Samma hingst i stoets andra led och hingstens tredje?

Emiro

Trådstartare
Jag vill betäcka mitt sto med Hip Hop men hon har Utrillo i andra led och Hip Hop har Utrillo i tredje led. Blir det för nära?
 
Hur är det med 3+3.

Sen har vi ju tex SWB-godkände Chatender 1235 som har Contender i 2+3,vad sägs om det?
 
@LenaH men 2+3? Det är ju för nära enligt rekommendation men det verkar ju inte uppseendeväckande när det inträffar och kommenterades inte heller vid nämnd hingsts godkännande.
 
2+3 är inget "fel" om man bara är medveten om vilka egenskaper man riskerar att förstärka. Men alla hingstar passar det nog inte att kombinera så tätt.
 
2+3 är inget "fel" om man bara är medveten om vilka egenskaper man riskerar att förstärka. Men alla hingstar passar det nog inte att kombinera så tätt.
Jag är för dåligt insatt för att avgöra det. Vilka egenskaper riskerar jag att förstärka?
 
Jag är för dåligt insatt för att avgöra det. Vilka egenskaper riskerar jag att förstärka?

Nu menade jag som svar på @Verlin s exempel, alltså att avkomman får 2+3 i sin stamtavla, i ditt fall blir det ju 3+4 i avkomman och det är som sagt såpass långt bak att det inte får någon större inverkan. Och Utrillo är såpass vanlig i de svenska stammarna, så det är beprövat att dubbla och borde inte vara någon fara.
 
Nu menade jag som svar på @Verlin s exempel, alltså att avkomman får 2+3 i sin stamtavla, i ditt fall blir det ju 3+4 i avkomman och det är som sagt såpass långt bak att det inte får någon större inverkan. Och Utrillo är såpass vanlig i de svenska stammarna, så det är beprövat att dubbla och borde inte vara någon fara.
Vad bra, tack för svar. :)
 
@Emiro
Du menar vad för egenskaper Utrillo hade?
Tror att han överlag lämnat väldigt bra, i båda disciplinerna väl? Är ju en välanvänd hingst dessutom med tanke på att allt var naturlig betäckning på den tiden... Nära på 1000 avkommor vilket nog nästan måste vara ett rekord för en hingst född på 60-talet.. Utrillo finns ju nästan i varenda svenskstammad hästs stam så det är nog svårt att undvika ut dubblera :p vem är ditt sto efter?
 
@Emiro
Du menar vad för egenskaper Utrillo hade?
Tror att han överlag lämnat väldigt bra, i båda disciplinerna väl? Är ju en välanvänd hingst dessutom med tanke på att allt var naturlig betäckning på den tiden... Nära på 1000 avkommor vilket nog nästan måste vara ett rekord för en hingst född på 60-talet.. Utrillo finns ju nästan i varenda svenskstammad hästs stam så det är nog svårt att undvika ut dubblera :p vem är ditt sto efter?
Precis. :) Hon är efter Elmshorn.
 
Precis. :) Hon är efter Elmshorn.
Finns 3 st med hip hop-elmshorn, 1 har gretzer fött upp och äger, 1 har 40 placeringar i msv hoppning, tävlad upp till 140 och gått internationellt förra året, född 2008 och 1 är född 2015 :)
Så är fler än du som trott på kombinationen :)
 
Finns 3 st med hip hop-elmshorn, 1 har gretzer fött upp och äger, 1 har 40 placeringar i msv hoppning, tävlad upp till 140 och gått internationellt förra året, född 2008 och 1 är född 2015 :)
Så är fler än du som trott på kombinationen :)
Å tack snälla @sona för den informationen! :)
 
Om du söker morfar elmshorn på blup så ser du där vad andra med elmshornston valt för hingstar och på ett ungefär vad det kan bli :) Men jag hade nog kört på hip hop, det är ju en fin hingst, och med tanke på att elmshorns avkommor inte verkar vara någon ponnysize direkt hade jag inte varit särskilt rädd att den skulle bli liten vilket annars verkar vara nackdelen med hip hop :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 986
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp