrats och ett par ggr. har vi varit och nosat under 50 straff gränsen. :) Vi lyckades även starta 100cm-klass och det med en fin 8.de placering.
Ja än så länge är jag kanon nöjd, har dock en start kvar och därefter lite dressyr och hopptävlingar. Förhoppningsvis ska vi etablera oss bättre i de högre LA-klasserna dressyr, kanske rida någon 120 hoppning så vi är väl förberedda när nästa FT-sässong drar igång! Då är målet att vara skadefria och komma upp i *-klass.

Jag är mycket nöjd med min säsong enda felet är att den blev lite fattig, 5 tävlingarom man inte räknar med Falkenberg och med Holte och Vinslöv inställda på slutet. Resultatet blev dock mkt bra, placering i tre av dessa varav en *-ig:)
Nu återstår några dressyr och hopptävlingar där målet är att stabilisera våra prestation i dressyren och öva på att rida på tid i 120. Dessutom så ska jag rida två jakter:banana: kul och bra springterapi för pollen.

Jag är nöjd, verkligen! Det blev 2 starter, och vi tog oss i mål båda gångerna :) Med tanke på att det var hennes första tävlingar någonsin, och att hon är riden sen december, så känns det kanon!

I vinter blir det vita-dressyrstaket-träning (de var inte så roliga, hehe) och trim, trim, trim. Hoppningen flyter på bra *pepparpeppar* så där tar vi det bara lugnt.

Nästa år, är vi på hugget igen, och jag hoppas träffa lite fler bukare, har vart dåligt med det ;)

*kl*

Jaa med Barcelona är jag väl hyfsat nöjd, 2 starter i lätt klass och 2 placeringar , start i * klass felfri terräng lite tidsfel några utanför placering, sen slog hon nästan ihjäl sig i Trollhättan och därefter beslöt jag att ingen mer ft för henne :crazy:

Nu har hon en dressyrtävling kvar

Hille hmm nä det kan jag ju inte vara , start i * klass enbart hur trist som helst tyckte han det var , han har en hopp och en dressyrtävling kvar i år sen får jag se vad som händer till nästa år , alla hans kval går ut i år så nu måste vi isåfall kvala om.

Nästa säsong blir det nog enbart hopphäst av honom, det beror lite på hur tävlingssässongen ser ut nästa år , men man kan väl inte hoppas på några ** eller *** tävlingar här hemma direkt

*kl*
Min säsong har gått bättre än förväntat. Målsättningen för säsongen var att starta och genomföra msv fälttävlan.
Att vi skulle rida 7 st *-iga, varav en internationell, med inte ett enda hinderfel är bättre än jag vågat hoppas på.

Jag har haft otroligt roligt och det känns som om hästen också tycker att väldigt kul, jag har dessutom lärt känna nya,
fantastiskt snälla och hjälpsamma människor.

Sen fick vi avsluta säsongen med att komma tvåa på Ljuslingsbacken :)

...och jag har definitivt fått mersmak på att rida internationellt ;)

Nu är det en-två hopp (tänkte ge mig på 140 igen :eek:) och en dressyrtävling kvar och vi går på lite halvfart men,

vi kommer igen nästa år!! :banana:

I det stora hela är jag nöjd med säsongen och de flesta målen är uppnådda. Här kommer en lite sammanfattning av årets tävlingar.

Häst 1
Säsongen började på bästa sätt , med riktigt bra dressyr för att vara Jatza:angel: och placering i CNC* red ytterligare en * med en liten formsvacka i dressyren, innan det var dax för ** i Gärds med en aningens nervös ryttare gick det ändå helt okej, Det stora målet för säsongen var YRSM, inte att få en bra placering utan att få rida ett SM och genomföra det. En 8:e plats blev det (6plac) och det är jag faktiskt riktigt nöjd med , (det låter ju i alla fall bra när man säger till vänner och släktingar att man är 8:e bäst i sverige i sin åldersklass..(även om jag vet att det kanske inte är riktigt sant...) I alla fall dressyren gick helt ok, hamnade i mitten och målet var att inte komma sist, hoppningen gick inte fullt så dåligt som resultatet påtalar, de 9 tidsfelen är nog de mest förargliga jag fått. Utan dem hade det blivit placering ,terrängen sen var bara så bra, tror det var första gången jag verkligen fattat vilken grymhäst jag sitter på. Tanken var att vi sedan skulle ridit NM men när det krockade med Breeders ändrades hennes planer drastiskt och nu går hon förhoppningsvis och väntar på sitt första föl.

Häst 2: 6-åringen
Efter mycket problem förra året kan man nog säga att han uppfyllt målen gott och väl. Startade debutant i Tranemo i våras och det var första gången vi kom i mål och det blev placering, debuten i 100klass gick strålande felfri och precis utanför placering, fixade sedan sista breederskvalet i åkerbo. Sedan gick vi omkull riktigt rejält uppe i Norge så lite orolig var jag att det skulle ha satt några spår i honom , men det verkade inte så, gick super både i mariestad och eken, i örebro var han tyvärr tillbaka i gamla ovanor och vi gick på bakbenen i stället. Placering i 100 klass blev det På ljuslingsbacken och sedan avslutade vi med breeders och debut i CNC*, i dressyren och hoppningen gjorde han sin sämsta tävling någonsin,men i terrängen var han riktigt duktig, kändes inte alls svårt det var bara en stock på krönet som han inte förstod hur man skulle hoppa på. Det som tyvärr inte fungerar är dressyren och det är synd för han har verkligen förutsättningar att få riktigt låga straff, jag vet bara inte hur jag skall få honom dit, men jag hoppas att det löser sig lite under vintern, för då kan det nog bli kul nästa säsong.

5-åringen
Gjorde tävlingsdebut i år har gått 5 debutant och två 100 klasser oftast felfritt om än mkt slingrit..men han är positiv och om man bara får nosen mot hindret så hoppar han, målet var breeders men det sprack pga av hovproblem som vi dras med ännu, så just nu är väl målet att hästen skall gå att rida på igen.

Sådär nu när jag tagit mig tid att skriva lite , så vill jag läsa fler utvärderingar, kom igen nu!!

Senast ändrad av en moderator:

tja...min säsong kan sammanfattas i ett ord - katastrof :crazy:

har öht fullföljt två starter av ca tio, iofs en * med plac, men det var i april....

att vi har fler placeringar i msv dressyr än fälttävlan i år säger väl allt :angel:

Äsch ni kommer igen nästa år, eller hur??

tja...min säsong kan sammanfattas i ett ord - katastrof :crazy:

har öht fullföljt två starter av ca tio, iofs en * med plac, men det var i april....

att vi har fler placeringar i msv dressyr än fälttävlan i år säger väl allt :angel:

Men välkommen i dressyrkommittén!:p Jag får väl sälla mig till den skaran som är VÄLDIGT nöjd med dressyren på min häst men hoppningen....vojne, vojne...

För att börja från början så började säsongen med hoppning och dressyr. Placerad direkt i första LB:1 och felfri i 3 110 hoppningar. Debuterade 120 med noll fel och lyckan var enorm!

Sen till Tranemo....vad jag gjorde i diket där kan man fråga sig! Men fram till dess var han ju fin både i dressyr och hopp så jag åkte vidare till Vinslöv. Hyfsad dressyr och nolla i hoppningen, terrängen gick han som en klocka och sen var vi igång. I Mariestad fick vi ofrivilligt debutera Lätt klass pga bortlottning i debutant men det gick kanon med en felfri terräng även där. Vidare till Hermanstorp, han busade i hoppningen men felfri i terrängen igen. I Falkenberg gick dressyren bra, 8 fel i hoppningen på en MYCKET kaxig pålle trots lervällingen på banan...sen blev det ju ingen terräng men en 8:e placering fick vi iaf...

Höstsäsongen var ju katastrof pga väder...enda genomförda terrängen var i Mariestad och sen var det breeders....började ju alldeles strålande med en 5:e plats i dressyren och sen slog den gråa faran till ordentligt i hoppningen...:eek: Drog totalt okontrollerat mot 1:an och höll på att gå omkull...fick volta på 2:an, likadant på 4:an och rev 5:an...Katastrof.
Terrängen som sett så fin ut förutom den dumma palissaden med grav gick ju kalasbra ända fram till näst sista hindret...kommer i full galopp när det PLÖTSLIGT sitter gröna stentroll på stenarna som är infångare på steeplehäcken....pang så ligger jag i backen innan jag hinner reagera...dumma häst...vi kunde väl gått i mål ändå och fått en av de fina rosetterna man fick....:mad:

Så summa summarum så är jag väldigt nöjd med våren men otroligt missnöjd med hösten. Hoppas verkligen på en bättre och jämnare säsong nästa år med ett avslut i breeders där vi genomfört en jämn och fin tävling!:banana:

Tyvärr har detta varit en riktig oturs-säsong för vår del :(

Pållen ( :love: ) har varit duktig på de tävlingar vi kunnat deltaga i, vilket endast är 5 st varav 1 där terrängen blev inställd (Falkenberg).

Hade redan i våras otur med sjuk pålle. :cry: Första starten blev därför förskjuten till mitten av juni, nämligen i Trollhättan som tyvärr gett sig fasen på att inte inte heller iår ha 100-klass :mad: Det fick alltså istället bli en 0,90 som inledning.

Detta för att sedan fortsätta med 100 i Trossnäs. Och * i Falkenberg där terrängen alltså ställdes in. Sen * på Lag-SM och en 100-klass i brist på annat. Sedan ytterligare otur med infektion hos pållen så det var den säsongen. :(

Den enda dressyr jag VERKLIGEN är nöjd med är Falkenbergs. Resten har inte alls känts bra, tyvärr. Hoppningen har funkat fint och även terrängen hindermässigt. Lite tidsfel här och där, som för övrigt blir ett delmål att fixa ordning på ordentligt till nästa säsong.

Målet för detta året var att etablera oss på riktigt i *. Detta kan jag ju inte säga att vi uppnått med enbart en * terrängstart. Så det blir istället helt enkelt det stora målet för 2008.

Men först är det bla. oändligt dressyrknagglande, 1.30-debut och mycket konditionsträning som gäller inför nästa säsong då vi hoppas på bättre timeing och framförallt frisk pålle! :bump:

Då är det väl min tur att redovisa min hemska säsong ;)

Efter förra årets skador och ingen häst att rida var båda på gång igen i Tranemo. Gamlingen gjorde den bästa dressyren på länge men gick inte genom vet. bes. (fick göra ombesiktning efter dressyren) :( Hade känts toppen fin fram tills veckan innan tranemo då jag var lite osäker på om han verkligen var 100. Men tänkte bara att jag var nojig och andra tyckte han såg fräsch ut men så var visst inte fallet. Gaffelbandsskadan visade sig börjat krångla igen så nu är han pensionerad från terrängbanan och får bara gå dressyr.

Lillkillen var toppen fin efter operationen av hans patellaupphakningar. Vi har fått börja om på noll igen eftersom han förlorat 1½ år pga att jag inte hittat en veterinär som viljat operera han. Evigt tacksam att jag äntligen fick en som såg orsaken och inte bara symptomen. (Eller trodde min häst, eller kanske jag inte hade alla höns i hönsgården.) Tror vi gjorde ca 5 debutant starter med 0 fel på hinder i terrängen och dom flesta inom tiden. Dressyren är ju katastrof men har äntligen fått tag på en dressyrtränare som kan göra mirakel. Ska vi bara lära oss att ta fram det på banan. Men vi har ju hela vintern på oss. I åkerbo deb vi 100 klass. Blev så lycklig att han hoppade uthoppet med diket (har tittat mkt på diken) att det blev heltokigt till nästa hinder och han tjurade ihop och vägrade ut sig. Sen har det fortsatt i samma stil :( Går som en klocka och hoppar som en gud men sen helt plötsligt kan det komma ett hinder som inte passar herrn och då tjurar han ihop totalt. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Var anmäld till någon deb mellan 100 klasserna för han skulle få lite självförtroende mellan varven men det blev flyttat och inställt hit och dit. Så blev inget bra avslut på detta året. Får hoppas han kommer igen nästa år och glömt allt... Hoppningen har funkat väldigt bra med han i år då han varit precis utanför placering i nästan alla starter. Första året han går avd A och deb 110. Gick en 110 som 5 åring men det var då problemen kom med patella.

Ja inte mkt att skryta med men som sagt nu vilar vi och sen blir det hård träning och nya tag till nästa säsong. :banana:

Senast ändrad:

Mina mål var att kvala till **, rida några CIC* och avsluta året med en CCI*, få en stadig häst i * (han har varit väldigt ostabil eftersom han har lärt sig att stanna i hopp/terr av ren djälvlighet), sänka dressyrstraffen samt rida några 110/120 hoppningar vid sidan av...

Det gick väldigt trögt i början av säsongen, han stannade i hoppningen och gick dåliga dressyrer (eller snarare, dressyren var lika som innan, men i tyskland belönar man inte halvtaskiga uppvisningar med 55 straff :smirk:), men vi kämpade på och i mitten av säsongen lossnade det, han slutade klämma i terrängen och bli säker i hoppningen och sedan dess har han inte gått en enda hopprunda (varken på ft eller hopptävlingar) med mer än 4 fel :banana: och han har förbättrat sig från 70 till 50 staff i dressyren :D och var 4a i en CNC*. Vi har även varit placerade i 110 (stil) och 120 (tids)hoppning. Och vi avslutade som planerat med en lång *-ig men tyvärr var han så stark i terrängen att jag inte fick stopp på honom (rider bara på tränsbett) och vi drog på oss rejält med straff. Men frisk och fräch på söndagen och hade bara ett pet i hoppningen :)

Jag är nöjd, särskilt eftersom jag avslutade säsongen med en frisk häst! :) Något som inte är en självklarhet har vi lärt oss här nere... :(

Just nu går han i hagen och rids ut i skogen med hackamore (har fått fula munsår), blev av med bakskorna idag för första gången i sitt liv och ser ut som en skogsmulle med björnpäls! :D Jag sparar på honom tills mars nästa år, han börjar bli till åren och ska inte göra mer än nödvändigt, då rider vi några små hopptävlingar och sen bär det av igen...

Senast ändrad:

*spinner vidare*

Och vad har ni för mål för nästa säsong?

Själv ska jag sparka, piska och LYFTA om det så behövs för att han ska sluta djävlas i terrängen, han har helt enkelt inte så mycket respekt för sin ryttare, men nu blir det andra bullar :devil: :angel: han ska gå * hela säsongen, förhoppningsvis med nån **-ig på slutet.
Han ska också ner under 50 straff på en tysk dressyrbana och vi ska även försöka starta M hoppning (130) :D

Sen vill jag även hitta min nya stjärna så jag kan börja tävla unghästklasser till våren :)

jaså... du har en sån där... en sån där dressyrhäst *skakar förundrat på huvudet*

själv red jag en dressyrtävling (LA), problemet är bara att här tävlar man 2 på banan samtidigt för att de ska gå snabbare och så rider man programmet spegelvänt och håller till höger när man möts. och min häst var inte jätteimponerad av att det kom någon mot honom i full fart i mellantraven på diagonalen och sen var det... kört!!! :crazy: jag fick 5,1 men jag tror att det var för att domaren tyckte synd om den stackars svenskan och hennes nippriga fullblod, annars hade han nog gett mig 4,9 :angel:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2