Samma bomform som en Top dressage?

aramis

Trådstartare
Finns det någon hoppsadel(eller allround mot hopp) med samma eller väldigt nära samma bomform som en prestige top dressage med bomvidd 34?

Jag ställde liknande fråga i en annan tråd men tänkte det kanske är lättare att få svar i en egen tråd.

Jag vill ha en begagnad bra sadel men det känns som jag trevar i mörker eftersom jag inte vet vad jag är ute efter, då jag inte vet vilken bomform olika sadlar har och vilken bomstorlek som skulle vara jämförbar med en prestige 34.

sadlar jag kikat på är tex.
Frank Baines Admiral med bomvidd M
Morris and Nolan Gold collection bomvidd 31
Harry Dabbs hoppsadel normal bom
Prestige Golden star bomvidd 35
Kieffer donau normal bom

Känns ju meningslöst att åka runt och låna hem sadlar som kanske inte är i närheten av att passa...

Någon som kanske kan leda mig en liten bit vidare på vägen mot rätt sadel.
(Jag har varit hos sadelprovare, och ska väll dit igen då den sadeln jag fick med mig därifrån inte var vad jag hoppats på.)

Sv: Samma bomform som en Top dressage?

om jag vore du så skulle jag köpa en prestige hoppsadel också, samma bomvidd eller en stl vidare. det finns många begagnade på marknaden så borde inte vara så svårt att hitta en!

Ja, jag har ju den där golden star med en bomvidd på 35 som jag sneglat på.
Den ska jag kika närmare på!

Men vad jag har förstått så skiljer sig bomformen på olika prestige sadlar sig åt rätt så mycket beroende på vilken modell det är.

Vet du om det skiljer mycket på golden star och top dressagen?
Morris and Nolan Gold collection bomvidd 31 (2004 tror jag) är den lika vid som en 34 prestige? Någon som vet hur deras bomvidder är?

nja det är samma bom i dom allra flesta, det är bossorna och uppbyggnaden som är lite olika. paris tycker jag du ska kolla på!

morris kommer nog bli för rak.

jag hade tidigare en top dressage i strl 36 till min gosse, denna var utprovad enligt konstens alla regeler,
Allroundsadeln mot hopp som provades ut blev en Appalosa prestige green star med samma mått!

passade jättebra, så mitt råd är också lika som ngn skrev att gå på samma märke om du och hästen trivs med dressyrsadeln,

lycka till!

Tack!

Ja, det lutar mer och mer åt att jag vill ha en apaloosa nu.
Bra att veta att gren star sadeln passade bra!
Ska kika lite på dom också. Dom kan man ju få till en helt okey peng också.

Då kan jag ha den ute i skogen och så utan att få värsta ångesten om vi skulle repa den mot någon gren eller liknande. ;)

Tack!

Ja, det lutar mer och mer åt att jag vill ha en apaloosa nu.
Bra att veta att gren star sadeln passade bra!
Ska kika lite på dom också. Dom kan man ju få till en helt okey peng också.

Då kan jag ha den ute i skogen och så utan att få värsta ångesten om vi skulle repa den mot någon gren eller liknande. ;)

det var så jag kände också då jag inte direkt är någon älskare av hoppsporten! Sålde min i superskick för 3000:- så håll ögonen öpnna och lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 320
Senast: ylvalill
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka