M
missan
...har någon en bra film på samlad trav? Och en bra beskrivning på hur den ska vara? Jag har letat på youtube men hittar inget...
missan
missan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samlad trav skall skiljas från arbetstrav genom en ökning av framdelens lätthet till följd av mer undersatta och böjda bakben samt ett något långsammare tempo. Hästens steglängd förkortas i förhållande till arbetstrav. Hästen skall med lätt framdel och bibehållen rytm röra sig med ökad schwung. Hästens vilande i steget med svävning som följd är felaktig.
Filmen med Bent är definitivt inte något lysande exempel. Det är smygfilmat under en offentlig aftenträning och alltså inte någon sorts instruktionsfilm. Då ljud saknas kan man inte heller få Bents kommentarer. Hästen är ung, och inte riden så länge vid det tillfället.
Nej jag visade även en mkt välriden annan häst- för att få lite distans. Vad folk ser hos var o en.TS frågar efter bra filmer med samlad trav. Jag kan inte förstå varför du då enbart fokuserar på AR?
Jag vet hur en samlad trav ska se ut, och det var därför jag citerade TR i mitt förra inlägg.
Filmen med Bent är definitivt inte något lysande exempel. Det är smygfilmat under en offentlig aftenträning och alltså inte någon sorts instruktionsfilm. Då ljud saknas kan man inte heller få Bents kommentarer. Hästen är ung, och inte riden så länge vid det tillfället.
Fast om hästen är ung och grön så är det om möjligt ännu sorgligare att den tvingas in i något den inte alls är mogen för eller klarar av. Oavsett om det är offentlig träning, instruktionsfilm eller whatever...
Det jag skulle vara intresserad av att höra är vad AR-folk ser när de tittar på Carl Hester: är det "sparka och dra" - som är ett argument som hördes mycket förr om åren som anledning till att man sökte sig till Bent m fl?
Varför urskulda sig med att det är smygfilmat
Alldeles längst fram vid läktaren i hans eget ridhus o filmaren anser tydligen att det är samlad trav o ökad- ingen kritiker.
De är troligen i samma ålder på ett ungefär. jo du brukar hänvisa din 8-åring som unghäst.
Det är precis detta sidospåret som man har förtydligat som icke önskvärt i TR-snutten som Immer citerade.Själv tänker jag som så angående kvicka bakben, att de inte får bli för kvicka om de ska hinna "niga" dvs belasta sig ergonomiskt för att ta vikt. Men man ska ändå ha intrycket av att bakbenen tar för sig.
Nej, vilket forum du än är på så betyder samlad trav samlad trav. Krångla inte till det nu och låt inte även denna tråd bli för eller emot AR.I detta forumet betyder det mest lugnt o kort- vilket är synd.
En samlad trav är en trav med kortare, men högre steg där energin är komprimerad och går mera uppåt framåt. Hästen bär mera vikt. Blir enbart tempot lägre är det ju ingen samling. Detta gäller ju oavsett vilken träningsinriktning man ägnar sig åt. Om en tränare visar något dåligt på en film så handlar ju det inte om att en inriktning tycker si eller så utan att denne tränare inte visste vad den pratade om riktigt. Tränarna jag träffar har samma definition av samlad trav trots att de är från både AR och tävlingsdressyrens värld. Nu ska jag läsa vad alla andra skriver.