samlad galopp/trav/skritt???

G

getdown

en dum fråga kanske, men hur gör man egentligen för att få till en samlad gångart? ska man sitta djupare, göra ngt med händerrna eller hur gör man egentligen? hur vet man sen att hästen går i en samlad galopp eller vad det nu är? :confused: :confused: tacksamm för svar! :d

Sv: samlad galopp/trav/skritt???

Ett tips är att göra lite halvhalter och lite bromsa upp traven eller galoppen med sätet. Men fortfarande hålla igång den. Då brukar hästen samla upp sig lite och gångarten blir mer samlad.

Det finns jättebra och jättemånga övningar för galoppen på hippson.se. Där har jag hittat en rad olika sätt att få ordning på gångarterna.

"Fånga upp hästen" med hjälp av lite förhållande säte och halvhalter, men viktigaste av allt är att inte sluta driva! Du ska driva hästen, men den ska inte gå fortare, utan sätta under bakbenen istället.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka