Samla till "brudkistan"...

lizzie

Trådstartare
Om man är ung idag - vad samlar man på då - i väntan på att få eget boende. Det som förr kallades att man samlade i "brudkistan" :D

Om jag ser på vad jag ärvt så låg fint linne väldigt högt på samlandet och silverbestiken likaså. Självklart så skulle man samla på något fint porsin. Jag tillhörde dem som samlade på Grön Anna från Rörstrand som tonåring. Samlade länge innan jag hade full köksutrustning...

Jag har numera mängder av fantastiskt sänglinne efter min gammelmormor. Massor av fina linnedukar efter mormor och mamma. Fantastiska linnehanddukar efter farmor. Vackra glas och fint porslin som används varje dag. Guld och juveler är det däremot vädligt dåligt av ;).

Vad värdesätts och vad kommer ni lämna efter till era efterlevande? En hög med elektroniksopor, ett komplett IKEA-hem - eller nåt annat?

/Lizzie

Sv: Samla till "brudkistan"...

Jag har väl inte fått ärva så mkt men jag har önskat mig en hel del och sen har jag fått saker ändå.

Såklart har jag valt att önska mig dyra saker av bra kvalité som är tråkigt att köpa själv.
Tex sängkläder, handdukar och badlakan, fint porslin osv

Jag började samla till min kista (i mormors gamla brudkista :love: ) när jag fyllde 13 år!

Jag önskade mig lite grejer med bättre kvalité och lite annorlunda sorter. (hatar ikea glas som alla har tex!).

Saker som jag fått:

- Äldre och finare påslakan och underlakan
- Bestick i äldre nysilver
- Tårtfat i äldre nysilver
- Ordentliga vispskålar! Något färgglatt set som brukar gå på 700 kr typ, minns inte märke. :angel: Men de är helt underbara att laga/vispa saker i!
- Vinglas - okänt märke, men annorlunda och sköna!
- Järnstekpannor (gärna ifrån Svenska märken!) och teflonstekpannor av bra kvalité! Ena plättjärnet har varit min mormors mors! Bättre stekpanna får man leta efter!
- Ordentlig gryta järngryta och några i rostfritt.
- Gamla fina linnedukar. :love:

Jag har ännu mer underbara fina saker! Är evigt tacksam att jag började samla i tid och står idag med allt jag behöver. Har inte behövt köpa särskilt mycket grejer till hemmet utom möbler. :)

Jag samlade ingenting när jag var i den åldern och har nog inte saknat det särskilt mycket. Kommer från en släkt av väldigt kompetenta väverskor och har därför en hel del linne och broderi i skåpen i alla fall. Min man ärvde en fin Rörstrandsservis som är i princip oanvänd som vi nästan aldrig använder heller eftersom vi gillar oömma saker som går i diskmaskinen. När jag skulle flytta hemifrån var det mycket second hand, lite gammalt från mammas skåp och det mest nödvändiga.. sen har man ju fått eller skaffat ett och annat med tiden, och när ungarna flyttade vittjade de mina skåp och plockade med sig lite allt möjligt. Men ska man ge bort något riktigt fint tycker jag man ska ge bort en väl instekt gjutjärnsstekpanna eller stekgryta, snacka om slitstarkt och användbart och vackert! :love:

Jag (född 1988) har haft mor- och farföräldrar som samlade på saker till mig under min uppväxt. Främst servis och bestick.
Idag ligger servisen nedpackad i källaren tillsammans med besticken och kommer förmodligen göra så tills jag orkar ta tag i att försöka avyttra de. Varför? För att det inte är något jag tycker är det minsta fint, tyvärr. Det gäller även broderade dukar, gamla kökshanddukar och liknande textilier som är helt i fel stil för mig. Jag har aldrig tyckt om det som samlats på till mig, det är alldeles för feminint och gulligt.

På senare år har jag börjat samla på Rörstrands Filippa K-kollektion och den används dagligen. Vinglas från Kosta Boda har jag också, men de används högst sällan eftersom jag och sambon föredrar öl.
Brukssaker som en riktig gjutjärnsgryta och stekpanna, bra vispskålar, fina knivar och liknande har jag köpt själv, eller önskat mig, nu på senare år. Det var inget som jag, eller min släkt, hade en tanke på att införskaffa när jag fortfarande bodde hemma.

Jag (född 1988) har haft mor- och farföräldrar som samlade på saker till mig under min uppväxt. Främst servis och bestick.
Idag ligger servisen nedpackad i källaren tillsammans med besticken och kommer förmodligen göra så tills jag orkar ta tag i att försöka avyttra de. Varför? För att det inte är något jag tycker är det minsta fint, tyvärr. Det gäller även broderade dukar, gamla kökshanddukar och liknande textilier som är helt i fel stil för mig. Jag har aldrig tyckt om det som samlats på till mig, det är alldeles för feminint och gulligt.

Förstår precis. Smaken för vad man tycker är "fint" kan ju skilja rätt mycket mellan generationerna.

Silverskedarna som min farmor samlade åt mig gillar jag - det är Olga - en klassisk och vanlig serie.

De fina linnehanddukarna uppskattar jag jättemycket, men däremot så är jag ingenting för massa prydnadssaker. Små figuriner som ska dammas :eek:.

Det där att samla på en sorts porslin har jag lämnat - gillar vackert porslin, men har nu en allsköns samling av olika sorter. Gillar att gå på loppis och hitta udda saker :D

/Lizzie

Usch vad tråkigt när det blir så!

Jag har alltid varit väldigt tydlig med vad jag vill ha, å ingenting annat.
Ingenting nästan som, nästan lika osv utan jag är väldigt bestämd i min smak.
Det har mina nära och kära lärt sig så numera köper de bara det jag uttryckligen sagt att jag vill ha, annars kan det likagärna vara :)

Jag vill ju inte att de ska slänga pengar i sjön med prylar jag inte gillar liksom.

Det känns ju inte kul för ngn part.

Jag tror inte att man samlar på sig grejer nu som man gjorde förr, inte av äldre grejer i alla fall. Så har jag uppfattat det i min vänskapskrets och så har det varit för mig.

Själv har jag i princip bara nya grejer som jag köpt själv, fick med en del hemifrån men det är inga direkt gamla grejer så. Finns väl inget på rak arm jag skulle spara till mina efterlevande faktiskt.

Har fått pannkakslagg, gjutjärnsgryta och kastruller av min mamma och dom är jag väldigt nöjda med förstås! Sånt är ju mindre kul att lägga sina pengar på när det väl är dags att flytta hemifrån.

Det börjades samla till mig (och min bror och kusiner) redan när vi föddes, så det var nog 15 år innan någon av oss ens hade skapat oss en egen smak. Förmodligen hade mitt 15-åriga jag inte heller valt något som jag tyckt om idag, men kanske hade det varit något närmre min stil än vad det är mormors.
Jag får trösta mig med att min servis åtminstone är helvit med guldkant, lillebror har fått dras med något mönstrat och förskräckligt gammaldags.
Jag tror att min servis är en Rosenthal någonting och kaffekopparna är inte större än espresso-koppar och bara det är tillräckligt för att göra den obruklig i mitt hem, även om jag hade tyckt om den.

Numera så får jag det jag önskar mig och det är inga problem. Men visst är det tråkig när man vet hur mycket pengar som lagts ner på silverbestick och serviser. Idag så tror jag ändå att det är vanligare att man inte har en finservis och finbestick liggande inför kalas. Istället skaffar man sig schyst vardagsporslin som även används vid fest, likaså gällande bestick och glas. :)

lizzie: Vilket sammanträffande, jag har också fått Olga samlat till mig. Absolut vackra, men jag hade hellre velat ha något i stil med IKEA FÖRNUFT (det som används hemma hos mig just nu) och det är i princip är motsatsen till Olga.

Om man är ung idag - vad samlar man på då - i väntan på att få eget boende. Det som förr kallades att man samlade i "brudkistan" :D

Det där samlandet bör väl vara mer eller mindre helt ute nuförtiden? För mig känns det oerhört förlegat. Ingen samlade åt mig heller, till min stora lättnad när jag såg mina vänners "Måsen" och andra hopplösa samlarserviser att ha "till fint".

När ungdomar flyttar hemifrån, brukar de ändå kunna skrapa ihop det viktigaste genom att ta över sådant som är över i föräldrahemmet, lite loppisfynd och lite Ikea. Det är ju idag inte en stor ekonomisk satsning att inreda ett studentrum åt en ca 20-åring, tack och lov.

Jag fick varje år finbestick från släktingar, ärvde ett helt rörstrand service, fattas en tallrik som jag försöker leta reda på via tradera och sånt. I övrigt blev jag väldigt glad för ett extremt fint och rikigt kvalitetsbäddset som är helt underbart. Vinglas har jag hittat trevliga på loppis. I övrigt så när folk köpte kökssaker till mig så uppskattades kvalitets grejer välidt mycke. Har en stekpanna från Ica som är helt underbar och kostade en lite större summa tillexempel.

Jag har fått en hel del bruksvaror samlade åt mig, men samtliga har jag fått välja själv så det är sånt jag gillar. Det mesta är av inhemska (finska) kvalitetsmärken, t.ex. porslin från Pentik med dekoren Metsämansikka (smultron), vinglas från Iittala och Kristallihiomo Okkolin, bestick från Fiskars o.s.v.
Handdukar och sänglinne har jag inte mer än några enstaka, men det är ju sånt som slits på ett annat så jag satsar hellre på bra porslin/matlagningstillbehör och lägger mindre pengar på handdukar m.m.

Till mig samlades teskedar av silver i serien "princess". ( Jag är född 1965) Kan väl säga att de där silverskedarna jag fick av farsan som var hans gamla skyttepriser är MYCKET populärare. Det är två korslagda gevär präglade på bestick av typen som kallas "svensk"- serien kallas "Skytte". De är i alla fall lite halvt coola att ta fram, princessskedarna ligger fortfarande hemma hos morsan...

Fast silver rent generellt är ju inte helt fel, men värdemässigt hade det varit bättre om släktingarna istället för att köpa skedar en och en sparat istället och köpt nån pampigare antik silverpjäs istället för motsvarande inköpspris. Tex nån dryckesbägare eller ljusstake fr 1700-talet eller liknande.

Fast man kan ju alltid smälta ner silvret och göra något eget av det :). Silversmide är kul!!!

Det där samlandet bör väl vara mer eller mindre helt ute nuförtiden? För mig känns det oerhört förlegat. Ingen samlade åt mig heller, till min stora lättnad när jag såg mina vänners "Måsen" och andra hopplösa samlarserviser att ha "till fint".

När ungdomar flyttar hemifrån, brukar de ändå kunna skrapa ihop det viktigaste genom att ta över sådant som är över i föräldrahemmet, lite loppisfynd och lite Ikea. Det är ju idag inte en stor ekonomisk satsning att inreda ett studentrum åt en ca 20-åring, tack och lov.

Är det? Jag är under 30 och mina föräldrar och släktingar har samlat till mig..
Kusindottern som är 19 nu har vi samlat grejor till...

Jag skulle inte alls vilja att mitt första boende skulle bestå av billiga Ikea prylar och inte kusindottern heller.
Jag tycker det är mkt roligare att ha det väl utvalda finare porslinet och riktiga kvalitetsgrejor som är för dyrt för att köpa själv i den åldern.

Däremot tycker jag att det är självklart att man ska få välja vilken servis, glas osv man själv vill samla på.

jag håller med, till ganska stor del.

Under min barndom samlade föräldrar, mor- och farföräldrar bestick och porslin till mig. Bl.a. har jag genom åren fått gamla silverbestick, finbestick, finservis (kaffekoppar och fat), guldskedar, tårtbestick, servettringar samt en "vanlig" besticksamling. För att nämna något. Lägg därtill broderade dukar, bonader, kökshanddukar och vanliga handdukar...

Det är väldigt lite av detta jag faktiskt använder. Jag värdesätter det som är "släktklenoder", t.ex. de gamla silverbesticken med tillhörande (hemsytt) fodral, men de behåller jag mest av kuriosa, inte för att de skulle vara ens någotsånär praktiska att använda. Tårtbestick, finskedar etc med krusiduller och liknande passar helt enkelt inte in i mitt hem och den stil jag och sambon tycker om. Tråkigt, men sant. Allt sånt ligger fortfarande nerpackat hos mina föräldrar. Broderade dukar skulle jag aldrig lägga på ett bord, däremot använder jag de ärvda kökshanddukarna med farmors monogram, eftersom de är av bra kvalitet.

Så kontentan är att det är otroligt svårt att ge sånt till barn, för man vet inte vad de kommer tycka om och vilja ha när de blir äldre. Däremot när jag blev 20+ fick jag börja önska mig en servis till födelsedagar, och har nu ett par år senare en fin Höganässervis som jag tycker mycket om och som används till fint. Det mesta som används i mitt och sambons hem har skaffats de senaste åren eller av oss gemensamt, för att passa oss tillsammans. Det är tråkigt att det är så, för släkten har nog bara menat väl när de gett mig sakerna, men liksom det citerade ovan blir det fel när man inte får välja själv vad man vill ha. (Men jag vet inte omd et hade hjälpt, eftersom jag fått prylar sen jag var 1-2 år gammal, och då vet jag inte om min smak var något vidare bra :p )

Tillägg: saker jag fått, som jag faktiskt haft stor nytta av är t.ex. kvalitetsknivar, bra stekpannor, en micro, samt ovan nämnda servis. Men det är också saker som jag fått under den mer vuxna delen av mitt liv, när jag hade en egen smak och kunde önska.

Senast ändrad:

Är det? Jag är under 30 och mina föräldrar och släktingar har samlat till mig..

Däremot tycker jag att det är självklart att man ska få välja vilken servis, glas osv man själv vill samla på.

Då har det alltså inte handlat om att få lite porslin varje jul/födelsedag sedan du föddes, vilket är vad jag gissar att man menar när man pratar om det där samlandet. Du kunde ju inte välja porslin som bebis, och om du hade kunnat det hade nog din smak ändrats en del sedan dess.

Inte från när jag föddes med från att vi var ca 10.

Tur att jag fortfarande gillar mitt porslin som jag valde då ;)

I vår släkt, och åtminstone 4-5 kompisars, har det inte varit tal om att välja. Jag tror att samlandet började runt dopet.

Min smak har ändrats rätt radikalt genom åren så det hade i och för sig inte spelat någon större roll om jag hade fått vara med och välja som 10-åring, eller ens som 17-åring.

OT

Nu får jag väl gömma mig bakom soffan, men jag tycker inte det är det minsta konstigt att ha en IKEA-servis eller billiga glas och koppar, inte ens som vuxen eller till fest. Jag skulle aldrig reflektera över om någon i min umgängeskrets dukade med finservis eller vardagsservis (om inte porslinet var i exceptionellt dåligt skick eller om det är porslin som är så tunt att man är rädd för att använda det).
Jag har både IKEA's 4-kronorsmuggar och Rörstrand-koppar hemma, och tvivlar på att IKEA-muggarna kommer hålla kortare tid än Rörstrand-kopparna om vi inte börjar kasta de i golvet. ;) Och hur sliter man ut bestick av rostfritt stål?
Självklart är det roligt med kvalitets-grejer men vad gäller vissa brukssaker så tvivlar jag faktiskt på att hållbarheten påverkas av prislappen.

Nu får jag väl gömma mig bakom soffan, men jag tycker inte det är det minsta konstigt att ha en IKEA-servis eller billiga glas och koppar, inte ens som vuxen eller till fest. Jag skulle aldrig reflektera över om någon i min umgängeskrets dukade med finservis eller vardagsservis (om inte porslinet var i exceptionellt dåligt skick eller om det är porslin som är så tunt att man är rädd för att använda det).
Jag har både IKEA's 4-kronorsmuggar och Rörstrand-koppar hemma, och tvivlar på att IKEA-muggarna kommer hålla kortare tid än Rörstrand-kopparna om vi inte börjar kasta de i golvet. ;) Och hur sliter man ut bestick av rostfritt stål?
Självklart är det roligt med kvalitets-grejer men vad gäller vissa brukssaker så tvivlar jag faktiskt på att hållbarheten påverkas av prislappen.

Det är absolut inget fel på Ikea-servis - de har mycket fint som absolut inte är skräp!

Att en annan samlade på grejer för att kunna flytta hemifrån beror nog på att det kostade en förmögenhet att skaffa en bra köksutrustning. Ikea fanns inte ens i närheten av där jag är uppväxt på sexti och sjuttitalet.

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka